Är dessa kopplingar flexibla?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Re: Är dessa kopplingar flexibla?

Inlägg av lgrfbs »

:tumupp: Att du hittat ett sätt som passar dig.
Jag körde på det sättet och det passade inte mig, då jag klantade mig och verktyget gick sönder.
Jag låter programmet köra verktyget till max höjd innan själva Nc-programmet startar och efter låter jag programmet dra till max Z och sedan till en position så hela bearbetningsbordet blir fritt, så att jag har utrymme att plocka ur biten.
Detta för att JAG inte ska vara en för stor anledning till trasiga verktyg.

På jobbet kör jag en Okuma 46*,och där börjar alla verktygsbanorna på max Z höjd, då verktygsmagasinet sitter där.

Ref:
* Inte 'min' CNC utan en liknade:
https://www.exapro.com/sp/okuma-mf46va-49064/

Förlåt John Eriksson vi drog iväg lite.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

lgrfbs skrev: 30 december 2024, 16:10:42 I nyare system som har stöd för G53 så är det direkt i maskinens eget koordinatsystem som man går till nollpunkten/hem brytarna.
Mitt styrsystem är från 1979 och det har stöd för G53.
G28 övergav jag för länge sedan.
UCCNC är väl så nytt att det borde ha G53?
John Eriksson

Inlägg av John Eriksson »

Hej.
UCCNC har stöd för G53. Skriver jag G28 i MDI i UCCNC så går X och Z till "Home position". Y går inte till "Home" utan drar iväg åt motsatt håll för att till slut nå ändlägesbrytaren som löser ut. I help i UCCNC så står det så här

G28: Run to home position (Parameters X,Y,Z,A,B,C) Note: The parameters are the intermediate coordinates

Tycker då att G28 utan några parametrar i MDI inte skulle accepteras, eller att inställningen för "Home All" skulle gälla. Så att Z går till Home först sedan följt av de andra axlarna. Är det en bugg i UCCNC vers. 1.2115, fanns en bugg vad gäller "Rotary Axes". Hur är det i nyare versioner av UCCNC finns dessa problem som jag upplever.
betelgueze

Inlägg av betelgueze »

Det är inte så då att en av Y axelns givare är trasig på något vis.
Då kan det bli att den går åt fel håll. Så blev det för mig. Och det löste sig när jag fixade till givaren.
hawkan

Inlägg av hawkan »

Ja du gör som du vill, men jag skulle använt G53 G0 X Y Z för att gå i maskinkoordinater, om det behövs.
Sedan detta med G28 X0 Y0 Z0, detta går rakt ner i bordet för mej. Min Z går mellan 0 och 700 eller så, Z0 längst ner.
Nej ta bort G28-rörelsen och lägg in en G53 G0 Z0 om du nu har Z0 högst upp. Eller vilken koordinat du nu vill ha.
Då blir det tydligt vad som sker och inte använda en implicit punkt.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

hawkan skrev: 3 januari 2025, 16:05:50 Ja du gör som du vill, men jag skulle använt G53 G0 X Y Z för att gå i maskinkoordinater, om det behövs.
Nästan exakt så där skriver jag.
Jag skriver G53 G0 X0 Y0 Z0.
Ska jag bara indexera B-axeln, då kör jag ofta bara G53 G0 Z0.
John Eriksson

Hej.
Tror inte att någon gränslägesgivare är trasig. Jag har 1 induktiv givare/brytare på varje axel utom på A där det inte finns någon sådan. Gör ujag "Home All" närsomhelst så går alla axlar mot "Home Position" Skall byta ut all G28 mot G53 och prova.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Mickecarlsson »

När du kör G28, har du gjort Home på maskinen innan?
I manualen för UCCNC står det för G28:
Warning: Only execute a G28 when the machine is homed.
John Eriksson

Ja jag har lärt mig att göra en Home All innan jag kör en kod.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Kontakt:

Vilken version av UCCNC kör du? Jag använder 1.2115 eller 1.2116, ska kolla när jag går ut i verkstaden nästa gång.
Jag köpte Screenset 2022 till UCCNC och den har många bra inställningar bl.a Safe Z och Safe Z2 där man ställer in hur högt upp Z ska gå (efter homing) i maskinkoordinater.
Genererar g-kod via Vectric Aspire och har redigerat post-processorn där jag tog bort ett par G-koder som jag inte ville köra.
Har en CNC 6040 med GeckoDrive och en UC300ETH-5LPT. Kör detta via Windows 10 LTSC som inte har tillgång till Internet.

Ska testa att manuellt köra G28 för att se hur min UCCNC bär sig åt.
John Eriksson

Jag använder version 1.2115.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

John Eriksson skrev: 3 januari 2025, 22:33:17 Ja jag har lärt mig att göra en Home All innan jag kör en kod.
Vad innebär "Home All"?
Referenskörning av axlarna?
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Kontakt:

Ja. Mitt system är uppsatt så att först går Z upp till en mikrobrytare som sätter machine coordinate till 0, sen går X och Y och gör samma sak.
När jag sen ska fräsa något nollar jag med Work Coordinates där jag vill starta samt nollar Z mot arbetsstycket eller bädden, beroende på vad jag ska göra.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Kontakt:

Testade idag. Kör UCCNC 1.2115.
Körde Home All för att nolla maskinkoordinaterna. Jag nollar nere i vänstra hörnet för X och Y, samt högst upp för Z.
Körde sedan ut X och Y mot mitten, satte Work Coordinates till 0,0. Körde ner Z ca 20 mm och satte WC till 0 för Z.
Skrev G28 i MDI och maskinen körde först upp Z till 0 för Machine Coordinates, därefter kördes både X och Y samtidigt mot Machine Coordinates 0,0 där det stannade.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Mickecarlsson skrev: 4 januari 2025, 17:40:24 När jag sen ska fräsa något nollar jag med Work Coordinates där jag vill starta
Hamnar detta i G54 då?
Skriv svar