Strömförsörjning för antika batteriradioapparater

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Oskar

Re: Strömförsörjning för antika batteriradioapparater

Inlägg av Oskar »

Satt mig en stund i LT spice, vilket jag så klart borde ha gjort från början. Det här verkar fungera fint. 53mA kan jag få ut utan problem.
linj-reg_sim_1.png
Hittade en exempelfil med modell av LR8 och schema, här:
https://groups.io/g/LTspice/topic/lr8_s ... l/74409262

C2 provade jag mig fram till genom att studera hur regulatorn beter sig när last momentant kopplas in. Fanns ett tidsberoende motstånd bredvid R4, som jag senare tog bort.

Det blir att prova det här som patchning, men först behöver jag få tag i en passande PNP trissa med >200V VCE.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Oskar

Inlägg av Oskar »

Jag har komplicerat det här i onödan - inget ovanligt :)

Jag tog helt enkelt och satte 2st LR8 regulatorer ovanpå varandra (parallellt) - nu får jag ut över 20mA utan problem, vilket borde räcka. Regulatorerna blir omkring 50 grader - vilket känns OK. Det jag kanske borde ha gjort var att sätta regulatorerna på undersidan kortet, så kunde man sätta en gap-pad så att regulatorerna får kylning via frontpanelen i aluminium. Får se, kanske blir det en revision 2 av kortet - jag kommer i alla fall vidare med den här lösningen just nu.

Kvar att testa av nu är 4V spänningen och -9V spänningen. Får löda dit en DCDC modul till och relevanta komponenter.
20241202_183151.jpg
Det syns inte på bilden riktigt, men på varje ben sitter en 0-Ohm:are storlek 0402 som får brygga upp till samma ben på nästa regulator. Pillrigt, men jag klarade det utan förstoring.
Användarvisningsbild
Oskar

Inlägg av Oskar »

Nu är även 4V och -9V testade, allt OK!
20241202_204924.jpg
20241202_204914.jpg
Siglent oscilloskopet kan inte mäta något speciellt signifikant brus på 90 och 60V, inte ens i 10bit läget. Spänningarna ser mkt fina ut. Nästa steg blir att få in det i lådan och se hur tingesten strålar på AM bandet. Tänkte bygga ihop och sedan lyssna med en batteridriven AM radio intill kapslingen, är det OK med ett sådant test så kommer det nog fungera ihop med de gamla radioapparaterna, som inte direkt är superkänsliga.
Användarvisningsbild
Oskar

Inlägg av Oskar »

Nu är skapelsen klar för skarpt test!
20241218_220146.jpg
20241218_220546.jpg
Det blev lite rörigare på insidan än vad jag hade önskat, men det får gå ändå.
20241218_215820.jpg
Batteriet är ett 3s från Batteriexperten på 2,6Ah, egentligen hemmahörande i en robotdammsugare :D
https://www.batteriexperten.com/sv/arti ... 0-mfl.html

Beroende på hur länge jag upplever att batteriet räcker är det möjligt att jag byter till ett 3s2p 5,2Ah. Hittar inte så bra med svenska leverantörer där, så frågan är om man vågar köpa ett sånt på Ebay?
Tomgångsförbrukningen på kortet är på omkring 120mA. Svårt att säga hur mycket radion drar, men knappast över 2W. I sporadisk drift någon timme här och där borde batteriet räcka veckor innan det behöver laddas. Det är synd att den DC/DC modul jag använt för de högre spänningarna inte klarar högre inspänning än 14V, om man kunnat klara litium 4s så hade det funnits betydligt mer färdiga från hyllan batteripack att välja på. 4s verkar vara en mycket vanlig batteripackuppbyggnad i robotdammsugare.

En del av kontakterna på kortet kunde jag inte använda, eftersom de kom besvärligt nära polskruvarna. Så jag anslöt på baksidan med lödning i stället. Jag borde ha placerat alla kontakter längre in på kortet. Den gröna indikeringslampan på frontpanelen tänds bara om högspännings DC/DC med efterföljande regulator ger ut mer än 56V, så den fungerar som en sorts "power good" som indikerar att det mesta är OK.

Nu återstår att analysera hur mycket omvandlaren stör, samt att göra ett skarpt test med radion jag hade tänkt driva, vilket blir mycket spännande :tumupp: :whoho:
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Jag tycker du gjort ett snyggt bygge!

Jag vet inte om du planerar en ny version av kortet, men du skulle kunna använda bananhonorna som kortstöd genom att göra hål i kortet och montera kontakterna direkt i kortet så slipper du sladdarna.

Ett standardtips angående batter är att köpa dem från NKON. Jag tycker att ebay är lite opålitiligt när det gäller batterier: https://eu.nkon.nl/

En fråga, har du något skydd för urladddning av batteriet?
Användarvisningsbild
Oskar

Inlägg av Oskar »

Tack för det :)

Nej, det är inget skydd utöver skyddskretsen i batteriet, vilket är dåligt. Jag kunde enkelt lägga till det. Att bryta vid 9,5V (3,16V per cell) eller så över batteripacket kommer vara snällare mot batteriet.

Bra förslag med kontakterna, jag kunde nog möblera om en hel del samt förlänga kortet, så att bananhylsorna ryms att montera i kortet.
Användarvisningsbild
Oskar

Inlägg av Oskar »

Tack för tipset om Nkon. Jag ser dock inte att de har färdiga sammansatta pack? Jag hittar bara enskilda celler.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Jag har faktisk bara köpt celler där. De har med lödfanor, de fungerar att löda på dem om man vill bygga ett eget paket.
Användarvisningsbild
Oskar

Inlägg av Oskar »

Jag har missat en detalj. Radion jag vill köra behöver en tredje anodspänning: 22V. Jag tänker provköra ihop med ett vanligt linjärt labagg nu till att börja med, men det får nog bli en revision 2 av kortet som får fixa de andra felen, samt den här sista spänningen som behövs.

