Strömförsörjning för antika batteriradioapparater

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Re: Strömförsörjning för antika batteriradioapparater

Inlägg av anders_bzn »

Snyggt!
Användarvisningsbild
Oskar

Inlägg av Oskar »

Tack :D
Skall försöka få ordning på ljudet i radion och sedan filma en snutt.
Användarvisningsbild
Oskar

Inlägg av Oskar »

Var mycket riktigt rejäl självsvängning i LF delen. Bättre nu, men inte perfekt. Har lastat ner ena LF trafons sekundär med 47k för att minska förstärkningen. Provade först minska anodspänning för 2a LF till 22V, men det svängde ändå. Fast självsvängningen upphört är ljudet ändå distat, misstänker kondingen som sitter över 2a LF trafons primär. Ska prova byta den.

Bjuder på en kort snutt med mössens julafton 😀
20241230_193920.mp4
Batteriomvandlaren stör absolut ingenting, det är bra 😀
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
YD1150

Inlägg av YD1150 »

Då har du kommit en bra bit, nu när det blir ljud. :D
Är radion en rak mottagare eller är det återkopplingsratt på den?

"Tratthögtalaren" är väl högohmig som det passerar DC igenom?
Användarvisningsbild
Oskar

Inlägg av Oskar »

Det är en rak mottagare, men med återkoppling :)

Stämmer högtalaren har omkring 2k DC resistans, den sitter direkt i anodkretsen för sista LF röret. De 2 LF stegen är vansinnigt "livliga", mer än vad jag hade väntat mig. Jag ska försöka ordna till ledningsdragning till återkopplingsspolen också ser jag, de trådarna går tokigt nog förbi ledningen till gallerkretsen, så det kopplar nog lite där oavsett inställning på återkopplingen.

I överlag är denna uppbyggnad på en radio ingen höjdare, med avsaknad av metallchassi, huller om buller kabeldragning och mycket hög förstärkning, avstämningen påverkas av vart man står i rummet och hur man gestikulerar med händerna, men det är ju vad det är :mrgreen:
Användarvisningsbild
Oskar

Inlägg av Oskar »

Inte för att jag egentligen behöver det, då batteriomvandlaren fungerar som det är nu, men jag har ändå gjort en revision 2 av kortet med följande fixar:
* Lagt till saknad 22V spänning, ytterligare en DC/DC modul tillkom och en LM317 regulator.
* Lagt till ICL7665 batteriövervakning, bryter när spänningen över batteripacket börjar vara kring 9,6V ungefär (3,2V över cellerna). Latchande funktion implementerad med 2st FET:ar kring ICL7665, så att enheten inte startar om när batteripacket kryper upp i spänning igen. Enda sättet starta enheten igen är att ladda batteriet och slå av / på.
* Förlängt kortet och gjort så att polskruvarna går genom och ansluter direkt i kortet, anders_bzn:s förslag!
* Täckta vior på kortet (de små, för routning och jordning).
PCB_render_3.png
Urtaget på kortets ena långsida är för DC plug i panelen där laddare ansluts.

Kommer även byta till en växlande av / på brytare, så att laddning bara är möjlig när enheten är avstängd.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Jag tycker att det är ett sunt ingenjörsdrag att inte vara nöjd bara för att det funkar. Jag kommer ha svårt att inte beställa nya kort till klockan jaga totade ihop. Jag vill bara slippa att veta om alla patchar...

Kul att du gillade min idé!
Användarvisningsbild
Oskar

Inlägg av Oskar »

Det är något lockande i att ständigt fila på förbättringar, det gäller bara att sluta på en lämplig nivå, så att saker också blir färdiga nångång :mrgreen:

Såna tips som du kom med är anledning att det är roligt att dela med sig av det man gör här, uppskattat :tumupp:
Skriv svar