Är dessa kopplingar flexibla?
-
-
Re: Är dessa kopplingar flexibla?
Hej.
Jag kan se den. Vet inte hur jag skall ställa in. Men jag tittar över inställningarna en till gång.
John i Bollnäs.
Jag kan se den. Vet inte hur jag skall ställa in. Men jag tittar över inställningarna en till gång.
John i Bollnäs.
- Mizzarrogh
-
Hej.
Tog ett antal timmar att göra denna koppling, några timmar till för att göra CAD modellen. Totalt sett kanske för många timmar för en sådan sak, men då passningen var på hundradels mm så tog det tid. Men jag räknar inte tiden utan jag vill se det som att jag fått en erfarenhet till som jag kan applicera på nästa sak jag vill göra. Då kommer vi till nästa moment, lära mig använda denna styrda delningsapparat.
Jag är allmänt irriterad över CNC Drive som står bakom utvecklingen av UCCNC som inte har som jag tycker, en tillräcklig manual och instruktionsvideos, för att underlätta för alla användare av UCCNC Jag tänker bland annat på detta med att "proba" in ett fräsämne för vidare bearbetning mha. "Mobile och Fixed Probe" funktionerna, samt manuellt verktygsbyte, då jag inte har någon automatisk verktygsbytare och troligen inte kan göra en själv då min fräs saknar dragstång. Och nu får jag försöka leta något som kan hjälpa mig med delningsapparatens styrning.
Är även irriterad över den "Post processor" som finns i det CAD system som jag använder gör lite tokiga saker främst i början av textfilen där en "Home position" söks och där X, Y och Z axel rör sig samtidigt till "Home" skulle vilja att Z går först och sedan X, Y och nu a. Finns det något sätt att editera den "Post Processor" jag använder, Mach3, då det inte finns någon för UCCNC
John i Bollnäs.
Tog ett antal timmar att göra denna koppling, några timmar till för att göra CAD modellen. Totalt sett kanske för många timmar för en sådan sak, men då passningen var på hundradels mm så tog det tid. Men jag räknar inte tiden utan jag vill se det som att jag fått en erfarenhet till som jag kan applicera på nästa sak jag vill göra. Då kommer vi till nästa moment, lära mig använda denna styrda delningsapparat.
Jag är allmänt irriterad över CNC Drive som står bakom utvecklingen av UCCNC som inte har som jag tycker, en tillräcklig manual och instruktionsvideos, för att underlätta för alla användare av UCCNC Jag tänker bland annat på detta med att "proba" in ett fräsämne för vidare bearbetning mha. "Mobile och Fixed Probe" funktionerna, samt manuellt verktygsbyte, då jag inte har någon automatisk verktygsbytare och troligen inte kan göra en själv då min fräs saknar dragstång. Och nu får jag försöka leta något som kan hjälpa mig med delningsapparatens styrning.
Är även irriterad över den "Post processor" som finns i det CAD system som jag använder gör lite tokiga saker främst i början av textfilen där en "Home position" söks och där X, Y och Z axel rör sig samtidigt till "Home" skulle vilja att Z går först och sedan X, Y och nu a. Finns det något sätt att editera den "Post Processor" jag använder, Mach3, då det inte finns någon för UCCNC
John i Bollnäs.
Vilket är CAD systemet som skapar CNC filen ?Är även irriterad över den "Post processor" som finns i det CAD system som jag använder gör lite tokiga saker främst i början av textfilen där en "Home position" söks och där X, Y och Z axel rör sig samtidigt till "Home" skulle vilja att Z går först och sedan X, Y och nu a.
Du kan ju alltid editera CNC filen eller Post processor i Notepad.exe eller liknade.
Alternativt skriva ett script som rättar till din CNC fil.
-
Solidworks 2021 med en PostProcessor som heter Mach3 eller Mach3 G54. och UCCNC. Så här kan en enkel kod se ut.
O0001
N1 G21
N2 (20MM X 90DEG CRB SPOT DRILL)
N3 G91 G28 X0 Y0 Z0
N4 T14 M06
N5 S4957 M03
N6 ( Center Drill1 )
N7 G90 G54 G00 X30. Y30.
