DYNACO 70

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
alexanderson

Re: DYNACO 70

Inlägg av alexanderson »

MiaM skrev: 20 december 2024, 12:05:39 Jag blottar min okunnighet genom att föreslå att ett genuint budgetalternativ är att köra PCF82 istället för ECF82, och ordna nätdel för glöden separat för dessa rör.

Håller med om att open loop lär ha rutten frekvensgång. Du kan ju prova att använda kopplingen med seriekondingen osv men ansluta till den av de två utgångarna tänkta för slutrören, som ger rätt polaritet (motkoppling = sänkt förstärkning snarare än medkoppling = höjd förstärkning = lär självsvänga) ifall du vill mäta med viss motkoppling.

Vissa förstärkare tar motkopplingen från högtalarlindningen på trafon.
82 pF och 18 kiloohm finns för att begränsa open loop bandbredden.
Detta för att få stabilitet i closed loop.
Detta är fullt naturligt. även transistorförstärkare har oftast väldigt dålig open-loop bandbredd.
alexanderson

Inlägg av alexanderson »

petertub skrev: 21 december 2024, 08:19:16

ECF82/PCF82 ja, det är bara glöden som skiljer.
Nej det är inte bara glöden som skiljer.
Om Du mäter upp tio olika fabrikat av ECF82 och 6U8 så ser du stora skillnader på mikrofoni samt brum från glödtråden.
ECF82 är inte gjort för audiobruk som 7199, EF86 och ECC83
Användarvisningsbild
petertub
Kontakt:

Inlägg av petertub »

Rör är individer och har stora spridningar från ex till ex. Man behöver inte mäta olika fabrikat för
att hitta skillnader. Kunskap om detta gjorde att konstruktörer på den tiden man kunde något designade
utrustningen för att i görligaste mån vara oberoende av rörens individuella skillnader.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Sedan är ju Dynacostärkarna inga under av Hi-End utan mera ”mycket pang för pengarna” ($/W), konstruktörerna sökte billiga lösningar för att maximera uteffekt och kvalitet.
Därmed inte sagt att ST70 är en dålig förstärkare.

Och det du skriver Peter, om individuella skillnader på rör från samma tillverkare gör ju ”tube rolling” ganska meningslöst. Minns du visade på upphängningen av något småsignalrör på en DIY-träff för några år sedan, och kom att tänka på de sovjetiska rören där rörbeteckningen kan följas av -E, -V eller tom -EV, där EV-typerna skulle vara ”super HiFi”, men i verkligheten innanmätet var bara mekaniskt bättre monterat för att klara vibrationer och accelerationer bättre.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Sånt där 6U8A -rör finns så klart att få tag på, jag hittade sådana på det här stället https://www.surplussales.com/search/ses ... =Go&cnt=10
Visste inte att de tillverkade rör i Uruguay ? Tydligen =)
Användarvisningsbild
petertub
Kontakt:

Inlägg av petertub »

Jag vill inte förhäva mig men 6U8A/ecf82 och massor av andra varianter finns inte längre bort än göteborg.

God Jul På er alla !
alexanderson

Inlägg av alexanderson »

4kTRB skrev: 23 december 2024, 17:05:48 Sånt där 6U8A -rör finns så klart att få tag på,
Visste inte att de tillverkade rör i Uruguay ? Tydligen =)
Ja men en del har brum på grund av att glödtråden inte är bifilarlindad.
alexanderson

Inlägg av alexanderson »

HUGGBÄVERN skrev: 23 december 2024, 15:53:45 Sedan är ju Dynacostärkarna inga under av Hi-End utan mera ”mycket pang för pengarna” ($/W), konstruktörerna sökte billiga lösningar för att maximera uteffekt och kvalitet.

Det är därför det har kommit många modifieringssatser exempelvis från:
*AVA Audio von Alastine
*VTA Vaccum Tube Audio
*Curcio med kaskodkopplade 6DJ8 rör
*GSI
*Sutherland med J-FET och MOSFET transistorer
*Audio Research med onödigt många rör.

