DYNACO 70
-
DYNACO 70
Hej forum!
Har längre funderat på att bygga ett slutsteg; DYNACO 70, med det är svårt att få tag på pentod/triod drivröret 6U8A eller 7199
Hittade på nätet att det går lika bra med ett vanligare rör; ECF82, det skiljer bara i stift-konfiguration.
Skapade ett kretskort över drivsteget (alltså bara ECF82 driv/fasvändarsteget) och det fungerar men....
Matar jag in 250 mV 1 kHz blir det ca 40V t-t ut. Vid högre eller lägre frekvens typ 12kHz / 100Hz faller utsignalnivån till ca hälften.
Jag vet att återkopplingen från utgångstransformatorn ska motverka just det, men kan det verkligen göra en så stor skillnad?
Vill inte beställa dom dyra utgångstafona innan jag vet att det blir rätt.
Kan någon ha något tips?
Har längre funderat på att bygga ett slutsteg; DYNACO 70, med det är svårt att få tag på pentod/triod drivröret 6U8A eller 7199
Hittade på nätet att det går lika bra med ett vanligare rör; ECF82, det skiljer bara i stift-konfiguration.
Skapade ett kretskort över drivsteget (alltså bara ECF82 driv/fasvändarsteget) och det fungerar men....
Matar jag in 250 mV 1 kHz blir det ca 40V t-t ut. Vid högre eller lägre frekvens typ 12kHz / 100Hz faller utsignalnivån till ca hälften.
Jag vet att återkopplingen från utgångstransformatorn ska motverka just det, men kan det verkligen göra en så stor skillnad?
Kan någon ha något tips?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Re: DYNACO 70
Kul projekt.
Jag är i USA och skulle kunna ta hem ett par 7199 (tubesandmore.com) men några frågor:
Varför just denna förebild?! Jag satsade på en av Erik Anderssons konstruktioner (Audio Innovation) med EL34 nån gång på 70-talet men sålde halvfärdigt pga penningbrist
.
Vad för trafar (varifrån) ska du köpa dem?! (Hint Ural-ton i Finland eller Edcorusa i USA).
Jag har ett galet projekt med en Luxmanklon. Det slutar väl med att jag säljer rören (9 st 50CA10) och ropar hem en Luxman på nån japansk auktionssajt.
Experten på forumet är PeterTub.
Jag är i USA och skulle kunna ta hem ett par 7199 (tubesandmore.com) men några frågor:
Varför just denna förebild?! Jag satsade på en av Erik Anderssons konstruktioner (Audio Innovation) med EL34 nån gång på 70-talet men sålde halvfärdigt pga penningbrist

Vad för trafar (varifrån) ska du köpa dem?! (Hint Ural-ton i Finland eller Edcorusa i USA).
Jag har ett galet projekt med en Luxmanklon. Det slutar väl med att jag säljer rören (9 st 50CA10) och ropar hem en Luxman på nån japansk auktionssajt.
Experten på forumet är PeterTub.
Kul att se intresse för DIY igen !c4marketing skrev: ↑19 december 2024, 23:13:12 Hej forum!
Kan någon ha något tips?
Dynaco 70 ECF82 redigerad.jpg
Vad gäller 7199 : ECF82 är identiskt med 6U8 men har annan socketkoppling än 7199.
7199 i denna koppling kan direkt ersättas med ECF80 ECF82 elller någon av de amerikanska liknande
rören ( 6BL8 6U8) . Bry dig inte om att skaffa 7199, det gör ingen skillnad.
Jag testade f.ö. några stycken i en SCA35 http://n.manet.nu/tubedoc/sca35-7199-alternative.pdf
där dist + 3 viktiga DC nivåer är mätta.
Transformatorer är dyrt javisst. Men det finns europeiska kloner t.ex. en italienare :https://shop.piemme-elektra.it/Categori ... ducts/7058 som skall vara identiska. ( har tyvärr inte testat)
Om du bestämmer dig att göra ett kretskort som har samma mått som dynacos PC-3 fast med
socketkoppling för ECF80/82 så är jag intresserad av att köpa några sådana, det finns
ST-70 användare som behöver byta sina 7199 och då gärna byter hela kortet.
Det finns sådana att köpa men det blir ohyggligt dyrt att ta dem från usa en lokal källa är bättre
precis som med transformatorer.
Lycka till med funderingarna och God Jul !
peter h
Jag blottar min okunnighet genom att föreslå att ett genuint budgetalternativ är att köra PCF82 istället för ECF82, och ordna nätdel för glöden separat för dessa rör.
Håller med om att open loop lär ha rutten frekvensgång. Du kan ju prova att använda kopplingen med seriekondingen osv men ansluta till den av de två utgångarna tänkta för slutrören, som ger rätt polaritet (motkoppling = sänkt förstärkning snarare än medkoppling = höjd förstärkning = lär självsvänga) ifall du vill mäta med viss motkoppling.
Vissa förstärkare tar motkopplingen från högtalarlindningen på trafon.
Håller med om att open loop lär ha rutten frekvensgång. Du kan ju prova att använda kopplingen med seriekondingen osv men ansluta till den av de två utgångarna tänkta för slutrören, som ger rätt polaritet (motkoppling = sänkt förstärkning snarare än medkoppling = höjd förstärkning = lär självsvänga) ifall du vill mäta med viss motkoppling.
