Spis, smält anslutning vid ingående elkabel, orsak?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
anton

Spis, smält anslutning vid ingående elkabel, orsak?

Inlägg av anton »

Hej,

Har en Cylinda SIB 6362 KVE, dvs relativt ny spis (induktion). Nyligen så började det lukta lite lätt bränd elektronik när vi körde någon av plattorna. Provade starta om den någon gång och testa andra plattor men blev samma fenomen och snarare värre och värre, man görde hur det sprakade/knastrade lite och sedan fick displayen spunk och den lade istortsett av. Har börjat öppna upp för att felsöka (förväntade mig att hitta någon komponent som brunnit). Allt ser fint och fräscht ut inuti plattorna och drivelektroniken samt bakom displayen och reglagen. Däremot när jag öppnade locket där ingående elkabel ansluts så ser jag att ena anslutningen tycks ha smälts och luktar mycket riktig bränd elektronik.

Min dumma fråga, hur kan det ha blivit så här? Känner att jag behöver reda ut det innan jag funderar på åtgärd, för att inte hamna i samma sits igen.

Kunde f.ö. inte se att någon av de tre huvudsäkringarna till huset eller någon av 16A säkringarna i proppskåpet hade gått.

Bild

Bild

Bild

Tack på förhand.
Nerre

Re: Spis, smält anslutning vid ingående elkabel, orsak?

Inlägg av Nerre »

Dålig kontakt brukar vara främsta orsaken till att kabelanslutningar blir varma.
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

Om det inte är du som har skruvat på den anslutningen för just den smälta anslutningen och du har garanti kvar är det bara att returnera spisen. Det är ett fabrikationsfel.

Eller om du haft en elektriker som skruvat fast kabeln är det denne du skall ringa och prata med. Så där får det fanimej inte vara. Men det är det ändå ibland.

Det har varit en dåligt åtskruvad kontakt vilket gett onödigt hög kontaktresistans och därmed varmgång vilket medför en viss risk för överhettning och ev. överslag med påföljande löst säkring/jordfelsbrytare.

Som jag ser det är det L2 anslutningen som gått. HAde det varit N (blå) hade förmodligen spisen varit kvaddad. Men jag kan ha fel, svårt att se om det är 3N 400V.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Tillägg:

Ifall du inte har nån garanti kvar och det inte är en elinstallatör/elektriker du anlitat för att ansluta denna kabel, så är enklast att ersätta den smälta plinten med att koppla kabeln direkt. Koppla loss kabeln, skala av mer ytterisolering, korta av alla de friska kablarna, låt den som har smält plint vara extra lång, stick in den så att den når området med kabelskor och antingen sätt kabelsko på den eller skarva med lämplig "sockerbit" på spisens egen kabel som går till det smälta stället.

Håller med om att ifall det varit den blåa så hade spisen antagligen varit skrot.

Kolla att de återstående plintarna är dragna med rimligt moment.

P.S. man ser att det är tre fasledare plus nolla och skyddsjord, och ihop med märkskylten så framgår det att det är trefas (eller möjligtvis tvåfas om två faser är sammankopplade i andra änden av kabeln. Kabeln ser ut att vara för tunn för enfasalternativet där tillverkaren specar 4mm2-ledare. Det kan väl för all del vara 16A enfas och 2,5mm2-ledare, men det låter osannolikt, då borde man nog ha bytt kabeln istället för att bygla i andra änden...).
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

rikkitikkitavi skrev: 9 mars 2025, 20:52:43 .
.

Som jag ser det är det L2 anslutningen som gått. HAde det varit N (blå) hade förmodligen spisen varit kvaddad. Men jag kan ha fel, svårt att se om det är 3N 400V.
Visst är det L2 anslutningen som gått varm. Det är dock svårt att se vad som är kopplat till L2. Det ser ut som att det endera kan vara en blå eller grå kabel som är ansluten till L2.