Radion jag vill kunna använda har även visat sig ha ett problem, det är avbrott i primärlindningen på en av transformatorerna i ett av de 2 lågfrekvensförstärkarstegen. Jag har en lämplig transformator att byta till, så jag får fixa det också. Jag ska bara leta fram den .... :roll:
Användarvisningsbild
Oskar

Inlägg av Oskar »

Insåg att det är nog så enkelt att ordna den saknade 22V spänningen med hjälp av lite kreativt partchande. Tog loss en TRACO dubbel 15V DC/DC från ett kort och kommer limma fast den på insidan lådan. Eftersom den är uppbyggd med full isolation, kan man ta ut 30V på sekundärsidan och sedan linjärt reglera ner till 22V, så blir det tyst och fint.
20241228_105355.jpg
Kommer montera en LR8 linjär regulator dead bug style på yndersidan DC/DC omvandlaren. Då kan jag göra provkörningen av radion mer likt en slutgiltig version. Jag jobbar på rev2 av kretskortet, som bland annat kommer få skyddskrets för batteriet som bryter vid för låg spänning, men jag gör inte färdigt kortet innan prototypen provkörts mot radion.

Jag hittade också en LF trafo att ersätta den trasiga i radion med. Som bonus innebär trafobytet att radion återställs till original. Det har suttit precis en sådan här trafo i radion förut, det syns på skruvhålen. Det sitter även en annan trafo av precis samma typ i radion, mellan detektor och första LF steget, så de här två kommer matcha fint estetiskt.
20241228_105849.jpg
20241228_105857.jpg
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Snyggt! Ofta kan man fiska fram änden på en frisk lindning om den bränt nära anslutningarna på de riktigt gamla.
Men, nu löste det ju sig i allafall. :)
Användarvisningsbild
Oskar

Inlägg av Oskar »

Tack :)

Hade ingen fler LR8 regulator, men väl en LM317 som tål 37V, så det räcker ju i det här fallet.
Så här blev patchningen.
20241228_200154.jpg
På utsidan fick jag montera en extra pulskruv.
20241228_201824.jpg
Vidare mot att fixa radion och provköra då.
Användarvisningsbild
YD1150

Inlägg av YD1150 »

Då får vi se fram emot provkörningen av radion och strömförsörjningen. :) Jag följer ditt bygge.

Radio Caroline från England är hörbar på mellanvågen 648kHz, råkade somna med en radio på så den var igång hela natten som var. Vaknade till några gånger och lyssnade.
De använder BBC:s gamla frekvens efter BBC lade ner utlandssändningarna. Radio Caroline fick tillstånd av Englands motsvarighet till PTS (Ofcom) att sända lagligt på mellanvågen.
Användarvisningsbild
Oskar

Inlägg av Oskar »

Kul att du är med på resan :)

De stationer som finns kvar på mellanvågen hörs väldigt dåligt hos mig. Tror sändarna är för svaga numera och för långt bort. När mitt radiointresse vaknade i mitten av 90 talet fanns många stationer som hördes bra, även på en radios inbyggda antenn. Minns att det till och med var en på långvåg som hördes OK, "Atlantic 252" hette den. Det var lite kul att starta en radio, speciellt vinterkvällar och se vad som kunde höras, och även jämföra apparater mot varandra, men den tjusningen försvann i takt med att sändarna i europa slocknade.

Numera fixar jag mitt programmaterial själv på lågeffektsändaren i huset.

Nåväl, det var en liten utsvävning, jag hoppas kunna få en stund i labbet idag och testa samt fixa radion.
Användarvisningsbild
Oskar

Inlägg av Oskar »

Nu har jag gjort framsteg:
Strömförsörjningen är tyst! Med en sladd från något av spänningsuttagen, virad runt en AM mottagare, så hörs absolut ingenting. Mycket nöjd med det!
20241230_105500.jpg
Radion jag ville köra hade flera fel:
Fel1. Avstämningskretsen helknasigt kopplad, modifierad. Fanns absolut ingen tendens till resonans på någon frekvens. Återställde så som jag tänker det bör vara och kontrollerade med en grid-dip meter att jag fick resonans inom mellanvågsbandet.
20241230_132557.jpg
Fel2. Ett av rören var för 2V glöd i stället för 4V.

Fel3. Fanns heller ingen möjlighet att ansluta negativ förspänning till sista LF röret, det är inte bra. Kommer dra för mkt ström. Återställde även detta.

När ovan var fixat anslöt jag glöd och B2+, 80V (andra LF steget). De två rören som återstod provades i detta steg. I det testet såg jag att ett rör hade lite lägre emission, det är inte lika "hot". Det sömnigare röret får agera detektor.
20241230_151317.jpg
20241230_152503.jpg
För att ersätta det sista röret, som var för 2V, grävde jag en stund i rörgömman. Hittade ett B405 som var markerat som bra.
20241230_124337.jpg
Provkörde nu både första och andra LF och jösses vilken gain det är. Faktum är att jag har ett pip i högtalaren hela tiden. Troligen självsvänger alltihop. Skall prova minska anodspänningen på första LF tills det lugnar ner sig.

Sedan kunde ja provköra och visst låter det, men inte så bra :) Skall försöka få ordning på självsvängningen så borde det bli bättre.

Den här radion är snudd på 100 år gammal och fungerar, ganska imponerande. Om tidigare brukare av radion hade låtit bli att ändra en massa saker hade den nog hoppat igång direkt.
Skriv svar