Dina mini-projekt!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
pi314

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av pi314 »

1802 skrev: 16 december 2024, 16:20:54 Kommer det ingen "straffskatt" på högt tillfälligt effektuttag? Sk effektskatt.
Jodå. Många elnätsbolag har redan börjat och alla måste ha det, senast 2027-01-01.
Energimarknadsinspektionen (Ei) har bestämt att alla elnäts­företag ska införa en ny prismodell som bland annat inkluderar en effektavgift. Ei:s föreskrifter om prismodellen trädde i kraft 2022 och ska börja användas senast 1 januari 2027. Fram till 2027 har varje elnätsföretag möjlighet att testa hur de ska utforma detaljerna i modellen och stegvis göra förändringar av sin tariff. Från och med 1 januari 2027 ska dock elnätstariffen vara utformad enligt de krav som ställs upp i föreskriften.
...
Därför kan prismodellen skilja sig åt mellan olika elnätsföretag
Prismodellen innebär att det fortfarande är varje enskilt elnäts­företag som utifrån sina egna förutsättningar bestämmer i detalj hur de utformar tarifferna för sitt elnät. Därför kan avgiften se lite olika ut beroende på vilket elnätsföretag som äger och förvaltar elnätet där din fastighet är belägen. Den nya prismodellen påverkar inte elhandelsavtalet, utan gäller endast tariffen för elnätet.

https://ei.se/om-oss/nyheter/2024/2024- ... lanvandare

Några exempel.

Fortum.
Rörlig effektavgift: Ny för 2024, effektavgiften baseras på medelvärdet av dina fem högsta effekttoppar på olika datum under en månad.
https://www.fortum.com/se/om-oss/nyhete ... -elrakning

Ellevio.
Effektavgiften baseras på snittet av de tre högsta effekttopparna, det vill säga de tre timmar med högst timmedeleffekt, fördelade på tre olika dygn under månaden.
https://www.ellevio.se/abonnemang/ny-pr ... pa-effekt/

Eon.
Jag hittade inget om hur Eon har tänkt att uttforma effektavgiften. Kanske hart dom inte besämt sig ännuu?

danielr112

Inlägg av danielr112 »

Pi314 ja du kan lätt med ett par rader göra det i ha idag. Jag kör typ sådant sedan 10 år med mitt solsystem och batteri banken jag har.

Med lite data så kan du lätt förutspå kommande 24h.(man har ju bara elpris för max det om man kör rörligt) och då också redan beräkna hur mycket man sänker temperatur vs kör den på full effekt för att fylla på och vilka tider på dygnet. . Du kan ganska lätt. Beräkna hur mycket effekt som går åt för att hålla huset en viss temperatur vid visst väder ute.
Sedan är det förmodligen över tid bättre att bara köra 2 grader lägre :)

Senaste qa projekt är att jag kodade lite så jag har en led display med 2 rader med 20 rgb leds var. Visar hur mycket energi som är kvar i acktanken på ena och den andre visar hur mycket som går in eller ur tanken. Så ser man framför tvn status :) sedan till detta finns såklart sedan tidigare system som både kan säga Hur många timmar vi har värme kvar och notifiering till telefon
kodar-holger
EF Sponsor

Inlägg av kodar-holger »

Mycket intressant Pi314. Men det behövs nog fler parametrar än elpriset. Om det högsta priset är 0 och det lägsta -10 öre vill man kanske inte sänka. Inte ens om det högsta är under någon "magisk" gräns. Jag jobbade med en lösning för att kapa effekt-topparna som lite förstördes när jag tvingades in i tim-pris men ett av mina olösta problem i samband med alla tankar runt detta är att om man kapar för mycket så kanske man flyttar effektbehovet till ett dyrare ställe.

Jag tror det behövs någon sån MPC-controller (Model Predictive Control) där man för varje tidssteg försöker optimera total kostnad för ett stycke tid framåt istället för att bara göra en halv-lokal optimering. Din höj 2-grader när det är billigt känns som den är åt det hållet men om "billigt" är 5 kronor kanske det också känns som det kvittar.

