Kan berätta hur en trådlös Shelly temperatur&luftfuktighetsgivare gör.
Den går på batteri 3 st AAA som jag fick byta nu efter tre? månader vilket jag tyckte var kort tid.
Den har en e-papper display som inte ska dra något. Varje minut vaknar den till och uppdaterar displayen.
Har något värde ändrat sej så kopplar den upp sej på WiFi och skickar till ja vart den nu skickar.
Sen slumrar den till igen.
En annan trådlös givare, avkännare om garageporten är öppen eller stängd skickar via Bluetooth till
en annan enhet som är på WiFi, den slussar vidare. Drivs av knappcellsbatteri som ska räcka flera år.
Där är hur de gör.
Billig microdator med Wifi för ett projekt sökes
Re: Billig microdator med Wifi för ett projekt sökes
WiFi är helt enkelt inte ett bra protokoll för ett batteridrivet system. Mängder med företag har försökt med workarounds med mer eller mindre dåligt resultat.
Vissa nya ESP32 har dock stöd för både blåtand och zigbee så det kanske kan vara ett alternativ?
EDIT: Fast om man vill använda Zigbee kanske det är bättre att gå direkt på ett kort som är helt anpassat för det, exempelvis: https://gio-dot.github.io/Z1-Mini/
Vissa nya ESP32 har dock stöd för både blåtand och zigbee så det kanske kan vara ett alternativ?
EDIT: Fast om man vill använda Zigbee kanske det är bättre att gå direkt på ett kort som är helt anpassat för det, exempelvis: https://gio-dot.github.io/Z1-Mini/
ZigBee vs. WiFi som figurerade på dagens Y.T. i går:
Hur man än vrider och vänder på det är vanlig jävla radio typ 433 svårslaget när det kommer till lågenergi lösningar.
Men vill man ha tvåvägskommunikation blir det jobbigt.
Jag har tröttnat på batteribyten och konverterat alla 1 vägs sensorer till RF och kör de flesta på sån liten löjlig solpanel.
Sen drar jag allt via en openmqttgateway för att konvertera till MQTT över IP.
Men vill man ha tvåvägskommunikation blir det jobbigt.
Jag har tröttnat på batteribyten och konverterat alla 1 vägs sensorer till RF och kör de flesta på sån liten löjlig solpanel.
Sen drar jag allt via en openmqttgateway för att konvertera till MQTT över IP.
LoRa är ett alternativ. Jag styr motorvärmaren i garaget 100m bort.
Skickar kommando och får kvittens tillbaka. Inte batteridrivet dock.
Kör en vindmätare med WiFi på en liten solpanel 50 x 150 mm och 18650 battericell. Går även över vintern.
En Arduino pro mini vaknar på varje slutning i tungelementet räknar upp en räknare och somnar igen.
Var 10nde minut vaknar en Esp8266 och startar WiFi. Den läser av riktningspotten, frågar arduinon om räknarvärdet och skickar som MQTT. När ACK kommer tillbaka somnar den igen.
Att väcka ESPn med tungelementet drog väl mycket ström, blir ibland många gånger i sekunden.
Det hela drar 15uA i medel som jag kommer ihåg det.
Skickar kommando och får kvittens tillbaka. Inte batteridrivet dock.
Kör en vindmätare med WiFi på en liten solpanel 50 x 150 mm och 18650 battericell. Går även över vintern.
En Arduino pro mini vaknar på varje slutning i tungelementet räknar upp en räknare och somnar igen.
Var 10nde minut vaknar en Esp8266 och startar WiFi. Den läser av riktningspotten, frågar arduinon om räknarvärdet och skickar som MQTT. När ACK kommer tillbaka somnar den igen.
Att väcka ESPn med tungelementet drog väl mycket ström, blir ibland många gånger i sekunden.
Det hela drar 15uA i medel som jag kommer ihåg det.
Hej och tack för alla svar.
Har fått hem en ESP32-WROOM-32 och en Raspberry Pi Pico W
Har även hittat ett projekt jag vill testa och det är med en fototransistor känna av om en LED blinkar till eller inte.
Har än så länge inte bestämt mig vilken av dessa jag ska göra.
Kanske med Pico då jag har jobbat med Rasperry Pi förut en del.
Kanske använder en av mina gamla Raspberry Pi 3.
Är dock lite nyfiken om det som ToPNoTCH rek att lägga in Tasmota om det gör projektet enklare.
Till detta projekt så behöver jag inte tänka på att köra batteridrift då ett strömuttag sitter bredvid den enheten jag vill läsa av så jag kommer driva den med en eliminator på 5v micro-USB.
Hmm vet i alla fall att man provar något i alla fall i helgen
Har fått hem en ESP32-WROOM-32 och en Raspberry Pi Pico W
Har även hittat ett projekt jag vill testa och det är med en fototransistor känna av om en LED blinkar till eller inte.
Har än så länge inte bestämt mig vilken av dessa jag ska göra.
Kanske med Pico då jag har jobbat med Rasperry Pi förut en del.
Kanske använder en av mina gamla Raspberry Pi 3.
Är dock lite nyfiken om det som ToPNoTCH rek att lägga in Tasmota om det gör projektet enklare.
Till detta projekt så behöver jag inte tänka på att köra batteridrift då ett strömuttag sitter bredvid den enheten jag vill läsa av så jag kommer driva den med en eliminator på 5v micro-USB.
Hmm vet i alla fall att man provar något i alla fall i helgen