brytare upp/ner som slår på viss tid.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Onsalamarin

brytare upp/ner som slår på viss tid.

Inlägg av Onsalamarin »

Hej, Söker efter en brytare för ett poollock.
Tänkte att det kanske finns något därute som är smartare än mig!
Själva poollocket skall öppnas och stängas till två lägen som bryts av ändlägesbrytare.
Styrningen skall sitta i en vanlig apparatdosa på väggen. dvs en vanlig brytare som går upp/ner och kanske ett nödstopp bredvid.
Min tanke är att när man trycker på tex upp-knappen så slår den till så att motorn går tills den har nått ändläget och därefter bryts av ändlägesbrytaren.
Alltså..själva problemet som jag inte löser är att jag inte vill stå och trycka på knappen till locket har öppnat. Den skall alltså slå till och gå automatiskt till ändläget.
Motorn som jag använder idag är en 230 vinsch men jag kommer ev byta ut den till en 12v rem-vinch för lite tystare gång.
Hade varit kanon om någon hade en bra ide för en enkel lösning.
Tack på förhand!
Nerre

Re: brytare upp/ner som slår på viss tid.

Inlägg av Nerre »

Steg 1 - koppla brytaren så att i ena läget körs motorn åt ena hållet och i andra läget körs motorn åt andra hållet. (Jag förutsätter alltså en växlande vipp-omkopplare här, inte en momentan tryckknapp.)

Steg 2 - koppla respektive ändlägesbrytare så den bryter ledningen för aktuell kör-riktning (men inte den andra ledningen).

Ok, lite mer klurande det kanske behövs för hur det kopplas, men principen som sådan är väl som ovan.

Sen ska man kanske fundera på vad som ska hända om en ändlägesbrytare inte funkar. Kan motorn t.ex. köras mot ändläget en längre stund utan risk eller behövs det dubbla brytare?

Man kan eventuellt implementera ett tidrelä som ställs på lite längre tid än vad det normalt tar att köra, så även om ändlägesbrytaren inte funkar så stannar motorn strax efter att ändläget nåtts.

Vill du ha momentana tryckknappar så behöver du peta in ett relä eller två (och sök på "självhållande relä" så får du scheman på hur man kopplar såna med ändlägesbrytare).
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: brytare upp/ner som slår på viss tid.

Inlägg av TomasL »

Två tryckknappar, två reläer/kontaktorer kopplas självhållande där ändlägena bryter självhållningen.
Här har du öppna sidan, stänga ser exakt likadan ut.
Pool.jpg
Egentligen skall du komplementera ovanstående med en blockering så att när Öppna-reläet är draget, är stänga reläet blockerat, och vice versa.
Det löser du med en NC-kontakt från resp relä i serie med motstående relä, dvs NC-kontekt på öppna reläet i serie med spo,en för stänga-reläet, och vice versa.
Om du vill ha funktionen att kunna stoppa en pågående operation, dvs har du tryckt "Öppna" så kan du inte stänga förränn den är helt öppen, och vill du då kunna ångra dig, så kompletterar du dina tryckknappar med ett NC-block, i serie med motstående relä, dvs NC-blocket på öppnaknappen ligger i serie md spolen för stänga reläet och vice versa.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar