Hej. Håller på med min nya lilla pelarborr och till 50W-motorn är en 3,15mikrofarad motorkondensator kopplad. När jag nu haft isär den och gjort rent lite märkte jag att den tappade varv när man slog på den efter bara ett litet tag utan att motorn hann bli varm eller att rotorn kännbart gick trögare. När jag plockade isär var däremot kondensatorn väldigt varm efter bara nån minuts intermittent körning under fem minuters tid eller så.
Är motorkondensatorn slut eller går motorn trots att jag inte märker det tungt?
Motorkondensator, hur varma ska de bli?
Re: Motorkondensator, hur varma ska de bli?
Du har inte möjlighet att kapacitansmäta den ?
Min ventilationsfläkt hade svårt att komma igång och man fick bryta strömmen och starta den igen flera gånger innan den började snurra, när jag plockade bort startkondensatorn (eller om det var en motorkonding) så var den märkt 15uF (tror jag), och när jag mätte den så var den på 0,7uF eller nåt åt det hållet.
Jag vet inte om den var varm, men min poäng är att dom kan vara rätt dåliga utan att man faktiskt märker nåt i funktionen.
Min ventilationsfläkt hade svårt att komma igång och man fick bryta strömmen och starta den igen flera gånger innan den började snurra, när jag plockade bort startkondensatorn (eller om det var en motorkonding) så var den märkt 15uF (tror jag), och när jag mätte den så var den på 0,7uF eller nåt åt det hållet.
Jag vet inte om den var varm, men min poäng är att dom kan vara rätt dåliga utan att man faktiskt märker nåt i funktionen.
Re: Motorkondensator, hur varma ska de bli?
Jo jag ska ta och mäta den, samt beställa nya lager då det är vanliga 608.