Dina mini-projekt!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av anders_bzn »

Okej, jag måste erkänna att jag blev "lite" inspererad av denna: viewtopic.php?p=1831861#p1831861

Jag var tvungen att bygga en egen!
IMG_3063.JPG
IMG_3054.JPG
IMG_3055.JPG
IMG_3056.JPG
Men jag satte en RPi zero W som hjärna, så kan jag få tiden med NTP. Sen kan man ju visa temperaturer, datum och annat som kommer farandes med MQTT.

Jag satte dit en RTC-krets, mest för att testa, RPi har ju ingen inbyggd (jo RPi 5 har). Sen kan man dimma siffrorna med PWM, Det finns även tre knappar för att kunna styra funktioner som jag inte har kommit på ännu. Nu ska det bara till ett skal, det blir något printat och lite färg, En röd transparent plastskiva ska väl kanske till.

Jo, ja måste ju skriva ett program för att köra klockan, nu är det ett shell-script...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
xrayspex
EF Sponsor

Inlägg av xrayspex »

Snyggt! Kul att att man kan inspirera någon :)
B1n4ry
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

Jo men jag rättar väl in mig i ledet och visar mitt pågående klockbygge också då... :D
Klocka-1.jpg
Klocka-2.jpg
Hoppsan vad kass bilderna blev, jag kör den på full ljusstyrka nu, är inte klar med koden dimmar ner den...

Jag brukar gilla att trycka in mycket "möjligheter" när jag ändå kladdar ihop ett kort så även denna gången...
Kortet har en ATMega1280, PCF8523 RTC, W5500 för Ethernet, 7st STP08CP05 led-drivare, 2st RS232 portar, 1st RS485, tre knappar, en liten piezo summer, några extra LED, LDR för att mäta omgivande ljusstyrka, plats för en ESP12 för WiFi, plats för NRF24L01 samt en ingång för LTC-tidkod... Men det mesta av detta har jag inte kommit på vad jag ska göra med ännu. Första målet är en hyfsat exakt NTP synkad klocka som även kan skicka ut samma tid som NMEA för att ersätta tid från GPS till en annan klocka jag byggt för många år sedan.

EDIT: Tanken är att den ska monteras i en 2U 19" panel...

//B1N4RY
pfyra

Inlägg av pfyra »

Det var i det seriösare laget! :shock:
men går det att få ut ethernetkabeln efter att du tryckt i den? Tänker på flärpen som är mot pcb:t..
B1n4ry
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

Nja, man får peta lite från sidan med en skruvmejsel. Tanken är att det kommer att sitta en RJ45 chassie hona-hona i baksidan på 19" rack lådan sedan och så en kort RJ45 internt. Eller nått sådant... Jag anade lite att det skulle bli så när jag ritade kortet och det blev inte en helt superbra lösning...
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Köpte en billig RGB-LED-controller med Wifi på Bauhaus, Ecolite Vena Smartbox RGB. Utgående så kostar bara 75:-.

Kräver koppling till "Tuya" molntjänst vilket jag inte vill använda. Öppnade den och hittade en BK7231T µC i den, och efter lite googlande visade det sig att det såklart finns en tredjepartsapplikation för dessa precis som för alla ESP32. :)
OpenBeken

Fanns tydligt uppmärkta testpunkter med RX och TX så programladdningen var enkel. Bara löda in trådar där till en USB-UART omvandlare, köra igång flashningsverktyget på min dator och vips så var OpenBeken igång.
Sen även tydliga testpunkter för PWM_R, PWM_G och PWM_B för utgångarna, bara att följa ledarna till vilken pinne och konfigurera rätt. Även IR-mottagaren för fjärrkontroll fanns det stöd för, följa ledare och ställa in på IR-mottagare och vips så fungerar även fjärrkontrollen (fast har inte mappat in knapparna på fjärrkontrollen att utföra något vettigt ännu, vet inte om jag ska använda den). Kanske moddar in trådar för en fysisk knapp för att tända/släcka istället, finns ju några testpaddar som bara går oanvänt rakt in i µC.
20241231_151809.jpg
20241231_151817.jpg
20241231_151949.jpg
Och så ställa in MQTT så hittade den in i HomeAssistant som var mitt mål.
Har konfigurerat en kanal PWM just nu då jag inte ska använda den till RGB-belysning utan bara vit.
Skärmbild 2024-12-31 152721.png
Om någon köper samma så är pinkonfigurationen enligt följande:

