Trådlös videoöverföring, kompatibla med varandra?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ANEE

Trådlös videoöverföring, kompatibla med varandra?

Inlägg av ANEE »

Hejsan!

Har en fundering. De sändare och mottagare som finns för trådlös videoöverföring (2.4 GHz med fyra kanaler), följer de någon form av standard så att enheter från olika leverantörer fungerar tillsammans? Eller får man
chansa och hålla tummarna på att man får bild?
Användarvisningsbild
Göran Nilsson

Inlägg av Göran Nilsson »

Ja, det skulle jag också vilja veta
LasseLucidor

Inlägg av LasseLucidor »

Jag sänder trådlöst mellan digitalboxen och sovrummet och mottagaren där klarar även signalen från en trådlös övervakningskamera jag har. Om nu detta bara är tur vet jag inte. :humm:

/Lasse
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Tror det är att man får hoppas. Dom ligger på samma frekvens men sedan skulle jag nog kunna tro att dom kan sända på olika kanaler eller nåt. Men det kan ju vara så att vissa kanaler är mycket mer använda så att sannolikheten ökar för att man får en som passar. Är det sedan digitaltkodat så minskar nog sannolikheten drastiskt då var tillverkare vill ha sig egna kodning.

Detta är en teori så jag vet alltså inte om det verkligen är på detta sätt.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Är dom digtalkodade över huvud taget??.

Om priset är lågt så är det förmodligen bara uppblandat till 2.4 GHz och därefter nedblandat igen till CVBS igen på mottagarsidan, 4 kanaler med 10 MHz mellan varje kanal är nog ingen större konst att tillverka billigt - men skall man börja scrambla så ökar komplexiteten avsevärt då mottagare och sändare måste synkas på olika sätt..

dock gissningar från min sida då jag inte har haft tillfället att titta och mäta på en sådan burk ännu.
Skriv svar