Tipsar också om SMHIs öppna API där prognosen för vädret kan hämtas.
https://opendata.smhi.se/apidocs/metfcs ... point.html

Mina implementationsförsök har byggt på en STM32 och anslutning till CAN-bus på värmepumpen och P1-port på elmätaren. Tyvärr har jag inte hittat någon officiell dokumentation på Bosch can-busmeddelanden så jag kan inte styra den vägen. Bara övervaka och läsa av temperaturer och driftstatus som var ganska enkla att reversa fram. Alla elpris-apier jag hittat sitter bakom SSL så en RaspberryPi är antagligen bättre även om den har större egenförbrukning.
Användarvisningsbild
pi314

Inlägg av pi314 »

danielr112:

Det låter som om du har mer koll än dom flesta!

Jag pendlar lite mellan att vilja ha superkoll på allt och att vilja ha något som är superenkelt, så att man kan glömma det, men att det ändå är "bra nog".

Sedan måste nog strategin anpassas till husets förutsättntingar.

kodar-holger:
Du har definitivt rätt i att man måste titta på mer än t.ex. kvartiler.
När elpriset är lågt, säg under 40 öre i mitt fall, så kan man undra om det är värt besväret att göra något alls?
Jag har nu tre hus att vaka över. Alla har VV-VP som "bas", ett sjövärme och två bergvärme. Två VP är lite äldre, start-stopp och en "digital" ingång för sänkning, och en är lite nyare med inverter och Modbus. Modbus för övervakning och styrning. Jag har kommit att uppskatta invertern mycket!
Husen är ca 60-100 år gamla.
I ett av husen (det som du har sett) har jag bra eldningsmöjlghet. Dom andra har möjligheten, men det krävs lite insatser innan det kan/bör användas.

Ungefär så här ser elförbrukningen ut (prognos för 2024):
Hus 1, bara VP, VP med inverter: Årsförbrukning ca 12 MWh, varav 6 MWh värme och 6 MWh hushållsförbrukning.
Hus 2, Sjövärme + ved: Årsförbrukning ca 3,5 MWh, varav ca 2,3 MWh värme och ca 1,2 MWh hushållsförbrukning. Ca 1,5 m3 ved/år.
Hus 3: Bara VP, ca 4-5 MWH/år. En uppskattning, ännu så länge. Flera åtgärder är planerade för effektivisering av uppvärmningen.

Inget av husen använder tillskott.

En jätteenkel lösning som sänker begärd innemperatur någon grad när elen är dyr kan kanske räcka för att det ska löna sig med timdebiteriing?

Men enkel menar jag dels att det ska vara rimligt enkelt att implementera, men också så enkelt att man kan glömma bort det och låta det sköta sig självt, när man känner för det.

Fortsättning följer. Men, jag kan inte lova när...

danielr112

Inlägg av danielr112 »

Det gör rejält att sänka några grader. Glöm inte att det kostar också att värma upp ett hus igen. Så att sänker du för mycket kanske du inte sparar på det över det hela taget och vad gör du de dagarna det är dyrt under många timmar?

Kvällens 15 min projekt:
Jag slängde för skojs skull ihop ett script som baserat på estimerad temperatur kommande 24h på ett ungefär beräknar beräknad energiåtgång för att hålla huset i en viss temperatur. Jag tog inte hänsyn till varken fuktighet eller vind då det påverkar. Framförallt hos oss gör de det.... Men gjorde mer ett Proof of concept så får du se vad man kan åstakomma.

Detta skulle ju kräva att man kan lagra energin under 24h för att fördela ut den. Satte att man från nätet max får använda 6kw för värme. Och att man beräknat på vad som behövs ser till att portionera ut den beräknade totala effektåtgången under dagens kommande timmar som är som billigast.

Total Grid Usage (No Optimization): 52.85 kWh
Grid Usage Difference: 0.00 kWh
Cost (Optimized): 18.28
Cost (No Optimization): 86.08
Cost Savings: 67.80

Så jag gjorde en fiktiv temperaturkurva samt priskurva där såklart minsta och högsta var stora diffar men något som vi haft också. Och skulle man följt denna och lagt användningen av uppvärmningen baserat på den billigaste tiden. Givet inte räknat in varken potentiella förluster eller annat som kan finnas för att lagra energin.
Men enligt just denna dagen så hade man sparat hela 67SEK för att optimera :P Nedre grafen med staplar visar när vi använder el på de timmarna med lägst pris och mängden. Det går även slänga in lite annat skoj men återigen en POC om du ville se. Det är några få rader python och bara plinga om du är intresserad av att se lite av det.

