STM32_Programmer_CLI fel!

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
Användarvisningsbild
Icecap

STM32_Programmer_CLI fel!

Inlägg av Icecap »

STM32_Programmer_CLI.exe = Command Line Interface versionen av ST's programmeringsprogram.

Om ni - som jag - använder STM32_Programmer_CLI.exe till att programmera STM32 µC och har uppdaterat finns det ett känd fel:
Path/filnamn parsas fel om det finns ett eller fler mellanslag i namnet!

Våra .ELF filer har namn som "SW-1.3.x - HW-xxxxxxx-y.y.elf".

For att programmera via det Python-program som styr testen och kalibreringen skapas det en kommandosträng:
c:/Program Files/STMicroelectronics/STM32Cube/STM32CubeProgrammer/bin/STM32_Programmer_CLI.exe -c port=SWD -q -e all -w -v "<path & filename>.elf"

Detta har fungerat perfekt tidigare - men då kom det en update och det gick 100% fel.

Googling gav att det var andra som hade problemet också.
Min lösning var att ta bort mellanrum i filnamnet, trimma versionsdetekteringen en aning - och nu kör det igen.

Vi har nämligen ett antal olika hardware-versioner (just ni 13 st) och samma HW-versioner har ett par olika firmware-versioner.
Mitt program startar med att läsa alla .ELF-filer in, sortera dom efter samma HW-version och då välja den nyaste SW-version.
På det vis kan det ligga gamla legacy-versioner medan de nyaste som blir lagt in alltid är valet för nya kretskort.

Felet är angett på ett ST-forum, jag hittade detta efter att ha fått lagt till att felutskriften blir sparat i en fil.

Att jag gör på detta viset är för att driftspänning osv. styrs och mäts på via en NI-enhet, det kommunikeras med kretskortet via en COM-port och fastän jag har ett Q&D-program som medger att jag kan styra spänningar "manuellt" och sedan programmera de enstaka kretskort på det vis via STM_32_Programmer.exe (där fungerar mellanrum i filnamnet alldeles fint...) är det extremt mycket enklare att bara göra det i "det riktiga" program.

(Q&D = Quick & Dirty)
Gaffel

Re: STM32_Programmer_CLI fel!

Inlägg av Gaffel »

Jag använder CLI versionen till skript som används för att skriva in mjukvaran under produktionen av våra STM32 baserade kort på jobbet. Tyvärr så är många utav ST verktygen dåliga, men STM32CubeProgrammer verkar vara bland de värsta. Om vi bortser ifrån det faktum att det är skrivet i Java där licenskonflikter har varit på tavlan flera gånger så är deras GUI totalt dysfunktionellt (Tack vare deras Java bibliotek). Deras CLI version verkar vara något mindre dålig i jämförelse. Jag har haft samma problem som du har. Då detta körs separat på en dator som inte används för utveckling så lagrar jag istället filerna på en server som sedan laddas ner genom curl i samma mapp och refererar till den med en relativ address.

I någon utav deras senare versioner (vet inte exakt när) har även inläsningen utav externa drivrutiner (till externa flash minnen) slutat funka. Jag fick återgå till version 2.8.0 där det funkar.
Ett alternativ kan vara att köra OpenOCD istället.
Skriv svar