Det är alltid bra att veta typen på sändare/mottagare. Det finns folk som har svart bälte på Google. Vad man vill veta är om det är en dubbelsuper eller annat. Det brukar oftast finnas en uträkning på hur man ska beställa x-taler för sändare och mottagare.bjornj skrev: ↑1 januari 2025, 18:24:53 Jag är innehavare av en uråldrig fyrkanals radiostyrning som jag använde till RC-flygplan på 80-talet.
Det är en Futaba som opererar på 27MHZbandet FM. Jag hade tänkt sätta den i en segelbåt.
När jag provade den så funkade den inte. Sändaren avger signal. Det kan jag se på mitt oscilloskop.
Jag tog avlocket på mottagaren och hittade en signal på ca 18.4 mhz. Om det är lokaloscillatorfrekvensen
så är den ju alldeles för låg. Sändaren har 27.140 mhz så mottagaren borde väl ha 26.685 mhz om mellanfrekvensen
är 455 khz. Det kanske kan variera?
Kristallen som sitter i är märkt 26.620 vilket ju är en bit ifrån. Jag skall försöka få tag i ett nytt par kristaller
för säkerhets skull.
Vad jag tänkte fråga om är om servona fungerar på samma sätt som förr. Skulle de fungera på en modern utrustning.
Det var ju en rätt enkel funktion på den tiden. Mottagaren lämnade en fyrkanvåg med 50% dutycykle.
Servot producerade en liknande signal vars dutycykle ändrades genom att en potentiometer vreds till deras värden blev lika
efter likriktning.
Skulle jag tvingas köpa en ny utrustning skulle det vara ekonomiskt om det gick att använda de gamla servona.
Gammal RC-anläggning
-
Re: Gammal RC-anläggning
Kristallerna till 27-MHz radio är tredjetonskristaller. Din mottagarkristall svänger på andra övertonen istället för tredje. Det kan vara fel på kristallen, men även annat fel i oscillatorn och dess resonanskrets.
Servona får en puls med c:a 50Hz repetitionsfrekvens och 1.5ms pulslängd i neutralläge. +/- 0.5ms för ändlägena.
Moderna saker kan vara PCM. Det kan också vara c:a 300Hz enligt den gamla principen. En sådan mottagare kan grilla vissa äldre servon. Har råkat ut för det med e-max servon och on Orange piratmottagare till Futaba som var felkonfigurerad.
27MHz är helt OK för en båt. Finns ingen anledning köpa nytt med femtioelva finesser. Servonas rörelse och överföringens hela dynamik skall nyttjas för bästa precision. Det kastas bort precision genom att justera roderutslaget i sändaren.
Servona får en puls med c:a 50Hz repetitionsfrekvens och 1.5ms pulslängd i neutralläge. +/- 0.5ms för ändlägena.
Moderna saker kan vara PCM. Det kan också vara c:a 300Hz enligt den gamla principen. En sådan mottagare kan grilla vissa äldre servon. Har råkat ut för det med e-max servon och on Orange piratmottagare till Futaba som var felkonfigurerad.
27MHz är helt OK för en båt. Finns ingen anledning köpa nytt med femtioelva finesser. Servonas rörelse och överföringens hela dynamik skall nyttjas för bästa precision. Det kastas bort precision genom att justera roderutslaget i sändaren.
kan ju tillägga, mest för att tråden ska bli komplett, att det såklart finns saker som styrs med servostyrpuls men inte mekaniskt rör ett föremål mellan två ändlägen som typiska servon. Exempel är enkel on/off-styrning för t.ex. belysning, "tuta" osv, och steglös reglering av elmotorer, med eller utan möjlighet till fram/back.
Fast detta är bara anpassningar till det "befintliga systemet", från början var alla fartreglage mekaniska, alltså ett servo som fysiskt styrde ett fartreglage, eller ett servo som petade till en brytare.
Tycker definitivt Du skall försöka laga den mottagaren Du redan har.
Är där endast en kristall i mottagaren så är det ovan nämnda övertonskristaller. Mät inte med galvanisk kontakt på oscillatorns avstämningskrets. Den blir då helt felstämd och Du kan tillfälligt orsaka att den svänger på andratonen. Håll proben nära och vrid upp förstärkningen på scopet.
Är där två kristaller i mottagaren, förekommer endast på lyxmottagare, på vanligtvis 10.245MHz är det en dubbelsuper. Då är det helt andra kanalkristaller för vanligen 10.7MHz mellanfrekvens.
Är där endast en kristall i mottagaren så är det ovan nämnda övertonskristaller. Mät inte med galvanisk kontakt på oscillatorns avstämningskrets. Den blir då helt felstämd och Du kan tillfälligt orsaka att den svänger på andratonen. Håll proben nära och vrid upp förstärkningen på scopet.
Är där två kristaller i mottagaren, förekommer endast på lyxmottagare, på vanligtvis 10.245MHz är det en dubbelsuper. Då är det helt andra kanalkristaller för vanligen 10.7MHz mellanfrekvens.
