Skypetelefon
Skypetelefon
Hej!
Jag kollar runt lite med google efter tips på hur man konverterar en vanlig telefon till en Skype-telefon. Jag hitar bara tips på hur man knverterar en trådlös telefon (vanligen hänvisande till denna länk.)
Vet nån hur man konverterar en alldeles vanlig? Är det bara att köra in mik och högtalare från en vanlig lur i respektive kontakt på datorn? Blir det rätt signalnivåer?
Och sist men inte minst: Vad är en Skypetelefon? Är det bara, som jag misstänker, en högtalare och en mikrofon placerade i en lur eller är någon form av "intelligens" inblandad?
Jag kollar runt lite med google efter tips på hur man konverterar en vanlig telefon till en Skype-telefon. Jag hitar bara tips på hur man knverterar en trådlös telefon (vanligen hänvisande till denna länk.)
Vet nån hur man konverterar en alldeles vanlig? Är det bara att köra in mik och högtalare från en vanlig lur i respektive kontakt på datorn? Blir det rätt signalnivåer?
Och sist men inte minst: Vad är en Skypetelefon? Är det bara, som jag misstänker, en högtalare och en mikrofon placerade i en lur eller är någon form av "intelligens" inblandad?
Har själv byggt en för en tid sedan. Men du har rätt det fanns inte gott om
scheman på google direkt. Tror att DMZ hade schemat som jag använda ska
försöka leta fram det. om inte någon här är snabb och kan erbjuda dig ett
liknande schema.
Teorin är i alla fall samma som när man bygger snabbtelefoner av ett nio
volts batteri fast istället för två telefoner kopplar du telefon till drivspänning
och en linjetransformator (1:1) och på andra sidan av transformatorn
kopplar du två stereopluggar. (mic hörlur)
Nåja nu finns det ju lite på internet men ingen som använder
linjetransformatorer (ska som sagt försöka fixa schemat) men
http://vital.pri.ee/PSTN/ påstår att hans chatcords fungerar fint så det är
väll bara att testa på experiment plattan
Inte så mycket matnyttigt just nu men jag återkommer väll med det..
Nole.
scheman på google direkt. Tror att DMZ hade schemat som jag använda ska
försöka leta fram det. om inte någon här är snabb och kan erbjuda dig ett
liknande schema.
Teorin är i alla fall samma som när man bygger snabbtelefoner av ett nio
volts batteri fast istället för två telefoner kopplar du telefon till drivspänning
och en linjetransformator (1:1) och på andra sidan av transformatorn
kopplar du två stereopluggar. (mic hörlur)
Nåja nu finns det ju lite på internet men ingen som använder
linjetransformatorer (ska som sagt försöka fixa schemat) men
http://vital.pri.ee/PSTN/ påstår att hans chatcords fungerar fint så det är
väll bara att testa på experiment plattan

Inte så mycket matnyttigt just nu men jag återkommer väll med det..
Nole.
Kan ju vara intressant att köpa en billig beg. PDA av äldre modell. Bara den kan köra PDA-skype.
Så får man vara lite kreativ och pilla ut sladdar till mic och högtalare från den. Batterier kan man ju kanske pilla ut även det och ersätta med något större, om man orkar.
Frågan är hur man fixar LAN, kanske är det billigas med ett epa-WLAN.
Så kan man kanske sätta den istället för nummerskiva på någon bakelittelefon. Eller bara med den luren...
Så får man vara lite kreativ och pilla ut sladdar till mic och högtalare från den. Batterier kan man ju kanske pilla ut även det och ersätta med något större, om man orkar.
Frågan är hur man fixar LAN, kanske är det billigas med ett epa-WLAN.
Så kan man kanske sätta den istället för nummerskiva på någon bakelittelefon. Eller bara med den luren...

Eller gör som jag. Koppla denna låda mellan datorn och telefonen.
http://www.deltaco.se/article.aspx?ItemID=USB-RJ11 ca 350 spänn.
Jag har en primitiv växel hemma så jag har kopplat Skypelådan på en av ingångarna i växeln så jag får skype i alla mina telefoner. Slår bara ett kortnummer ex 1# när jag vill ringa på Skype.
http://www.deltaco.se/article.aspx?ItemID=USB-RJ11 ca 350 spänn.
Jag har en primitiv växel hemma så jag har kopplat Skypelådan på en av ingångarna i växeln så jag får skype i alla mina telefoner. Slår bara ett kortnummer ex 1# när jag vill ringa på Skype.
Nu har jag läst det mesta på den mycket virriga sidan http://vital.pri.ee/PSTN/.
Är det nån som vet vad som menas med "T"- och "R"-punkterna på det översta schemat? Och vad menas med "In Phase" och "Out of Phase" på mikrofonkontakten på ett schema längre ner? Till vad på kontakten ska man ansluta jord och till vad ansluter man signal från kretsen?
Är det nån som vet vad som menas med "T"- och "R"-punkterna på det översta schemat? Och vad menas med "In Phase" och "Out of Phase" på mikrofonkontakten på ett schema längre ner? Till vad på kontakten ska man ansluta jord och till vad ansluter man signal från kretsen?
T = Tip = Spets
R= Ring = Ring
S = Sleeve, biten närmast sladden dvs. jord
Syftar alltså på Telepluggar (mikrofonkontakt).
Det är alltså till dem du kopplar telefonen, därav RJ11 kontakten.
(punkterna talar bara om vad som är vad, det är inget mer som skall kopplas dit)
I sverige är det inte så noga, man brukar säga att när luren ligger på så skall vänster kontakt vara positiv.
Chatcord enl. schema i DMZ:
Seriekoppla telefonen med spänningskällan (9VB eller USB) till transformatorn's ena sida (mittavtappningen ansluts ej).
Koppla ihop jord på de två telepluggarna. denna punkt via 150Ω resistor till mittstiftet på transformatorns andra lindning, ytterändarna går till respektive signal på telepluggarna.
EDIT: Transformatorn är en 600/600 Ω linjetransformator art nr. 41000916 från www.electrokit.se
R= Ring = Ring
S = Sleeve, biten närmast sladden dvs. jord
Syftar alltså på Telepluggar (mikrofonkontakt).
Det är alltså till dem du kopplar telefonen, därav RJ11 kontakten.
(punkterna talar bara om vad som är vad, det är inget mer som skall kopplas dit)
I sverige är det inte så noga, man brukar säga att när luren ligger på så skall vänster kontakt vara positiv.
Chatcord enl. schema i DMZ:
Seriekoppla telefonen med spänningskällan (9VB eller USB) till transformatorn's ena sida (mittavtappningen ansluts ej).
Koppla ihop jord på de två telepluggarna. denna punkt via 150Ω resistor till mittstiftet på transformatorns andra lindning, ytterändarna går till respektive signal på telepluggarna.
EDIT: Transformatorn är en 600/600 Ω linjetransformator art nr. 41000916 från www.electrokit.se