Varvtalsmätare för dieselmotor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
kilimanjaro
EF Sponsor
Kontakt:

Varvtalsmätare för dieselmotor

Inlägg av kilimanjaro »

Hej forumet GLAD PÅSK till er alla.
Hittade en varvtalsinstrument jag köpte för många år sedan för att placera i min lilla snipa med dieselmotor. Ingen manual finns att hitta så frågan blir om nån här kan tipsa om hur den ska anslutas till generatorn. 12 volt ac. Det finns inga data eller fabrikat på mätaren.
IMG_9525.jpg
Tack på förhand // Karl B.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MiaM

Re: Varvtalsmätare för dieselmotor

Inlägg av MiaM »

Säkrast borde vara att ta isär den och titta invändigt.

En ren gissning är väl att röd = +12V, svart jord, och av de andra två är en för belysning och en ansluts till uttag på generatorn före likriktare. D.v.s. generatorn behöver antingen ha en kontakt för varvräknare eller så behöver du lyfta på locket och ansluta på en av AC-ledningarna till dioderna/bryggan.

Men detta med färger är en ren gissning ifall det inte råkar finnas nån de-facto-standard. (röd = +12V och svart = jord är ju lite de-facto-standard, men de andra?).

Gissar att den har en trimpot eller liknande invändigt för att få den att visa rätt varvtal i förhållande till generatorns varvtal. Eller köptes den för att passa en specifik kombination av remskive-utväxling och poltal på generatorn?

OBS: Sorry om jag är Captain Obvious men allt eftersom remmen slits så kommer utväxlingen variera ifall remskivan på motorn och generatorn inte är exakt lika stora. Orsaken är att den del av remmen som ligger an böjd mot remskivan krymper något medan motsatt sida sträcks något när remmen är böjd runt en remskiva, och när remmens tjocklek ändras pga slitage så kommer diametern/radien på remskiva plus typ halva remmens tjocklek att variera, och därmed varierar utväxlingen. Också så kommer utväxlingen variera mellan remmar som nya är olika tjocka. Detta har säkert ingen större betydelse i ditt fall, antar att varvräknaren bara är för att få ungefärlig visning. Mer viktigt är det om man köper ny rem till en skivspelare eller bandspelare som t.ex. har nätdriven synkronmotor eller där man på annat sätt inte kan justera motorns varvtal. Minns att Svalander, en av de som säljer "hifi-remmar" i Sverige, för länge sen hade missat detta :)
Användarvisningsbild
petertub
Kontakt:

Inlägg av petertub »

'W' på generatorn har jag för mig är till varvräknare .Växelström. Hur man kalibrerar med instrumentet vet jag inte.
Palle500

Inlägg av Palle500 »

Ta gärna en bild från baksidan
kilimanjaro
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av kilimanjaro »

Jag tänker/gissar så här: röd plus 12 v, svart eller blå minus och den röd/vita är signal från generatorn tillsammans med svart eller blå. Men vad sorts signal behöver instrumentet ha, är det en ren sinusspänning att plocka ut före diodbryggan eller finns det en annan liknade signal efter generatorn som kan fungera för instrumentet?
Kan inte komma in i burken för den är avsedd för marint bruk och sannolikt tätlimmad.
Får kanske ansluta det hela till mitt labb aggregat och sakta spänningssätta med strömberänsning men frågan återstår vad sorts signal som behövs för att få snurr på mätren.

På baksidan inget annat än två skruvar som verkar hålla innanmätet på plats samt två M6-gängade pinnar för bygeln som är till för montaget.
Palle500

Inlägg av Palle500 »

Minns att för länge sedan så fanns det varvräknare där man satte en givare på ett av spridarrören. Finns även med givare för remskivan och sen de billiga och vanligaste i nutid som får puls från W på växelströmsgeneratorn.
Om den är konstruerad för generatorn så borde det finnas en justering/setknapp för att ställa rätt visning vid ett givet motorvarvtal. Ev kan ena kabeln fungera som set-knapp, tex att man jordar den och släpper vid rätt varvtal. Men din verkar sakna den kabeln, ev så saknas belysning? Eller så är den avsedd för extern givare? Det är svårt att gissa utifrån bilden.
Skriv svar