Kod: Markera allt

PWM_R:	Pin 23 - P7			Pin 3 i kontakt
PWM_G:	Pin 24 - P8			Pin 2 i kontakt
PWM_B:	Pin 22 - P6			Pin 4 i kontakt
PWM_IR:	Pin 25 - P9 			Från IR-mottagare
Får nog åka dit och köpa några till, var ju billigt och fungerar bra. De har även billiga LED-lister av samma märke som också är utgående.
Passar på att tipsa om att Bauhaus även har prisvärda alu-skenor till LED-lister. Både "rak" och hörnprofil, och tillbehör för att ta sig runt hörnor mm snyggt. https://www.bauhaus.se/varumarken/direct-signs
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

B1n4ry skrev: 30 december 2024, 22:51:04 Jo men jag rättar väl in mig i ledet och visar mitt pågående klockbygge också då... :D

Klocka-1.jpg
Klocka-2.jpg

Hoppsan vad kass bilderna blev, jag kör den på full ljusstyrka nu, är inte klar med koden dimmar ner den...

Jag brukar gilla att trycka in mycket "möjligheter" när jag ändå kladdar ihop ett kort så även denna gången...
Kortet har en ATMega1280, PCF8523 RTC, W5500 för Ethernet, 7st STP08CP05 led-drivare, 2st RS232 portar, 1st RS485, tre knappar, en liten piezo summer, några extra LED, LDR för att mäta omgivande ljusstyrka, plats för en ESP12 för WiFi, plats för NRF24L01 samt en ingång för LTC-tidkod... Men det mesta av detta har jag inte kommit på vad jag ska göra med ännu. Första målet är en hyfsat exakt NTP synkad klocka som även kan skicka ut samma tid som NMEA för att ersätta tid från GPS till en annan klocka jag byggt för många år sedan.

EDIT: Tanken är att den ska monteras i en 2U 19" panel...

//B1N4RY
Snyggt!

Jag var tvungen att verifiera min klocka mot GPS-referensen som jag har. Jag ser fel på +/-20ms och oftast bättre nu när jag justerade NTP uppdateringsfrekvensen lite.Det är mycket bra med tanke på att programmet som kör klockan är skrivet i Python och kör i userspace på Linux. Programmet pollar dessutom systemtiden och när sekundsiffran ändrar sig sätter jag en GPIO på pajjen som jag mäter på oscilloskopen (gul). Blå är GPS-referensen. Jag syncar tiden mot mmo1.ntp.se som är SP/Rise tidsnormal.
IMG_3072.JPG
Senast redigerad av anders_bzn 5 januari 2025, 20:27:43, redigerad totalt 1 gång.
B1n4ry
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

Jag har inte kommit riktigt så långt med att få till precisionen jag vill ha ännu men det vore trevligt att komma ner mot 100ms eller så för det jag ska ha den till tänker jag...

Det känns hyfsat görbart att få hyfsad noggrannhet från NTP, men ännu så länge sätter jag bara min RTC från NTP-tiden. RTCn hanterar dock bara hela sekunder och det verkar dessutom som att den normalt sett inte nollställer sina räknare när jag sätter tiden så den kan råka räkna upp nästa sekund nästan direkt efter jag satt tiden. Men det bör ju iofs gå att hantera genom att hålla koll på 1hz signalen som man kan få ut ur RTCn. Utan att ha tänkt klart så tänker jag att jag typ kan sätta RTCn så bra jag kan precis när den räknat upp en sek och ha den som "backup" och sedan hantera mer exakt tid med räknare i ATMega:n eller nått...

Det är rätt intressant och spännande med "exakt" tid, jag är alltid milt fascinerad när jag har kontakt med några bekanta som jobbar på tid & frekvens på Rise, men samtidigt är det kanske ett "nörderi" som man borde hålla sig på lagom avstånd från för att rädda sin mentala hälsa... haha!

