Jag tror det ska gå att titta på adressen av en variabel.
Om du stannar med debuggern i en funktion, väljer en variabel och ser adressen på den.
Om det räknar går från noll eller vad det går från, så kan man se var den ligger och få ett hum om minnesförbrukning upp till den variabeln.
Fungerar va_arg med float* ?
Re: Fungerar va_arg med float* ?
Nu vet jag inte vilken precision dina beräkningar kräver men float16 eller bfloat16 kanske skulle kunna vara något för dig.
Jag hittade problemet. Minnet tog slut.hawkan skrev: ↑13 februari 2025, 12:37:24 Jag tror det ska gå att titta på adressen av en variabel.
Om du stannar med debuggern i en funktion, väljer en variabel och ser adressen på den.
Om det räknar går från noll eller vad det går från, så kan man se var den ligger och få ett hum om minnesförbrukning upp till den variabeln.
Precisionen är 0.001.
Vet du vad som är mest optimalt för optimeringsflaggorna -Oz eller -Os?
Indexera en array igenom absolut indexering [i * column + j] eller flytta indexnollan på arrayen?
Det tar du reda på genom att mäta med de olika inställningarna.
Nu fungerar det!
672 bytes allokerar jag för den kvadratiska programmeringen!
Nu är nästa problem att öka hastigheten!
Edit:
Är det någon som vill lära sig MPC? Det är som PID, fast bättre på alla punkter, förutom hastighet. MPC används när störningar eller dötider är kända.

672 bytes allokerar jag för den kvadratiska programmeringen!
Nu är nästa problem att öka hastigheten!
Edit:
Är det någon som vill lära sig MPC? Det är som PID, fast bättre på alla punkter, förutom hastighet. MPC används när störningar eller dötider är kända.
Så där! Då var hastigheten ökad! 0.476 sekund per iteration....
Men den räknar ut samma resultat på mikrokontrollern, som på min dator. Trots olika kompilatorer.
Men den räknar ut samma resultat på mikrokontrollern, som på min dator. Trots olika kompilatorer.