Frågor inför projekt temperaturövervakning (lora?)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Oskar

Frågor inför projekt temperaturövervakning (lora?)

Inlägg av Oskar »

Vill gärna ha lite input på vad jag skall satsa på, någon här har kanske gjort något liknande.

Kraven är:
* Övervakning av temperatur inomhus
* 5 olika uppvärmda byggnader, avstånd upp till 300m
* Åtkomst via internet - server kan vara placerad hemmavid (befintlig Linux server finns). Molntjänst alltså inget krav.
* Fördel mot färdigt plug and play system jämfört med att snickra ihop allt själv.

Jag läser på en del om lora, vilket känns som det passar bra.
Förutom en gateway, vad behövs?
Vad hämtar information från ens gateway och hur visar man det?

Jag vill egentligen bara ha en snabb översikt på vad temperaturen är just nu på de olika platserna - möjligen också larmfunktion via mail om temperaturen sjunker under ett satt gränsvärde på respektive sensor. WIFI går bort, då räckvidden inte kommer räcka till och jag vill heller inte bygga ut med accesspunkter överallt för att lösa det den vägen.
Målet är att slippa springa runt som en vaktmästare när det är vinter.

Just nu spanar jag på de här lora prylarna:
lora_gw.png
https://www.aliexpress.com/item/1005005 ... Jdvyk&mp=1
lora_tempsens.png
https://www.aliexpress.com/item/1005006057193398.html
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Re: Frågor inför projekt temperaturövervakning (lora?)

Inlägg av anders_bzn »

Det finns ett företag som säljer sensorer för just detta: https://celsicom.se/produkter-och-tjanster/

Molntjänst som kostar någon hundralapp/år och sensor. Jag vet inte vad sensorerna kostar, men jag övervakar mitt labb och min datorförråd med dessa (jag har fått sensorerna). Det finns möjlighet att se kurvor på webben och man kan få alarm på mail/sms. Sensorerna skickar data över mobilnätet.
Användarvisningsbild
Oskar

Inlägg av Oskar »

Hmm, det där var intressant.
Vårt mobilnät är sisådär, vilket var lite till nackdel för den här lösningen men i övrigt såg det klockrent ut.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

I mitt förråd är täckningen kass, det är ett plåtskjul. Stänger jag dörren fungerar inte mobilen, men sensorn klarar att rapportera mätvärden.
Användarvisningsbild
Oskar

Inlägg av Oskar »

Nä men vänta nu.

Sensorerna säljs via distributörer. Hittade Nortec Instrument. Sensorerna kostar 2600 kr + moms. Det blir en rätt rejäl summa för 5st sensorer .. och så abonnemanget.
Då går nog denna lösning bort
Användarvisningsbild
Jan Almqvist

Inlägg av Jan Almqvist »

Jag har en kund utomlands som har byggt en stor anläggning med mycket IO och som kör Modbus RTU över LoRa med HMI Droid (Android) och Odrid HMI (iOS/macOS).
Det är ingen molnlösning utan bara WiFi till gatewayen och sedan LoRa till IO-modulerna.
Enligt kunden fungerar det väldigt bra.
Användarvisningsbild
Oskar

Inlägg av Oskar »

Tack Jan!

Det här spåret tilltalar mig på flera plan. Som jag förstått HMI droid skräddarsyr man vad som visas med hjälp av ett hjälpprogram. Ser väldigt smidigt ut.

De här lora hårdvaruprylarna är lite svåra att få grepp om. Det finns proffsgrejor som kostar multum och sådant som är betydligt billigare. HMI droid, vågar man lita på att den fungerar ihop med AliX prylarna i mitt första inlägg exempelvis?
Användarvisningsbild
Jan Almqvist

Inlägg av Jan Almqvist »

Eftersom det inte står något om Modbus tror jag inte att just denna gateway är rätt för dej.
Det finns prylar som enbart är tänkta för att köra mot en molnlösning t.ex. den som leverantören erbjuder via abonnemang,
Men det finns också prylar som är mer öppna och där man kan köra Modbus.
Jag ska prova att Googla.
Användarvisningsbild
Jan Almqvist