N8 G43 Z25. H14 M08
N9 G82 G98 R3. Z-9.45 P1000 F1183.716
N10 G80 Z25. M09
N11 G91 G28 Z0
N12 (10MM X 90DEG CRB SPOT DRILL)
N13 T16 M06
N14 S9915 M03
N15 ( Center Drill2 )
N16 G90 G54 G00 X6.432 Y6.432
N17 G43 Z25. H16 M08
N18 G82 G98 R3. Z-2.7 P1000 F1712.611
N19 Y53.568
N20 X53.568
N21 Y6.432
N22 G80 Z25.
N23 ( Center Drill3 )
N24 X36.349 Y15.259
N25 G82 G98 R3. Z-10. P1000 F1712.611
N26 X14.059 Y31.873
N27 X39.592 Y42.869
N28 G80 Z25. M09
N29 G91 G28 Z0
N30 G28 X0 Y0
N31 M30
Har provat att ändra följande rader
N1 G21
N3 G91 G28 X0 Y0 Z0
till detta
N1 G21
G0 Z100
N3 G91 G28 X0 Y0
Utan att det blir bättre detta har jag gjort i UCCNC och använt dess editfuntion.
Jag bytte PostProcessor till en som kallas något med "Tutorial 4 axis" kommer inte ihåg dess hela namn. då fungera även A-axeln när jag kör koden i UCCNC. men det andra felet finns fortfarande kvar.
O0001
N1 G21
N3 G91 G28 X0 Y0 Z0
N4 T14 M06
N5 S4957 M03
N6 ( Center Drill1 )
N7 G90 G54 G00 X30. Y30.
N8 G43 Z25. H14 M08
N9 G82 G98 R3. Z-9.45 P1000 F1183.716
N10 G80 Z25. M09
N11 G91 G28 Z0
N12 (10MM X 90DEG CRB SPOT DRILL)
N13 T16 M06
N14 S9915 M03
N15 ( Center Drill2 )
N16 G90 G54 G00 X6.432 Y6.432
N17 G43 Z25. H16 M08
N18 G82 G98 R3. Z-2.7 P1000 F1712.611
N19 Y53.568
N20 X53.568
N21 Y6.432
N22 G80 Z25.
N23 ( Center Drill3 )
N24 X36.349 Y15.259
N25 G82 G98 R3. Z-10. P1000 F1712.611
N26 X14.059 Y31.873
N27 X39.592 Y42.869
N28 G80 Z25. M09
N29 G91 G28 Z0
N30 G28 X0 Y0
N31 M30
Har provat att ändra följande rader
N1 G21
N3 G91 G28 X0 Y0 Z0
till detta
N1 G21
G0 Z100
N3 G91 G28 X0 Y0
Utan att det blir bättre detta har jag gjort i UCCNC och använt dess editfuntion.
Jag bytte PostProcessor till en som kallas något med "Tutorial 4 axis" kommer inte ihåg dess hela namn. då fungera även A-axeln när jag kör koden i UCCNC. men det andra felet finns fortfarande kvar.
Jag hade nog ändrat raden 3 från:
N3 G91 G28 X0 Y0 Z0
till:
N3 G91 G28 Z0
Som jag ser det finns det två vägar att fixa detta.
A; Justera postprocessor
B; Skapa ett skript/program som körs som ett tvättar bort det du upplever som dumheter i CNC-programmet.
Ref till punkt A
https://duckduckgo.com/?q=Edit+Solidwor ... sor&ia=web
https://robodk.com/blog/cnc-post-processor-editors/
Creating Post Processor File - SOLIDWORKS CAM TechDB
N3 G91 G28 X0 Y0 Z0
till:
N3 G91 G28 Z0
Som jag ser det finns det två vägar att fixa detta.
A; Justera postprocessor
B; Skapa ett skript/program som körs som ett tvättar bort det du upplever som dumheter i CNC-programmet.
Ref till punkt A
https://duckduckgo.com/?q=Edit+Solidwor ... sor&ia=web
https://robodk.com/blog/cnc-post-processor-editors/
Creating Post Processor File - SOLIDWORKS CAM TechDB
Ta bort allt med G28 plus koordinater.
Det ska man inte ha i NC-koden. Helt onödigt, potentiellt farligt, beroende på var man har nollat.
Det ska man inte ha i NC-koden. Helt onödigt, potentiellt farligt, beroende på var man har nollat.
Nu blev jag nyfiken, hawkan kan du utveckla detta med "potentiellt farligt, beroende på var man har nollat."?