Mottagarfrekvensen mätte jag genom att hålla oscilloskopproben med en trådstump nära mottagaren.
Jag har ett gammalt men ganska avancerat textronicsoscilloskop med inbyggd frekvensräknare.
Signalen var svag men fullt synlig.
Ssignalen från sändaren kan man se på samma sätt. Svårigheten är att trigga på pulserna.
Hur är det med 2.4 ghz systemen? det är kanske mest FM på dem.
Jag råkar ha en drönare av enklaste slag. Tre kanaler.
Finns det något sätt att ta reda på vilken kanal den sänder på. man ser inget på utsidan utom
att den heter emitter. Jag tänkte att den kanske skulle gå att använda om man fick tag på en mottagare.
Vilken lokaloscillatorfrekvens används i 2.4ghz systemem?
Jag har ett gammalt men ganska avancerat textronicsoscilloskop med inbyggd frekvensräknare.
Signalen var svag men fullt synlig.
Ssignalen från sändaren kan man se på samma sätt. Svårigheten är att trigga på pulserna.
Hur är det med 2.4 ghz systemen? det är kanske mest FM på dem.
Jag råkar ha en drönare av enklaste slag. Tre kanaler.
Finns det något sätt att ta reda på vilken kanal den sänder på. man ser inget på utsidan utom
att den heter emitter. Jag tänkte att den kanske skulle gå att använda om man fick tag på en mottagare.
Vilken lokaloscillatorfrekvens används i 2.4ghz systemem?
26-27 är helt laglöst globalt ism band , b.la licensfri amatörradio körs helt vilt på 27.555(o andra)o ssb me 100W så radiostyrning...haha
Sen finns 35MHz o 40MHz och kanske utländska 70 MHz.
Finns väl ingen fördel att köra så lågt istället för 2.4Ghz
Visserligen skulle en halvågsantenn kopplad till radiostyrningem ge enorma räckvidder till en drönare på 27/35/40
På 2.4GHz är det inte vanlig FM. Är diverse tekniker med frekvenshop eller spridning så många kan använda det upplåtna området samtidigt på samma plats.
Systemen är proprietära och mottagaren binds till sändaren genom att trycka på en knapp på bådadera och ha mottagaren alldeles intill. Det måste vara en mottagare av samma fabrikat och kompatibel modell, eller motsvarande piratmottagare.
Det finns inget sätt att spara kostnader om Du vill ha 2.4GHz. Är det en sändare man verkligen vill ha kvar finns det 2,4GHz moduler till t.ex. Graupner, men då blir det en antenn som sticker ut på baksidan...
Finns även moduler som monteras inuti sändaren och antennen kan monteras på lämplig plats. Den matas med PPM-signal som konverteras till PCM passande det system modulen tillhör.
27MHz, olagliga effekter och freebanding är INTE amatörradio!
Systemen är proprietära och mottagaren binds till sändaren genom att trycka på en knapp på bådadera och ha mottagaren alldeles intill. Det måste vara en mottagare av samma fabrikat och kompatibel modell, eller motsvarande piratmottagare.
Det finns inget sätt att spara kostnader om Du vill ha 2.4GHz. Är det en sändare man verkligen vill ha kvar finns det 2,4GHz moduler till t.ex. Graupner, men då blir det en antenn som sticker ut på baksidan...
Finns även moduler som monteras inuti sändaren och antennen kan monteras på lämplig plats. Den matas med PPM-signal som konverteras till PCM passande det system modulen tillhör.
27MHz, olagliga effekter och freebanding är INTE amatörradio!
Nä jag skrev olaglig amamtörradio men det körs globalt så numera och licensierade radioammatörer rasar i medlemskap o klubbarna försvinner som polarisen så det är den enda växande radioformen
Du får ta matspiskan o göra eget polisleg med antenmotiv o sticka utbpå rävjakt med barnpoliströja
Dock ligger dom ofta inte nere vid 26MHz där man har massa rc,balliser o annan ism samsas utan 27

Du får ta matspiskan o göra eget polisleg med antenmotiv o sticka utbpå rävjakt med barnpoliströja
Dock ligger dom ofta inte nere vid 26MHz där man har massa rc,balliser o annan ism samsas utan 27
2,4 GHz RC
Det är en helt annan värld. Det är digitalt, det är ofta hoppfrekvens eller spread spectrum och det finns en hel rad olika sätt att koda. Dom stora tillverkarna har sina egna system. Systemen har utvecklats, så att det som fanns för 10-15 år sedan ofta har ersatts av något nyare och bättre idag.
Här är några exempel på tekniker som används.
Om man t.ex. satsar på en sändare med någon av teknikerna DSMX, FrSky/ACCST eller FHSS/S-FHSS så får man skaffa mottagare som är kompatibla med sändaren som man har.
En del billiga sändare är kompatibla med någon av dom större tillverkarna.
