Om att komma igång med CAD

Allt som rör 3D-skrivare.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Om att komma igång med CAD

Inlägg av bengt-re »

Är beredd att betala några kronor så är progecad väldigt lättjobbat och ett "riktigt" cad program. Har man kört autocad så känner man sig hemma från dag ett.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Re: Om att komma igång med CAD

Inlägg av SeniorLemuren »

Ja detta med textbaserad cad är nog bra om man vill rita enstaka delar med enkla former. Här är en liten video som visar en liten mobil CNC-fräs som jag ritade i Fusion360 för länge sedan. Det är lite mer cad än en rund bricka med ett hål i.

Skulle vilja se den i textbaserat format. Fördelen med ett fullfjädrat caddsystem är ju att man enkelt kan göra presentationer som visar utseende och funktioner på den sammansatta konstruktionen.

Det finns även möjligheter att göra hållfasthetsanalyser m.m. När jag byggde min båtkärra till en 13 ton tung båt så använde jag analysfunktionerna flitigt för att hitta ömma punkter i konstruktionen. Hade jag inte haft analysmöjligheten så hade jag aldrig vågat ställa båten på den kärran. Det blev en båtkärra som många förståsigpåare dömde ut för att den var alldeles för klen. Den har varit flitigt använd nu sedan 2914 utan problem.
Skriv svar