Köra äldre diesel på hvo100
Re: Köra äldre diesel på hvo100
De modeller Volvo garanterar det funkar med är inga äldre än 2015.
Men de går ju inte ut med en varning för äldre motor och som sagt man kan ju tanka 50% hvo idag utan att veta det...
Men de går ju inte ut med en varning för äldre motor och som sagt man kan ju tanka 50% hvo idag utan att veta det...
Re: Köra äldre diesel på hvo100
Saken är väl den att de inte får gå ut med att det funkar om det inte gjorts en kvalificering med det bränslet.
-
- Inlägg: 590
- Blev medlem: 2 mars 2018, 16:09:29
- Ort: Burträsk
Re: Köra äldre diesel på hvo100
Energifabriken skriver så här:
"Garanti vid drift för företagskunder
Om din fordonsleverantör inte ger dig motorgaranti vid drift med HVO100, ger vi dig det. Det finns inga tekniska problem vid drift av vår HVO100, om din bil blivit exporterad till USA hade den automatiskt fått motorgaranti vid HVO-drift. Neste MY Förnybar Diesel uppfyller specifikationerna EN 15940 och ASTM D975."
https://energifabriken.se/hvo/
Verkar bara gälla företagskunder men har läst liknande på fler ställen tidigare, känner till flera företag häromkring som kör bara på HVO. Returpack/Pantamera kör nästan uteslutande på HVO som exempel.
https://pantamera.nu/sv/om-oss/hallbarh ... ansporter/
Edit: glömde länk till Returpack
"Garanti vid drift för företagskunder
Om din fordonsleverantör inte ger dig motorgaranti vid drift med HVO100, ger vi dig det. Det finns inga tekniska problem vid drift av vår HVO100, om din bil blivit exporterad till USA hade den automatiskt fått motorgaranti vid HVO-drift. Neste MY Förnybar Diesel uppfyller specifikationerna EN 15940 och ASTM D975."
https://energifabriken.se/hvo/
Verkar bara gälla företagskunder men har läst liknande på fler ställen tidigare, känner till flera företag häromkring som kör bara på HVO. Returpack/Pantamera kör nästan uteslutande på HVO som exempel.
https://pantamera.nu/sv/om-oss/hallbarh ... ansporter/
Edit: glömde länk till Returpack
Re: Köra äldre diesel på hvo100
Precis det låter ju relativt tryggt, nu kör väl företagskunder ofta på rätt moderna bilar där man kan tänka att motortillverkarna i alla fall ofta i alla fall sprungit förbi motorn med en dunk hvo100...
I vilket fall hällde jag på en 50ish liter i morse
I vilket fall hällde jag på en 50ish liter i morse
Re: Köra äldre diesel på hvo100
Alla verkar det som...
Och eftersom vanlig diesel max innehåller 7% FAME så måste resten vara hvo upp till 21%. Men det ska tydligen vara räknat på årsbasis så hvo i blandningen kan variera kraftigt...Enligt lagen om reduktionsplikt måste förnybar diesel – HVO och FAME – blandas in i all diesel med minst 21 procent (2020). På vissa drivmedelsstationer är andelen betydligt högre än så. Över 50 procent av volymen i den vanliga dieseln i pumpen kan vara förnybar.
Re: Köra äldre diesel på hvo100
HVO100 är gjort på nutida döda djur istället för länge sen döda djur..
Högst tveksamt att det är 50% inbladning.
Högst tveksamt att det är 50% inbladning.
https://energifabriken.se/hvo/ravaror/ skrev:Hela världens slaktavfall skulle kunna ersätta halva Sveriges dieselbehov.
Tillgången på tallolja är begränsad, tillgången är lika stor som tillgången på slaktavfall.
https://msverige.se/allt-om-bilen/miljo/vagen-till-framtiden/ skrev: Det här innehöll HVO 2017
PFAD: 39 %
Slakteriavfall: 38 %
Råtallolja: 11 %
Palmolja: 5 %
Teknisk majsolja: 4 %
Raps: 2 %
Övrigt: 1 %
De fem största ursprungsländerna för råvarorna som ingick i HVO 2017:
Indonesien 31 %
Malaysia 12 %
Tyskland 9 %
USA 8 %
Sverige 5 %
Källa: Energimyndigheten
Re: Köra äldre diesel på hvo100
Kan vara 50% säger dom, inte att det alltid är 50% men minst 21%.
https://www.wwf.se/djur/orangutang/
https://www.wwf.se/djur/orangutang/
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Köra äldre diesel på hvo100
Efter tusentals mil på hvo har jag inte upplevt några problem!
Däremot noterar jag att mackar verkar börjat välja bort E85 och erbjuder HVO100 istället. Antar att kravet är att det ska erbjudas ett miljöbränsle och inte specifikt e85
Däremot noterar jag att mackar verkar börjat välja bort E85 och erbjuder HVO100 istället. Antar att kravet är att det ska erbjudas ett miljöbränsle och inte specifikt e85
Re: Köra äldre diesel på hvo100
Korrekt, i den gamla s.k. pumplagen stipuleras att mackar över en viss storlek ska erbjuda ett alternativt bränsle. Om det så är gas, E85 eller HVO spelar mindre roll.
Re: Köra äldre diesel på hvo100
En stor nackdel med det är att alla mindre mackar (som omfattades) helt enkelt bytte ut 98 oktan mot E85 för att uppfylla kraven.
Det gör att det är ganska svårt att få tag i 98 oktan numera, förr hade alla mackar det.
Jag äger förvisso bara en bil som kräver 98, och den har inte körts på rätt många år, men störande ändå.
Det gör att det är ganska svårt att få tag i 98 oktan numera, förr hade alla mackar det.
Jag äger förvisso bara en bil som kräver 98, och den har inte körts på rätt många år, men störande ändå.