Inlägg av Jan Almqvist »

Även om det inte står något om Modbus så kan denna gateway kanske fungera.
Det viktiga är att den måste gå att konfigurera för att acceptera ingående anslutningar, det är nog själva IO-modulen som pratar Modbus.
Användarvisningsbild
Oskar

Inlägg av Oskar »

Det här känns lite som att man har en skärm som ska kopplas till en dator. Man behöver en VGA-till-displayport-till-HDMI-till-trefashandske adapter ... :lol:

Om man nu skall använda HDMi droid, måste modbus konceptet genomsyra allt, även ned på sensornivå? Lora Gatweays som uttryckligen stödjer modbus verkar vara gjorda för elmätare av någon anledning och då är frågan om man vågar anta att de även kommer fungera med andra mer generella sensorer. Vilken djungel att nysta upp.

Tack för din hjälp så här långt :tumupp:
E Kafeman

Inlägg av E Kafeman »

LoRa osv är helt ok för att få god räckvidd men för ett par hundra meter är det lite överkomplicerat.
Urvalet av system-komponenter blir smalare om man ska hålla sej till färdigkonfigurerade system men kan man själv installera lämplig server och konfigurerar termometrar på Arduino-nivå så finns mängder av alternativ.
Räckvidden på en modern radio är mycket beroende på hur mycket hinder som finns mellan sändare mottagare och hur störd miljön är. LoRa och nbIoT ger både mycket bra räckvidd under förutsättning att radio-parametrarna sätts upp korrekt och man har anständiga antenner och antenn-placeringar, men känns mycket överdrift för att överföra temperatur ett par hundra meter.

Billigast relativt räckvidden är utan tvekan CC1101.
Radio-mässigt CC1101 som kör 433MHz och den har i princip räckvidd så länge det det finns RF-mässig optisk sikt mellan två dipoler.
Dipolen kan vara blanktråd. Räckvidd med sämre antenner finns demad på youtube. Man testade upp till 100km. Radion har programmerbar funktion att köra långsam data med smal bandbredd vilket ger den långa räckvidden.
Byggda kretskort finns för 10-20 kr. Arduino.bibliotek finns.

Trots att CC1101 ger god räckvidd så hade jag nog inte valt den då räckviddsbehovet inte motiverar att ha övergång från typiskt CC1101 till ESPxxx som är vanligast vad gäller färdigbyggda PCB för att komma från 433 till WiFi. Om husen som ska nås inte ligger skymda av berg, med husväggar i tätarmerad betong så borde direkt WiFi gå bra. Finns fönster med direktsikt så underlättar det om det går placera en trådantenn i fönstret.
ESP8266 kan man inte dra ner bandbredden på för att öka räckvidd/störmarginaler men klarar vanligen ett par km fri sikt med dipol-antenn, två trådar om 30 mm mellan två sådan enheter.
Mängder programexempel finns för integrering med diverse hem-övervaknings-system, push notiser till mobil som larm osv.
Man slipper gå omvägen runt något annat radio-system och dess WiFi-förbindelse kan loggas så man ser om den faller ifrån ab batteribrist.
Om räckviddsbehovet går genom tät skog kan man öka signalen med Yagi-antenn. Duger med något från AliX.
ESP8266 drar mycket ström vilket kräver större batterier om det ska klara sej off-grid i ett år eller mer.
Jag har ett par färdigköpta sådana WiFi-termometrar där man väcker WiFi-kretsen en gång i timmen för att spara batteri.
Har inte någon köplänk till just dessa men kolla på websidor för MQTT/termometrar som visar vilka köpfärdiga WiFi-termometrar som stöds.

Två ESp8266 eller CC1101 kostar inte så mycket så man har råd att testa om dess funktion ger önskat resultat.
Det är givetvis lite extra jobb att programmera, fixa med höljen, strömförsörjning osv men det är förhållandevis enkelt och så billigt att man kan offra ett par i experimentsyfte.