För det är inte min erfarenhet av G91 G28 Z0
Edit:
https://www.mmsonline.com/articles/g28-versus-g53
För det är inte min erfarenhet av G91 G28 Z0
Edit:
Jag tänkte att det betyder "run to home position" och har man grejor i vägen på väg dit så lär den köra i där.
Men jag kan ha förstått fel. Jag använder inget sånt i min fräs. Bara i 3d-skrivaren.
Vad är syftet med G28an?
Men jag kan ha förstått fel. Jag använder inget sånt i min fräs. Bara i 3d-skrivaren.
Vad är syftet med G28an?
-
Sitter vid min maskin just nu. Har provat att ändra enligt förslag. Körde en "Home All" innan jag laddade in textfilen ovan. Ändrade enligt förslag. Nollställde alla axlar på ett av mig bestämt läge i anslutning till min delningsapparat.
Startade koden i UCCNC, vad som hände då var att X, Y och Z axlarna drog iväg mot ändlägena och till slut så bröt ett ändläge så att koden stoppades och jag var tvingad att göra "Override Limits" för att köra tillbaks bordet
Ändrade som "Hawkan" föreslog, då gick bordet tillbaks till mitt inställda 0 koordinater och körde koden därifrån. för att i slutet av koden så åker bord och Z emot homeposition i X och mot motsatt läge till "Home" i Y samtidigt för att till slut lösa ut emot ändläge i Y.
Startade koden i UCCNC, vad som hände då var att X, Y och Z axlarna drog iväg mot ändlägena och till slut så bröt ett ändläge så att koden stoppades och jag var tvingad att göra "Override Limits" för att köra tillbaks bordet
Ändrade som "Hawkan" föreslog, då gick bordet tillbaks till mitt inställda 0 koordinater och körde koden därifrån. för att i slutet av koden så åker bord och Z emot homeposition i X och mot motsatt läge till "Home" i Y samtidigt för att till slut lösa ut emot ändläge i Y.
-
Jag har försökt ladda in den PostProcessor jag använder i ett program som kallas "Universal Pos Generator" (UPG) som CAMWORKS tydligen ligger bakom. Jag laddade hem UPG och försökte ladda in dessa två filer för den PostProcessor jag valt. Det gick dock inte att lada in dessa verkade inte finnas stöd för att ladda in. Tanken var att försöka ändra i PostProcessorn så att dessa "dumheter" jag upplever inte skall genereras.
Det var faktiskt 2 progam som laddades hem och installerades på datorn UPG-2 och EC Edit-2 men inget av dessa två öppnade min använda PP.
Göra ett script som "tvättar bort" dessa dumheter ligger utanför min kompetens. Samtidigt som jag tycker att denna PP skall generera koden på ett korrekt sätt varje gång utan att behöva göra någon ytterligare handpåläggning.
Jag är även väldigt missbelåten med CNC Drive som ligger bakom UCCNC som inte har någon support som jag kan hylla. Finns inga videos som visar hur ex.vis den inbyggda CAM modulen iUCCNC används, hur man använder probnings funktionerna i vektygsbyte. Finns en hemida som heter något med CNC drive med ett antal korta videos enligt länken.3
https://www.youtube.com/@cncdrive/videos
Vet inte vem som ligger bakom dessa videos är lite oklart kan vara CNC Drive.
Det var faktiskt 2 progam som laddades hem och installerades på datorn UPG-2 och EC Edit-2 men inget av dessa två öppnade min använda PP.
Göra ett script som "tvättar bort" dessa dumheter ligger utanför min kompetens. Samtidigt som jag tycker att denna PP skall generera koden på ett korrekt sätt varje gång utan att behöva göra någon ytterligare handpåläggning.
Jag är även väldigt missbelåten med CNC Drive som ligger bakom UCCNC som inte har någon support som jag kan hylla. Finns inga videos som visar hur ex.vis den inbyggda CAM modulen iUCCNC används, hur man använder probnings funktionerna i vektygsbyte. Finns en hemida som heter något med CNC drive med ett antal korta videos enligt länken.3
https://www.youtube.com/@cncdrive/videos
Vet inte vem som ligger bakom dessa videos är lite oklart kan vara CNC Drive.
John Eriksson Härligt att du fick till det.
Eftersom du använder CAMWORKS och får ut CNC-filen med deras postprocessor, så är det de som du ska söka hjälp hos för att få till en postprocessor som passar din maskin (ditt sätt att jobba).
