Projektorlampan exploderade

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
PaNiC

Projektorlampan exploderade

Inlägg av PaNiC »

Det här var något nytt för mig. Köpte en begagnad Benq W6500 på Blocket för en vecka sedan, ganska ny lampa hette det. Ca 600 timmar på den enligt utsago.
Igår exploderade lampan. Glaset framför i lampmodulen är spräckt och det är ett hål i reflektorn. Detta är visserligen bara tredje projektorn jag någonsin äger, men ett antal lampor på de andra och ingen har exploderat, bara stilla gett upp.
Förekommer detta?
Användarvisningsbild
sommarlov

Re: Projektorlampan exploderade

Inlägg av sommarlov »

Jag hade en lampexplosion i min projektor i början av 2000-talet. Den lampan var "precis" bytt och hade inte många timmar på sig. Nu är det 20 år sedan, så jag kommer inte ihåg antal timmar etc.
guckrum

Inlägg av guckrum »

Aldrig hört förut.

Såhär står det i manualen:
Tidpunkt för byte av lampa
När lampindikatorn lyser rött, eller ett meddelande visas om att det är dags att byta ut lampan, ska du
installera en ny lampa eller kontakta din återförsäljare. Om en för gammal lampa används kan projektorn
sluta fungera, och i vissa fall kan lampan explodera. Gå till http://lamp.BenQ.com för att skaffa en
projektorlampa för utbyte
Skitlampa eller bara nollställd lampräknare?
Användarvisningsbild
PaNiC

Inlägg av PaNiC »

Ja folk har ju varit oärliga på blocket förr.
Den förra projektorn jag hade började lampan flimra på om man körde den för länge. Den här var skarp och fin tills den exploderade.
Skriv svar