Var hittar jag probar till ett Lecroy WaveSurfer 454?

krille356

Var hittar jag probar till ett Lecroy WaveSurfer 454?

Inlägg av krille356 »

Har haft turen att hitta ett begagnat Lecroy WaveSurfer 454 för rimliga pengar.
Lecroy WaveSurfer 454.jpg
Priset var ytterst rimligt i och med att skåpet inte fungerade när jag köpte det, felet var som tur lätt att fixa :)
Bios batteriet var slut och då startade datorn med fel skärmingång, så efter nytt batteri och lite inställningar så fungerar allt som det ska.

Tyvärr fick jag inga probar då de var försvunna.

Det finns nya att köpa med de kostar 6000 x 4 så därför letar jag främst efter begagnade till rimliga pengar.

Det finns några på ebay men det blir dyrt med frakt och eventuellt tull om jag ska köpa dem en och en då de som jag hittat finns utanför EU.

Det går inte med vilka probar som helst om probens kompensering ska fungera i hela skåpets bandbredd så är det lite mer komplicerat än att hitta en 500MHz probe.

Jag letar efter dessa moddeller av probar.
PP007-WS.jpg
Har letat efter företag som handlar med begagnade instrument inom EU men har tyvärr inte hittat så mycket däremot hittar jag en del i USA och Japan.

Så om någon vet någon handlare i Sverige eller inom EU som man kan hitta probar hos så är alla förslag välkomna :)

Även förslag utanför EU kan vara intressant om de har vettiga priser.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
krille356

Re: Var hittar jag probar till ett Lecroy WaveSurfer 454?

Inlägg av krille356 »

Kompletterar min egen tråd med ett tips som kan vara intressant för andra som letar instrument :)

Letar fortfarande efter probar enligt första inlägget men gjorde ett i mitt tycke fynd när jag letade.

Beställde två begagnade strömtänger från https://telecomservice.quickbutik.com/

AP015.jpg

Har ingen tidigare erfarenhet av telecomservice så får hålla tummarna att de är seriösa och att tängerna fungerar när man får dem.

Perfekt med två tänger om man vill mäta på en stegmotore eller mäta verkningsgrad på en powersupply eller liknande :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

De strömprobarna var ett kap, det är inte ofta man behöver dom men när de behövs så... Skulle du vilja du sälja dom vidare så skicka ett PM.

Nåväl till din fråga. Alla passiva 500MHz probar fungerar utmärkt med LeCroy instrument (utom vissa äldre HP-probar). Jag har handlat ett tiotal 100 och 500MHz probar från Aliexpress och liknande ställen. Inga "märkesprobar" görs längre av märkestillverkarna, de är alla "re-brandade" kinaprobar. Så kunskapen för enkla passiva probar är välkänd.
Här är ett exempel https://vi.aliexpress.com/item/1005006963120714.html Dessa använder jag till "smör och brödmätningar" skulle man råka skrota en så är det ingen katastrof alls. Sedan har jag 5 st AP020 1GHz aktiva FET-probar när det krävs noggranhet i mätningarna och det är ett begränsat mätfall där man har topkoll på allt.

Sedan skall man också inse att med ett 8-bitars oscilloskop så har man bara mätnogranhet i tidsplanet, i spänningsplanet så är probarna inte begränsningen...

500MHz probarna använder jag ofta tillsammans med en diffprobadaptrar så att man på ett säkert sätt kan mäta på 230/400V utrustning som är spänningssatt.
krille356

Inlägg av krille356 »

Tyvärr gjorde Postnord av med den ena strömtången, så efter lång väntan på att Postnord skulle hitta paketet så återbetalade telecomservice strömtången till mig.

Den andra tången kom fram och fungerade som den skulle :)

Jag ville ju ha två tänger så efter mycket letande så dök det upp en likadan på ebay som jag köpte för US $781.68.
Väldigt irriterande att Postnord tvunget skulle slarva bort paketet, dock inte förvånande men det suger att det blev ganska dyrt för min del än om jag fick pengarna återbetalda.....

Hur som helst fungerade strömtången från ebay och båda mäter korrekt så i det stora hela får man vara nöjd.

Har även efter en del jobb lyckas köpa lecroy original probar begagnade på ebay, skulle tro att snittpriset inklusive frakt blev strax under 2000 SEK/st.
Fick dock med en hel del tillbehör vilket sänker priset en del, tillbehören är rejält dyra om man behöver komplettera med något.
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

Jag skulle nog också behöva nått liknande i LeCroy-prob-väg.

Apropå strömtång så köpte jag en sån här som jag tror duger till det jag gör: https://www.amazon.se/Hantek-Multimeter ... 01M5JBG04/
CaseyDonovan

Inlägg av CaseyDonovan »

Grattis till att du fick WaveSurfer 454 till ett bra pris – att fixa problemet med BIOS-batteriet låter som en lycklig och enkel lösning. Det är dock synd om de saknade sonderna, särskilt med tanke på hur dyra ersättningar är när man köper nya. Du har rätt i att korrekt kompensation över hela bandbredden gör det svårare än att bara ta tag i vilken 500MHz-sond som helst. För EU-källor kan du prova sajter som Testwall, Relectronic–Remech eller till och med forum som EEVblog där medlemmar ibland säljer sonder. Annonser från Japan eller USA kan också fungera om frakt och tull förblir rimliga. Lycka till med jakten! Utforska ämnet mer i detalj och hitta omfattande information genom att klicka på länken nedan.
https://www.filemail.com/d/svsteljljztnssc
Senast redigerad av CaseyDonovan 24 april 2025, 08:23:40, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Inga problem att handla via amazon om det är bra priser där.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Hur är det med garantier och service och sådant.
Jag undviker att köpa från sådana ställen när det gäller lite dyrbarare och mera komplicerade saker. Har haft en hel del problem med Alibaba, Lazada o.d.
Amazon har jag inte gjort affärer med av detta själ. Tycker om att stödja mer lokala affärsidkare. Litar definitivt mer på Elektrokit än typ Amazon.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag har bara behövt använda garanti en gång mot amazon, det var på en SSD, då fick jag betala för en ny, dom skickade den, och sen när dom fått tillbaka den trasiga så fick jag tillbaka pengarna.

Möjligen reserverade dom bara pengarna, minns inte säkert.

Kanske inte bästa sättet men det funkade ju.
Skriv svar