H-brygga
Erixon:
Jag har också för mig att det är precis så som du säger.
Jag vet att studenter som gick en klass under mig gjorde ett examensarbete där ett motordrivsteg byggdes upp av reläer och MOSFET-transistorer.
Det gick inte så bra.........för låg gatespänning.......å en "trissa" brann upp när vi körde med 100%:ig dutycycle. Jag bad dom höja gatespänningen (från ett vanligt spännings aggregat........då gick det bättre....)
Jag har också för mig att det är precis så som du säger.
Jag vet att studenter som gick en klass under mig gjorde ett examensarbete där ett motordrivsteg byggdes upp av reläer och MOSFET-transistorer.
Det gick inte så bra.........för låg gatespänning.......å en "trissa" brann upp när vi körde med 100%:ig dutycycle. Jag bad dom höja gatespänningen (från ett vanligt spännings aggregat........då gick det bättre....)
-
-
-
jo det är sant. Men det kan ju vara en smaksak om man ha elektronik som sköter moduleringen eller om man vill göra det i up:n. Jag har gett upp min första design med h-brygga och 4081-drivning. Är nästan klar med den nya : Relä växlar notorriktningen, FET:ar styr farten, 5-bitar styrning från up:n som inte blir upptagen med att modulera. Jag återkommer med mer detaljer efter första power-testet.
Hurra hurra! Nu har ja kommit över ett gäng IRFP260 för ett bra pris.
Först nu förstår jag varför man vill använda endast N-kanaler i en H-brygga
Så mitt nästa projekt blir att kontruera en lika bra H-brygga som innan, fast med bara N-kanaler. I mitt fall blir det en FET (
) brygga då trissorna är specifierade till 50A!
Först nu förstår jag varför man vill använda endast N-kanaler i en H-brygga

Så mitt nästa projekt blir att kontruera en lika bra H-brygga som innan, fast med bara N-kanaler. I mitt fall blir det en FET (

Sådär, nu har jag knåpat ihop ett nytt schema... igen
Den här gången är det som sagt endast N-kanaler som gäller!
Notera att det är (fortfarande) på experimentstadiet.
Version 4.0 blir väl det här, för att hålla reda på det lite.
OBS! Feldesignad! Se nästa version (v4.1)
--> Schema <--
Jag använder Maxim ICL7662 för att pumpa matningsspänningen till det dubbla, så jag kan öppna N-kanalerna på den höga sidan. Det är väl ungefär det som är nytt. I övrigt ska den fungera precis som de andra versionerna, hoppas jag...
ICL7662 kommer begränsa matningsspänningen till max 20V. Dock inget problem för mig eftersom jag fortfarande tänker köra på 18V.
Kommentarer, tack!

Den här gången är det som sagt endast N-kanaler som gäller!
Notera att det är (fortfarande) på experimentstadiet.
Version 4.0 blir väl det här, för att hålla reda på det lite.
OBS! Feldesignad! Se nästa version (v4.1)
--> Schema <--
Jag använder Maxim ICL7662 för att pumpa matningsspänningen till det dubbla, så jag kan öppna N-kanalerna på den höga sidan. Det är väl ungefär det som är nytt. I övrigt ska den fungera precis som de andra versionerna, hoppas jag...
ICL7662 kommer begränsa matningsspänningen till max 20V. Dock inget problem för mig eftersom jag fortfarande tänker köra på 18V.
Kommentarer, tack!

Senast redigerad av $tiff 28 juni 2004, 18:19:20, redigerad totalt 1 gång.