Vissa förstärkare tar motkopplingen från högtalarlindningen på trafon.
-
Alltså jag tänker så här;
När man tittar på specifikationer för frekvensomfånget för en DYNACO 70, så står det att det är en väldigt flak kurva mellan 10Hz - 30kHz.
Därav blev jag förvånad över resultatet på mitt test bygge, att amplituden faller så snabbt vid lite högre/lägre frekvenser.
Ska testa förslaget med återkoppling från utgången, visste inte att det går att göra så, trodde det var endast möjligt från sekunderlindningen på utgångatrafon.
Jag valde ECF82 bara för att det finns några st på mina hyllor. Har för mig att skillnaden mellan ECF82 - PCF82 är endast glödspänningen. Dom är väl identiska annars?
Tyvärr kan jag inte göra kretskort med samma mått (vilket jag inte vet) måste göra 2 st. en för var kanal. PC programmet jag använder är en gratis-enklare variant av EAGLE, och där finns begränsningar på mått.
Ska kolla runt på förslagna trafos! Tack för tippsen! Finns en hel del från Kina åxo men.....
Vill bara vara säker på om frekvensomfånget blir rätt först innan jag beställer. Kedjan är ju som bekant inte starkare än dess svagaste länk.
Önskar God Jul och en generös tomte till alla!
När man tittar på specifikationer för frekvensomfånget för en DYNACO 70, så står det att det är en väldigt flak kurva mellan 10Hz - 30kHz.
Därav blev jag förvånad över resultatet på mitt test bygge, att amplituden faller så snabbt vid lite högre/lägre frekvenser.
Ska testa förslaget med återkoppling från utgången, visste inte att det går att göra så, trodde det var endast möjligt från sekunderlindningen på utgångatrafon.
Jag valde ECF82 bara för att det finns några st på mina hyllor. Har för mig att skillnaden mellan ECF82 - PCF82 är endast glödspänningen. Dom är väl identiska annars?
Tyvärr kan jag inte göra kretskort med samma mått (vilket jag inte vet) måste göra 2 st. en för var kanal. PC programmet jag använder är en gratis-enklare variant av EAGLE, och där finns begränsningar på mått.
Ska kolla runt på förslagna trafos! Tack för tippsen! Finns en hel del från Kina åxo men.....
Vill bara vara säker på om frekvensomfånget blir rätt först innan jag beställer. Kedjan är ju som bekant inte starkare än dess svagaste länk.
Önskar God Jul och en generös tomte till alla!
- anders_bzn
- Kontakt:
Ett förslag är att kasta Eagle och lära dig KiCad. Jag gjorde det själv efter att ha ritat massor i Eagle under en tioårsperiod. Det var inte svårt och lätt värt det.
Bry dig inte om frekvensgången i din setup. Den innehåller redan komponenter som begränsar bandbredden ( 82pF) + rörens och ledningsdragningens capacitans.
När du kopplat upp det hela inklusive NFB är det dags att mäta.
ECF82/PCF82 ja, det är bara glöden som skiljer. Men det är ingen brist på ECF82/6U8 så det är
onödigt att fiffla med dubbla glödspänningar.
När du kopplat upp det hela inklusive NFB är det dags att mäta.
ECF82/PCF82 ja, det är bara glöden som skiljer. Men det är ingen brist på ECF82/6U8 så det är
onödigt att fiffla med dubbla glödspänningar.
-
-
Ja jag ser det nu, kopplat till sekundersidan på trafon.
Tack!
Missade det, trodde att motkopplingen skedde via kondningen på 390pf. (vad har den för funktion då?)
Tack igen
Tack!
Missade det, trodde att motkopplingen skedde via kondningen på 390pf. (vad har den för funktion då?)
Tack igen
390pf kondingen är även den del av nfb, en som kompenserar för transformatorns egenskaper.
Har man andra trafos får man sannolikt justera detta.
Se Dave Gillespies analys av http://www.audioregenesis.com/documents ... esting.pdf Dynacp ST-70
Har man andra trafos får man sannolikt justera detta.
Se Dave Gillespies analys av http://www.audioregenesis.com/documents ... esting.pdf Dynacp ST-70
-
Mycket intressant läsning!
Känner mig pepprad, så jag tror jag fortsätter!
Tack!!
Känner mig pepprad, så jag tror jag fortsätter!
Tack!!
Njae, primären på trafon är det allt, men en annan anslutning än där signalen från slutrören matas till trafon.c4marketing skrev: ↑21 december 2024, 14:09:39 Ja jag ser det nu, kopplat till sekundersidan på trafon.
Tack!
Tack igen
-
Kondensatorn gör att förstärkaren är stabil i kapacitiv last.c4marketing skrev: ↑21 december 2024, 14:09:39 Ja jag ser det nu, kopplat till sekundersidan på trafon.
Tack!
Tack igen
Men varför använda en triodpentod i ingångssteget ?
En triod har lägre brus än en pentod.
En lösning med tre trioder som användes i Williamson förstärkaren samt i många moderna rörkonstruktioner. är bättre.
Marantz 8B använder en triodkopplad pentod och två trioder.
Senast redigerad av alexanderson 23 december 2024, 15:11:59, redigerad totalt 1 gång.