Det finns också multiprotokollsändare eller multiprotokollmoduler som kan få en sändare att hantera flera protokoll.
Här tittar författaren lite närmare på hur olika RC-system använder 2,4 GHz-bandet.
https://www.rchelicopterfun.com/RC-Spread-Spectrum.html
/π
Det är en helt annan värld. Det är digitalt, det är ofta hoppfrekvens eller spread spectrum och det finns en hel rad olika sätt att koda. Dom stora tillverkarna har sina egna system. Systemen har utvecklats, så att det som fanns för 10-15 år sedan ofta har ersatts av något nyare och bättre idag.
Här är några exempel på tekniker som används.
Om man t.ex. satsar på en sändare med någon av teknikerna DSMX, FrSky/ACCST eller FHSS/S-FHSS så får man skaffa mottagare som är kompatibla med sändaren som man har.
En del billiga sändare är kompatibla med någon av dom större tillverkarna.
Det finns också multiprotokollsändare eller multiprotokollmoduler som kan få en sändare att hantera flera protokoll.
Här tittar författaren lite närmare på hur olika RC-system använder 2,4 GHz-bandet.
https://www.rchelicopterfun.com/RC-Spread-Spectrum.html
/π
Hur är räckvidden i fri luft där uppe , borde bara bättre än 27 men med störra dippar då högfrelvens ger lite döda zoner
LoS - Line of Sight
Hur det är med dom billigaste leksakerna vet jag inte, men lite mer seriösa RC-utrustningar brukar minst klara ca 1/2 mile eller ca 800 meter. Det kan vara mer.
Men då talar vi om att det är fritt mellan sändare och mottagare. Begreppet Line of Sight (LoS) har både teknisk och juridisk betydelse.
Med fri sikt mellan sändare och mottagare på 2,4 GHz så är räckvidden bättre.
Operatörens syn begränsar också. Hur många kan navigera en farkost som är kanske en meter eller mindre när den är en kilometer bort? FPV kan förändra detta, men då är det inte inom LoS.
/π
Hur det är med dom billigaste leksakerna vet jag inte, men lite mer seriösa RC-utrustningar brukar minst klara ca 1/2 mile eller ca 800 meter. Det kan vara mer.
Men då talar vi om att det är fritt mellan sändare och mottagare. Begreppet Line of Sight (LoS) har både teknisk och juridisk betydelse.
Med fri sikt mellan sändare och mottagare på 2,4 GHz så är räckvidden bättre.
https://www.transportstyrelsen.se/dronare• Flyg inom synhåll
Operatörens syn begränsar också. Hur många kan navigera en farkost som är kanske en meter eller mindre när den är en kilometer bort? FPV kan förändra detta, men då är det inte inom LoS.
/π
Jag har försökt att undersöka vad som är fel med den gamla 27mhz anläggningen. Jag fick reda på att det finns något som heter servotestare.
Det var en nyhet för mig. Jag gjorde omedelbart ett kretskort och det funkade och alla tre servona gick som de skulle.
Något att tänka på alla som tycker det är idiotiskt att göra egna mönsterkort när man kan få dom tillverkade i Kina före en billig penning
och vänta några veckor. För mig tog det några timmar från tanke till färdig apparat.
Så det verar inte som om det är servona det är fel på.
Sändaren verkar också ok. Jag kopplade upp ett enkelt Ge steg med en 20varvig spole mellan bas och jord som någon slags antenn.
En konding mellan spole och emitter förstås.
Denna bild dök upp på oscilloskopet till min förvåning vilket gjorde det enkelt trigga och att konstatera att pulserna varieras som de skall. Det verkar alltså som om det är mottagaren som det är fel på. Jag skall se om jag kan får tag i nya kristaller
annars kanske det går att hitta en annan mottagare. Sändaren heter Futaba FP T4L
Ps Jag lyckades för första gången få över mönstret till kopparlaminatet från vanligt skrivarpapper med acceton och sprit.
Det var en nyhet för mig. Jag gjorde omedelbart ett kretskort och det funkade och alla tre servona gick som de skulle.
Något att tänka på alla som tycker det är idiotiskt att göra egna mönsterkort när man kan få dom tillverkade i Kina före en billig penning
och vänta några veckor. För mig tog det några timmar från tanke till färdig apparat.
Sändaren verkar också ok. Jag kopplade upp ett enkelt Ge steg med en 20varvig spole mellan bas och jord som någon slags antenn.
En konding mellan spole och emitter förstås.
Denna bild dök upp på oscilloskopet till min förvåning vilket gjorde det enkelt trigga och att konstatera att pulserna varieras som de skall. Det verkar alltså som om det är mottagaren som det är fel på. Jag skall se om jag kan får tag i nya kristaller
annars kanske det går att hitta en annan mottagare. Sändaren heter Futaba FP T4L
Ps Jag lyckades för första gången få över mönstret till kopparlaminatet från vanligt skrivarpapper med acceton och sprit.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.