Tittar man på byglingarna som är gjorda är det uppenbart att spisen är byglad för trefas. Vad som sedan kommer in beror ju på hur det är kopplat i andra ändan av kabeln.

Är det en elektriker som gjort det är det nog rätt det som kommer in. Men visst händer det att elektriker missar att dra ordentligt. Eller stoppar in lite av en dåligt skalad kardel så att isoleringen ligger emellan och gör dålig kontakt. En sådan anslutning kan klara sig relativt länge. Svårt att se vad som är problemet av ett foto.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Det syns ju klart och tydligt att det går en blå ledare till N-anslutningen, och att inkommande kabel har fem ledare.

Chansen att nån hittat en kabel med två blåa ledare är väl cirka noll.
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Möjligt att vi har olika färgseende men jag hade sagt att det går en svart ledare till L2.
Jag tror den luras lite med talken.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Ja, svart ledare och den ligger också nära N-anslutningen, under alla andra ledare.

Vit-brun-svart är ju typiska fasfärger på trefas-gummikabel.
Användarvisningsbild
Danny

Inlägg av Danny »

Orsakat av glapp. Inte ovanligt.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Vänligen bifoga bilderna i forumet istället. Imgur funkar lite sådär till och från.
alexanderson

Inlägg av alexanderson »

MiaM skrev: 13 mars 2025, 02:31:51 Ja, svart ledare och den ligger också nära N-anslutningen, under alla andra ledare.

Vit-brun-svart är ju typiska fasfärger på trefas-gummikabel.
Nej i Europa gäller
Brun L1, Svart L2, samt Grå för L3
Australien, Kanada och USA har andra färger.
Palle500

Inlägg av Palle500 »

Vad bra då är allt rätt förutom att det glappat i anslutningen för L2 svart.
Håller med många här att det är svårt att se var blå nolla tar vägen.
IMG_6272.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

Blå nolla är nog rätt ansluten för annars hade problemet aldrig uppstått.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Bilden är lite mörk men klickar man upp den ser man att den blå ledaren svänger och går ner till skruven i mitten nertill (märkt med 5, och byglad till 4 enligt alla inkopplingsvarianter i schemat).
anton

Inlägg av anton »

Nu blev det en sjåig vecka så jag hann inte riktigt med mig här, ursäkta, men stort tack för alla bra svar!

Ingen har rört något på denna spis sedan vi köpte huset 2021 (där spisen följde med och troligtvis är från samma år), jag betvivlar att förra ägaren har varit där och gjort något, ser ingen anledning.

Vi kontaktade vårt försäkringsbolag som skickade ut en servicetekniker som fick inspektera, jag hade återställt allt och lät de "gå in blinda" (vartefter de identifierade samma fel) och har offererat oss 1900kr för att byta kabel och kontaktstycke.

Den är kopplad för 400V, ingående kabel är 5x1,5mm2, jag har inte pillat närmare med ledarna i väntan på försäkringsbolaget, men det är L2 som är smält och svart ledare som går in i den terminalen, som ni korrekt identifierat.

Nu när teknikern varit här och gjort en bedömning så kan jag skruva bort kontaktstycket och inspektera lite närmare hur det ser ut. Kan ta lite nya bilder då. Tänkte se om jag kan hitta kontaktstycket som reservdel, spontant kändes 1900kr ganska dyrt, och eftersom spisen är mer än 3 år gammal, trots att detta troligtivs är ett fabriksfel, så verkar det inte finns så mycket att reklamera.

Edit: Ser nu att kopplingsboxen finns som reservdel för typ 200kr, och kabeln bör väl gå att återanvända bara man ev. kapar/skalar bort det som inte är fräscht. Den är rätt lång så det är ju inga problem om den blir 10cm kortare.

MadModder, Aha, visste inte att det gick att ladda upp bilder direkt via forumet, men ser nu att det ligger som Bilagor, bra att veta! Tack, ska fixa det.
Skriv svar