Hur fixa varvtalsmätning av svarv?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
mikber

Hur fixa varvtalsmätning av svarv?

Inlägg av mikber »

Jag har monterat en frekvensomvandlare på min metallsvarv. Tidigare så använde jag de 8 olika hastigheter som växlades genom remomläggning. Nu ligger remmarna på en medelhastighet och jag styr via en potentimeter. Smidigt! :)
Inne i ett skåp sitter frekvensaren som visar aktuell frekvens. Men jag skulle vilja har något uppe på svarven som talar om vilket varvtal jag för tillfället nyttjar. Detta är inte superviktigt men om det går att lösa på ett billigt enkelt sätt så blir det säkert gjort. Tips på hur?
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Re: Hur fixa varvtalsmätning av svarv?

Inlägg av Mizzarrogh »

Det finns säkert mycket smartare sätt här och det kanske tom går att göra direkt i VFDn, men jag har funderat på en lösning med en optisk givare av en IR diod som reflekteras i en mottagardiod mot en blank yta någonstans (tex en mutter med en polerad sida) och en enkel förstärkare samt någon form av display med räkneverk sedan så att man kan se faktiskt varvtal på en display.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det beror ju lite på omfånget och hur exakt du vill ha det, men en varvräknare till bil skulle ju kunna vara ett alternativ.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

jag har numera skitit i hyperjobbiga saker för detta

tar bara en lagom dc motor och en pot och en digital voltmätare

motorn ger spänning motsvarande varvtalet, potten för justera så voltmätaren visar rätt

funkar oftast bra nog
mikber

Inlägg av mikber »

Direkt på frekvensaren fungerar inte om jag kanske lägger om remmen av någon anledning. Bäst vore ju därför om något mätte direkt på utgående axeln. Någon gång har jag haft ett litet mätinstrument som man med en liten gummirulle kunde mäta varvtalet på en axel. Tyvärr kommer jag inte riktigt ihåg vad en sådan heter... Men den fungerade ju helt analogt. Varvtalet presenterades av en visare.

Hur en varvtalsmätare till en bil vet jag inte hur de fungerar.

gryms förslag fattar jag inte. Antagligen för dåliga elkunskaper...

Någon exakt visning är inte viktigt.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

mikber skrev: 31 mars 2025, 10:38:33 Tyvärr kommer jag inte riktigt ihåg vad en sådan heter
Takometer
Användarvisningsbild
petertub
Kontakt:

Inlägg av petertub »

EN billig handhållen från ebay https://www.ebay.com/itm/387799788981?_ ... R4bUlLa9ZQ kan duga.
Man pekar på en roterade del och ojämnheter i reflektionen används för att mäta rotationshastigheten.

Man kan även skaffa fast monterade som tar signal från en givare, t.ex. en utstickande bula på axeln.
mikber

Inlägg av mikber »

Tack Petertub! Jag googlade det och fann denna. Hade fungerat jättebra (om den fungerar bra!) Då kan man ju använda den på andra maskiner också! Men är det skräp?? Jag ser att närmre tvåtusen kostar vissa....
ss.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

mikber skrev: 31 mars 2025, 10:38:33
gryms förslag fattar jag inte. Antagligen för dåliga elkunskaper...
Ingen fara, ingen föds med kunskaper, vi har alla fått lära på vägen och det ser jag som det roliga! :)

Nå, såhär fungerar det: motorn fungerar här som en liten generator (tänk dig en cykeldynamo) och strömmen man får ut av den generatorn sedan kommer att öka eller minska i proportion till maskinens varvtal, så om du här kopplar in en voltmätare så kommer du att kunna se hur mycket/litet ström din lilla generator skapar, med potentiometern, ett vridbart motstånd, så kan du ställa in så att voltmätaren visar rätt om du kör svarven på ett bestämt varvtal med växellådan så att du vet vilket varvtal den har, sedan ställer du in motståndet så att du får ett värde på voltmätaren som är enkelt att läsa av sedan mot din varvtalstabell.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Jag byggde ihop en enkel varvräknare till båten med en hallsensor och en liten magnet. Se video. Detta var innan jag upptäckt Arduino, så jag byggde även styrkortet. Nu använder man ju självklart en liten Arduino att styra det med och kanske en billig färgdisplay.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Själv skulle jag nog föredra ett analogt visarinstrument.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Med gryms lösning kan man ju dessutom tillverka en egen skala om man använder en analog mätare om man tycker att det är lättare att se. (analog mätare är ju då bara att koppla in som den är, vilket spelar egentligen ingen roll om vi talar gamla galvanometer mätare som jag tror säter menade, en amperemeter blir ju en voltmeter om man kopplar förbi shunten och sätter dit en resistor i stället och vise versa, om man har gamla mätare, tex gamla acc mätare liggandes i någon låda. (brukar komma upp drivor av dem på tex tradera annars) ).
Det går säkert att lösa med något av de andra med relativt enkelt.

Edit, Digitala mätare duger de man kan köpa i storpack från Kina, tex på Amazon eller Aliexpress alldeles utmärkt till detta

-
Användarvisningsbild
pi314

Inlägg av pi314 »

mikber skrev: 30 mars 2025, 19:53:47
Nu ligger remmarna på en medelhastighet och jag styr via en potentimeter. Smidigt! :)
Varför inte dra spänningen från potten (till VFDn) till ett väl synligt visarinstument med en egen skala som visar varvtal?

Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

mikber skrev: 31 mars 2025, 10:57:07 Tack Petertub! Jag googlade det och fann denna. Hade fungerat jättebra (om den fungerar bra!) Då kan man ju använda den på andra maskiner också! Men är det skräp?? Jag ser att närmre tvåtusen kostar vissa....ss.JPG
Jag har en likadan som på bilden, den fungerar bra och jag har mätt varvet på både min svarv, tvåtaktsmotorer och annat med den.

men det är inte lika smidigt som en fast monterad såklart.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Här finns färdig varvtalsmätare för 108kr inklusive frakt.
Limma fast magneten på utgående axel och fäst givaren i närheten så är det klart

https://vi.aliexpress.com/item/1005005801653794.html
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar