Har en PIC16F628A som sitter på ett kretskort med några in/ut-gångar. Den startade igång bra med gamla koden men nu när jag flashat om den med egen kod så startar den endast om wisp628an är inkopplad. Kopplar jag ur wisp628an så startar inte PICen :/
Någon som vet vad det kan vara för fel? kör med följande config i mplab:
Jag vet inte riktigt hur det är kopplat eftersom kortet redan är klart. Ska mäta upp MCLR dock.
Provade för övrigt att ändra PWRTE till ON men det blev inget bättre.
Upptäckte en sak till och det är att PICen verkar köra/inte köra när man kopplar in wisp628. Det är alltså inte bara i uppstarten som den blir konstig utan kopplar man in och ur wisp628 när PICen har ström så kör respektive kör inte PICen.
Har mätt upp nu och PICen startar bra så fort jag kopplar 5v till MCLR med min kod.
Men med originalkoden startar den när jag mäter upp MCLR till 0v!?!
Hittade detta på något sajt:
MCLR = 13V: Allows re-programming of the PIC chip.
MCLR = 5V: Allows the PIC chip to execute code already programmed.
MCLR = 0V: Usually holds the PIC chip in reset (not programmable and not executing code).
Så kan en PIC krets starta på något sätt med MCLR på 0v via någon configsnutt?
Nej jag är inte förvånad över att den startar när jag sätter 5v till MCLR med min egen kod.
Det jag är förvånad över är att den kör med originalkoden och MCLR på 0v. Och jag vet inte om det spelar någon roll men jag behöver inte använda någon "Vpp before Vdd" för att programmera om den med orginalkoden, lägger jag däremot in min egen kod med MCLR_OFF så går det inte att programmera om den.