//B1N4RY
pfyra

Inlägg av pfyra »

Tyvärr ingen klocka, men hållare åt lödspetsarna har det blivit. Råkade dock sätta hålen skevt på ena mellanskivan till c245:orna så den fick inte vara med och råkade skära lite utanför skivan för c210:orna, men jaja de fungerar 😊
IMG_20250101_191124.jpg
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

En fortsättning på mitt tidigare inlägg här.
Ritade upp en egen kapsling till den där Wifi-LED-drivaren för att passa mina behov just nu, lite bättre.

Byggde in IR-mottagaren i huset istället för på sladdstump, och byggde in en knapp för att tända/släcka. Och så skruvplint för anslutning.
I en 3D-printad kapsling.
Skärmbild 2025-01-03 220022.png
Blev inte helt perfekt passform på första försöket och utskriftskvalitén var inte den allra bästa då jag skrev ut snabbt, men orkade inte skriva ut en ny. Gick att få det tillräckligt bra så det duger.
Lödningarna vinner knappast några priser de heller, behöver inte kommenteras. :mrgreen:
20250103_200615.jpg
Gjorde locket med snäpp-stängning, fungerade nästan för bra. Har inte vågat försöka öppna igen efter att ha satt på det. :roll: Lyckligtvis har det inte behövts heller.
20250103_203552.jpg
20250103_203923.jpg
Monterat på sin plats. Håller på att bygga en inneslutning till 3D-skrivaren utav ett par Ikea LACK-bord, som då även får belysning i sig. (Kommer kanske lite mera bilder på detta någonstans senare om intresse finns)
20250103_215408.jpg
20250103_215428.jpg
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Lite roligt när fler gjort klockor. Jag tog på mig och slängde ihop en till lokale föreningen här som behövde en extra. Skulle kosta över 15000 för en liknande dom redan hade.
Hittade någon stl fil som faktiskt passade mig och sedan caddade jag om lite för att få punkterna och lite annat skoj. SKrev lite kod på en ESP som visar klockan och tempertaturen. Har en RTC DS3231. SHT21 för temperatur och en GPS mottagare som är primär för att hämta tiden. Den alternerar och visar klockan och temperaturen samt synkar mot gps var 24e timme och resten av tiden används RTCn för det hela. Varje segment belyses av 4st ws2812. Så går ju justera färg efter tycke och smak och även hur ljusstarkt det ska vara.

Det som saknas är monteringen av kretsarna samt ett faktiskt hölje till det hela. Funderar på en Alu låda. Givetvis måste allt vara vädersäkert då den ska sitta utomhus. Förvisso under tak.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Mickecarlsson »

Tjusigt :tumupp:
Användarvisningsbild
sommarlov

Inlägg av sommarlov »

Byggt mig en dekadresistor, 1% 1W resistorer 1 ohm till 1M ohm. Snott den rakt upp och ner från https://www.youtube.com/watch?v=Wq_XsgqvS1k
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

danielr112 skrev: 5 januari 2025, 14:48:49 Lite roligt när fler gjort klockor. Jag tog på mig och slängde ihop en till lokale föreningen här som behövde en extra. Skulle kosta över 15000 för en liknande dom redan hade.
Hittade någon stl fil som faktiskt passade mig och sedan caddade jag om lite för att få punkterna och lite annat skoj. SKrev lite kod på en ESP som visar klockan och tempertaturen. Har en RTC DS3231. SHT21 för temperatur och en GPS mottagare som är primär för att hämta tiden. Den alternerar och visar klockan och temperaturen samt synkar mot gps var 24e timme och resten av tiden används RTCn för det hela. Varje segment belyses av 4st ws2812. Så går ju justera färg efter tycke och smak och även hur ljusstarkt det ska vara.

Det som saknas är monteringen av kretsarna samt ett faktiskt hölje till det hela. Funderar på en Alu låda. Givetvis måste allt vara vädersäkert då den ska sitta utomhus. Förvisso under tak.
Snyggt!

Dom siffrorna ser ganska stora ut, hur höga är de?
Användarvisningsbild
mankan
EF Sponsor

Inlägg av mankan »

En klon på HP11683A. Inte min konstruktion men det blev inte så lätt som jag trodde då det var fel i BOM och Gerber-filer (från Make or Repair på YouTube) men nu funkar den som den ska (vad 0.05dB vänner emellan? ;-) )
13_front_done_small.jpg
HP437B är till salu ifall nån är intresserad.
Skriv svar