G91 G28 Z0
Som jag läst mig till måste G28 hänga ihop med G91 för att gå i de valda axlarna till maskin nollan, tappar man bort G91 så blir det nolla i det valda koordinatsystemet och ligger nollan på bearbetningsbordet, så blir det mindre bra med arbetsstycket.
Samt att man behöver G90 i raden efter.
G53 Z0
I nyare system som har stöd för G53 så är det direkt i maskinens eget koordinatsystem som man går till nollpunkten/hem brytarna.
Detta gör att man får så stort avstånd mellan verktyg och arbetsstycket som möjligt samt så minskar detta risken att man kör på något.
G28 är den äldre lösningen till G53 som ska ge samma resultat.
Har man lyxen med ett verktygsmagasin, så kan mycket väl ett verktygsbyte ge samma fördel med stort avstånd till arbetsstycket innan man drar iväg med G0 X___ Y____ för att börja bearbeta arbetsstycket.
Ref:
https://www.cnctrainingcentre.com/g28-verses-g53/
https://www.cncci.com/post/using-g53-ma ... ate-system
Förlåt John Eriksson att jag svävade ut lite i detta svar.
Eftersom du använder CAMWORKS och får ut CNC-filen med deras postprocessor, så är det de som du ska söka hjälp hos för att få till en postprocessor som passar din maskin (ditt sätt att jobba).
I mina CNC-program så använder jag G91 G28 Z0 just för att få så mycket luft mellan arbetsstycket och verktyget som möjligt för att sedan gå med G0 till start positionen (X & Y) för jobbet och där gå ner med G0 till start Z för att där efter en G1 till bearbetningsdjup.
G91 G28 Z0
Som jag läst mig till måste G28 hänga ihop med G91 för att gå i de valda axlarna till maskin nollan, tappar man bort G91 så blir det nolla i det valda koordinatsystemet och ligger nollan på bearbetningsbordet, så blir det mindre bra med arbetsstycket.
Samt att man behöver G90 i raden efter.
G53 Z0
I nyare system som har stöd för G53 så är det direkt i maskinens eget koordinatsystem som man går till nollpunkten/hem brytarna.
Detta gör att man får så stort avstånd mellan verktyg och arbetsstycket som möjligt samt så minskar detta risken att man kör på något.
G28 är den äldre lösningen till G53 som ska ge samma resultat.
Har man lyxen med ett verktygsmagasin, så kan mycket väl ett verktygsbyte ge samma fördel med stort avstånd till arbetsstycket innan man drar iväg med G0 X___ Y____ för att börja bearbeta arbetsstycket.
Ref:
https://www.cnctrainingcentre.com/g28-verses-g53/
https://www.cncci.com/post/using-g53-ma ... ate-system
Förlåt John Eriksson att jag svävade ut lite i detta svar.
Då kan jag säga hur jag gör, eller hur det är gjort för mej, för det är väl inget medvetet, det har bara blitt så.
Jag får själv ställa verktyget på lämpligt ställe, oftast bara ur vägen.
Första rörelsen är att G0a till start-position i X o Y, PP genererat.
Sedan G0 till ca Z 10 mm över arbetsstycket, fri höjd i F360.
Sedan börjar själva bearbetningen, matar ner i materialet på valt sätt och sedan sprutar spånorna.
När det är färdigt går den upp till ca Z 10 mm ovanför arbetsstycket vid sista X,Y-rörelsen.
Där tar jag vid och manuellt joggar bort verktyget till lämplig plats.
Får tillägga att jag kör nästan enbart enstycks. Är det mer än en av samma sak blir det repetitivt.
Jag använder inga absoluta koordinater alls i mina NC-program.
Jag får själv ställa verktyget på lämpligt ställe, oftast bara ur vägen.
Första rörelsen är att G0a till start-position i X o Y, PP genererat.
Sedan G0 till ca Z 10 mm över arbetsstycket, fri höjd i F360.
Sedan börjar själva bearbetningen, matar ner i materialet på valt sätt och sedan sprutar spånorna.
När det är färdigt går den upp till ca Z 10 mm ovanför arbetsstycket vid sista X,Y-rörelsen.
Där tar jag vid och manuellt joggar bort verktyget till lämplig plats.
Får tillägga att jag kör nästan enbart enstycks. Är det mer än en av samma sak blir det repetitivt.
Jag använder inga absoluta koordinater alls i mina NC-program.