Den första modifieringen är den vanligaste, och den sista den minst vanliga.
Om Du är experimentlysten prova de 4 första modifieringarna.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Då är det ju inte ST70 längre … :wink:
Användarvisningsbild
petertub
Kontakt:

Inlägg av petertub »

alexanderson skrev: 24 december 2024, 13:29:43
HUGGBÄVERN skrev: 23 december 2024, 15:53:45 Sedan är ju Dynacostärkarna inga under av Hi-End utan mera ”mycket pang för pengarna” ($/W), konstruktörerna sökte billiga lösningar för att maximera uteffekt och kvalitet.

Det är därför det har kommit många modifieringssatser exempelvis från:
*AVA Audio von Alastine
*VTA Vaccum Tube Audio
*Curcio med kaskodkopplade 6DJ8 rör
*GSI
*Sutherland med J-FET och MOSFET transistorer
*Audio Research med onödigt många rör.

Den första modifieringen är den vanligaste, och den sista den minst vanliga.
Om Du är experimentlysten prova de 4 första modifieringarna.
Ingen av dessa mods förbättrar förstärkeren med avseende på mätdata eller ljudkvalitet.
Den senaste ( VTA70 som jag själv har haft en ) jämförs med en original på youtube med
förödande resultat.
alexanderson

Inlägg av alexanderson »

Jag är förvånad över ditt påstående.
En del av dessa varianter har en förbättrad nätdel. Exempelvis har Cucio 4 filterkondensatorer på 68uF.
Kom ihåg att ingångsröret är viktigt. Det finns många olika fabrikat (New Old Stock)av ECC81, ECC82 och 6DJ8/ECC88 att välja mellan. Kanske hade Du valt ett av de sämsta fabrikaten på ingångsrör ?
När det gäller plastfilms- kondensatorer är det inte säkert att de som skickas med byggsatserna är de bästa.
Gör om ditt lyssningstest med de bästa rören och de bästa kondensatorerna.
Det finns fler mods än vad jag har listat. Edgar varianten har 2st EF86 och en 6922
Användarvisningsbild
petertub
Kontakt:

Inlägg av petertub »

En hel del av "modsen" har fler komponenter. Men det hjälper ju inte om inte resultatet förbättras.
Vad gäller vta70 så var ett av problemen en mycket liten motkoppling, vilket gjorde att den blev
känslig för skillnader i komponenter.
Men även med "rätt" motkoppling så var prestanda sämre än en original ST-70 och med fler komponenter
som drar upp både pris och komplexitet.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Gravt sidospår, men ett problem med rör är väl detta att tillverkare återanvänder en beteckning utan att deras rör är tillräckligt likt vad man förväntar sig.

Detta är väl extremt ovanligt för halvledare? Tänk själv ramaskriet ifall en seriös tillverkare skulle sälja 7805 som bara orkar 500mA istället för 1A...

Den enda krets jag hört talas om massproducerats av så många tillverkare och med så varierande specar att det kunnat bli problem är 555.

(Nu bortser jag från rena bluffprodukter).
Användarvisningsbild
petertub
Kontakt:

Inlägg av petertub »

Helt rätt, en hel del rör "märks om" och säljs som något det inte är. Vilket avslöjas om man mäter upp dem
och jämför med originaltillverkarens data. Inte minst säljs många ryska rör som "sägs vara" kompatibla med det ena eller det andra. Det hela förvärras av att tillverkarna inte finns kvar eller av andra skäl inte kan kontaktas.
Men det händer även med halvledare. För en livstid sedan köpte vi 2N3055 från elfa, och upptäckte att förstärkare som reparerats kom tillbaka.
Det visade sig att de 2N3055 vi köpt inte klara de 15A i stötström som originalen klarade ( exakta siffran kommer jag inte ihåg, detta var 50 år sedan ). Elfa godtog returen och skickade nya av motorolas tillverkning.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Undrar när Östtyskland slutade producera rör, om det ens hände medan Östtyskland fanns? Funderar på detta eftersom de lär ha tillverkat EL34 OEM åt ett helt gäng väst-tillverkare, inklusive en del USA-märken och också Västtyska märken, där minst ett var märkt att vara i utförande specifikt för Västtyska armén :o

Intressant med 2N3055.
Jag har hört liknande berättelser om komponenter som varit felaktiga från seriösa återförsäljare, fast på modernare tid, men det verkar ändå vara rätt ovanligt.
Däremot lär det väl vara gott om fejk på eBay och AliExpress.
Skriv svar