Sido note att baserat på generlla studier so sparar man runt 5% per grad man sänker. Citera mig inte på det utan var en snabb googling men baserat på mina egna tester på mitt oisolerade hus så sparar jag mer än 5% om jag sänker från 21 till 20 som exempel.

Kan ju lägga in en översiktstabell med:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
pi314

Inlägg av pi314 »

Snyggt!

Det kan nog finnas flera orsaker till att det blir mer än 5% förbrukningsminskning per grad man sänker innetemperaturen.

Om man t.ex. har VV-VP och sänker innetemperaturen 1° genom att minska framledningstemperaturen från 40° till 38° så händer flera saker. Bl.a.:

1. Effektflödet ut från huset minskar med ca 5%, om det är ca 0° ute.
2. Framledningstemperaturen minskar med 2°.
3. Effekten som VP måste avge minskar.
4. Effektuttaget från köldkretsen minskar. Köldkretsens temperatur stiger, med kanske någon grad,
5. 2 & 4 tillsammans gör att COP ökar med kanske ca 7%.

Med mindre effektuttag och högre COP minskar effektförbrukningen totalt med kanske 10%.

Användarvisningsbild
pi314

Inlägg av pi314 »

Hämta elprisdata
Så här gjorde jag för att hämta elprisdata och sedan parsa json-data med jq.
jq finnis på Github.
Jag gjorde det på en Mac, men Linux går lika bra.

Kod: Markera allt

curl -o ./241217.txt https://www.elprisetjustnu.se/api/v1/prices/2024/12-17_SE3.json";
cat 241217.txt | /usr/local/bin/jq > test.txt
Efersom jag gjorde min test i Octatve så blev det så här.

Kod: Markera allt

yymmdd = datestr(now(), 'yymmdd');
yymmdd2 = datestr(now(), 'yyyy/mm-dd');

shcmd1 = "curl -o ./";
shcmd2 = ".txt https://www.elprisetjustnu.se/api/v1/prices/";
shcmd3 = "_SE3.json";
system([shcmd1,yymmdd,shcmd2,yymmdd2,shcmd3]);

shcmd4 = "cat ";
shcmd5 = ".txt | /usr/local/bin/jq > test.txt";
system([shcmd4,yymmdd,shcmd5]);
Sedan loopade jag igenom textfilen test.txt och plockade in "SEK_per_kWh" till en array med data för varje timme.
Jag sorterade arrayen för att hitta kvartilerna.

Det jag gjorde i Octave är lika enkelt att göra i t.ex. c/c++ eller python. Jag valde Octave bara för att det är enkelt att göra grafer där.

Här är dagens...

241217_elpris.png

Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Jag tycker att detta förtjänar en egen tråd! Jag ska ta i mitt el/effekt-projekt i jul.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Så, nu har jag fått igång kompressorn, funkar synnerligen bra.
Eftersom tryckströmbrytaren var trasig, fick jag snickra ihop en egen styrning, med kontaktor, motorskydd, en IR33, en tryckgivare och en liten NO-ventil som avlastning.
Hempularen

Inlägg av Hempularen »

Gjorde ett resefodral till rakhyveln av lite spillbitar.
2101017366.jpg
IMG_20241227_221159.jpg
566493174.jpg
Användarvisningsbild
pi314

Inlägg av pi314 »

Hempularen:

Syr du för hand eller har du en maskin som klarar sådant där (tjockt läder)?

Jag/vi har i stort sett bara sytt skinn och läder för hand, men (hoppas att vi) är på G att få till maskin/maskiner.

Jag sydde ihop ett par fårskinnstofflor för hand för ett par år sedan. Det tog en hel del tid, vill jag mnnas.

Hempularen

Inlägg av Hempularen »

Jag syr förhand, jag fick tag i hålpipor på rad / gafflar som jag stansar hål med och då går det fint att sy. Kör med en vaxad tråd och två nålar, en i var ände.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Skurit till gummiduken till arbetsbänken, skruvat dit och målat stålkanterna på bänken.
Tror inte jag behöver limma den, då den ligger bra.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Du är allt redig, du! Glömde du inte nämna hammarlacken?!
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Jag skrev ju att jag molade, dock inte med vad, men jo, blå hammarlack
Skriv svar