Senaste kretskortet
Re: Senaste kretskortet
Jag har Free42 installerat på alla mina tablets, mobiler och PC.
Jag har även en real-life HP 42S liggande i lådan, nära mint condition.
Men on-topic:
Har fått hem mönsterkorten som ska ersätta knapparna i min Husqvarna Viking Prisma 950S symaskin.
Har även beställd själva knapparna som ska lödas dit (Omron B3FS-1000), de är på väg också.
När det är klart får jag korta ner lite på plasten i "tryckytorna" då de nya brytare är tjockare.
Sedan har jag maskinen uppe att köra igen, det var enda kända felet.
Ritade mönsterkortet i KiCad.
Jag har även en real-life HP 42S liggande i lådan, nära mint condition.
Men on-topic:
Har fått hem mönsterkorten som ska ersätta knapparna i min Husqvarna Viking Prisma 950S symaskin.
Har även beställd själva knapparna som ska lödas dit (Omron B3FS-1000), de är på väg också.
När det är klart får jag korta ner lite på plasten i "tryckytorna" då de nya brytare är tjockare.
Sedan har jag maskinen uppe att köra igen, det var enda kända felet.
Ritade mönsterkortet i KiCad.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Kortet är till pick'n'place maskinens vakuum avläsning.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Bränner den bara kopparn och inte mittendelen? Om det är glasfiber eller vad det är.
- Mizzarrogh
Är det inte svårt att bränna koppar med Laser?
Den fina texten och det var ju riktigt snyggt.
Den fina texten och det var ju riktigt snyggt.
Det ser ut som det är svart mao bränt i glasfibern? Tänker smått kortis om så är fallet, men som sagt inte dåligt att lasra bort koppar.
Ett litet förstärkarkort för 2m-bandet. Kylflänsen behöver antagligen biffas upp lite men tänkte börja med lite mätande.
Snyggt! De där Mitsubishi modulerna är mycket trevliga att jobba med. Jag råkade ut för felmärkta moduler som jag köpte på Ebay, som skulle vara för VHF, men jag upptäckte att de gick på 433MHz. Stod fel art nr på kapslingen, förmodligen från fabrik.
Köpte i stället från en annan säljare, då blev det rätt.
Köpte i stället från en annan säljare, då blev det rätt.
Mina är köpta på SK0QO:s prylmarknad förra året. De verkar funka som de ska.
Ska mäta lite noggrannare senare ikväll.Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Och noggrannare mätning visar det man egentligen vet: Spektrumanalysatorer är dåliga på amplitudmätningar.
Nu mätt med HP438A och 8482A-prob så får jag 43.4 dBM (nästan 22W) vid 17dBm in. Det drar 2.9A på 12.5V. Första övertonen är nästan 40dB ned. Allt mätt vid 144MHz.
Nu mätt med HP438A och 8482A-prob så får jag 43.4 dBM (nästan 22W) vid 17dBm in. Det drar 2.9A på 12.5V. Första övertonen är nästan 40dB ned. Allt mätt vid 144MHz.
Senaste kortet är en kraftigt komprimerad (och utökad) version av ett kort en kompis/f.d. kollega och jag ritade och programmerade 2007 som en kul grej/demo i jobbet.
I vanlig ordning är processorn gömd under CR2032-hållaren. Kontakten är en 4-polig 3.5mm kontakt med kompositvideo och ljud ut. Processorn är en ATmega328...
Kommer nog en egen tråd om det projektet
Länkar den här då. En lång mjukvaruresa.
I vanlig ordning är processorn gömd under CR2032-hållaren. Kontakten är en 4-polig 3.5mm kontakt med kompositvideo och ljud ut. Processorn är en ATmega328...
Kommer nog en egen tråd om det projektet

xmag skrev: ↑12 december 2024, 03:31:53 Ja, det är kul att kunna göra det själv. Vad använder du för program att rita kretskorten med?
Jag skriver ut texten med fräsen också:
20241202_065614.jpg
20240726_100308.jpg
Det vita bli så av sig själv nr kortet torkat efter tvättning:
20241202_074114.jpg
Färdigt:
20241123_105512.jpg
Här har jag dock ingen text på det stora kortet här. Fixade en ny senare med text men har ingen bild på det ännu. De lilla närmast har jag också UV-målat.
Har missat att svara:
För kretskorten jag fräser ut ritar jag en DXF, i ex.vis Autocad LT, som sen tas in i ett egenhändigt skrivet program som sen styr stegmotorerna. Programmet räknar ut vilken ordning den ska fräsa banor och hål i , lite klurigt att få till, man kommer till ”handelsresandeproblemet” i programmeringen.
TACK!
Jag funderar på att programmera fram ett eget system från ax till limpa. Dvs, samma program för allt.
Jag programmerar i C.
Jag funderar på att programmera fram ett eget system från ax till limpa. Dvs, samma program för allt.
Jag programmerar i C.