Möjligen att du även vill ha möjlighet till återkoppling, att kunna reagera på ett temperaturlarm genom att varifrån som helst kunna slå på ett värmeelement via mobilen, typ något sådant här:
https://www.aliexpress.com/item/1005008215483338.html
Detta är ett slutet system Tuya, Goggle smarthome, som man är utlåst från vad gäller egna modifieringar. Det går komma runt men är lite bökigt. Vet inte heller kvalitet på denna termostats radio och antenn men oavsett så går det lösa. Finns bl.a diverse github-sidor där man visar hur befintlig radio kan bytas till ESP8266 och skapa öppen åtkomst av data i många av dessa Tuya-enheter.

Behöver man fördubbla WiFi räckvidden relativt en dipol kan en sådan här antenn ge precis det: https://www.aliexpress.com/item/1005008129904030.html
Ytterligare en fördubbling om en sådan antenn även sätts upp i andra änden. För en fördubbling av räckvidd krävs grovt kalkylerat 6dB högre riktgain. Rätt riktning på antennerna och fri sikt krävs, annars riskerar det bli tvärsom, sämre räckvidd.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Oskar skrev: 17 december 2024, 11:01:41 Nä men vänta nu.

Sensorerna säljs via distributörer. Hittade Nortec Instrument. Sensorerna kostar 2600 kr + moms. Det blir en rätt rejäl summa för 5st sensorer .. och så abonnemanget.
Då går nog denna lösning bort
Jag var rädd för att det skulle kosta. De har nog mest företag som kunder.
simply
Kontakt:

Inlägg av simply »

Oskar skrev: 17 december 2024, 09:22:44 Jag läser på en del om lora, vilket känns som det passar bra.
Förutom en gateway, vad behövs?
Vad hämtar information från ens gateway och hur visar man det?
Generellt så skickar GW mottagna paket/mätvärden dit du säger den skall skicka dem, antingen till en lokal dator/server hemma eller till t.ex TheThingsNetwork.
Om den GW du kikar på är kompatibel (sannolikt...?) så är den ganska enkelt ansluta den till TheThingsNetwork där du även kan registrera sensorerna och sen välja
hur mätvärdena skall skickas vidare. De publiceras t.ex automagiskt till en MQTT-server från vilken du kan hämta ner värdena till valfri applikation på lokala nätet eller
på internet eller i mobilen.

Vet inte hur det ser ut på IOS, men på Android finns t.ex IoT MQTT Panel som ser trevlig ut
vid ett första ögonkast.

//Andreas
Användarvisningsbild
Oskar

Inlägg av Oskar »

Tack för dina tips E Kafeman.

Jag försöker ju hålla mig, men det är svårt att inte falla in i en DIY lösning. Jag har för många saker redan som skall göras och ingen tid att jobba med sånt här, annars skulle jag mer än gärna snickra ihop något. Jag kanske hamnar där ändå, för nu finns faktiskt en stor nytta med att slutföra det här och jag kan motivera att skuffa undan annat på listan. Det finns smidiga och färdiga radiomoduler ihop med en mikrokontroller, men jag vill gärna undvika behöva skriva ett vettigt protokoll själv.
Swech sålde smidiga adresserbara moduler som jag använt, men de finns inte att tillgå längre. Där kunde man sno ihop så att man hårdkodar olika adresser på sensorerna och så frågar Linuxdatorn dem i tur och ordning om status. En sådan lösning borde så klart att få ihop med modulerna som E Kafeman föreslår.

Jag är kanske i ren dumhet fast i Lora spåret, men jag började fundera på en mellanväg. Linuxburken hemma kunde kopplas ihop med en sån här:
https://www.electrokit.com/usb-till-lora-dongle-868mhz

Sedan finns kanske Lora GW programvara för Linux? Eller så får jag försöka sno ihop ett eget program som snackar med sensorerna via ovan USB modul.

Sensorerna skulle kunna vara de här modulerna:
https://www.electrokit.com/adafruit-fea ... m95-868mhz
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Tror du gör rätt val. Lora på 900MHz, har bra täckning. Även om du inte har så mycket trafik i luften på dina trakter slipper du en hel störningar från 2,4GHz, där snart varje pryl från tandborste till bilar ska husera.
RP2040 finns det bra stöd för också.
Skriv svar