Bugg i Cura 5.0?

Allt som rör 3D-skrivare.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Bugg i Cura 5.0?

Inlägg av SeniorLemuren »

Vissa 3D-skrivare skriver alltid hål mindre än vad man anger på modellen. Min skrivare slriver alltid ut hålen 0.5 mm för små, oavsett hålstorlek. I Cura kan man justera detta genom att ange radien av felet i parametern
Hole Horizontal Expansion
, i mitt fall 0.25 mm.

Det fungerar bra i de flesta fall, men ibland blir det fel. På bilden har jag ett litet hål 8 mm och ett större hål 25 mm 90 grader vridet från det första.

8 mm hålet blir 8 mm och 25 mm hålet blir 25 mm ända fram till det hamnar i jämnhöjd med 8 mm hålet. Där blir diametern på 25 mm hålet helt plötsligt några tiondelar för litet. när utskriften passerat 8 mm hålet så återgår diametern till den rätta igen. Det verkar som om det blir något matematiskt fel när Cura räknar om koordinaterna just vid 8 mm hålet.

Lösningen i detta fall får ju bli att jag plussar på diametrarna med 0.5 mm redan i Fusion 360 och sätter Hole Horizontal Expansion till 0 mm. Sedan glömmer jag naturligtvis bort det till nästa modell och den blir fel.

Edit: Felet syns inte på bilden. Jag har slipat 25 mm hålet för att passa på axeln.

Har någon råkat ut för detta fenomen?
IMG_20241209_101537_488.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av SeniorLemuren 9 december 2024, 10:49:37, redigerad totalt 1 gång.
Wihelm

Re: Bugg i Cura 5.0?

Inlägg av Wihelm »

Provat att uppdatera till 5.9
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Testat Cura 5.8.0 och 5.9 Samma fel. Använd inte funktionen om det är flera hål men på olika plan (enligt min bild). Fungerar Ok om hålen är på samma plan. Har testat med 2 olika skrivare, samma fel.
hawkan

Inlägg av hawkan »

Säkert det inte är din skrivare? Kan vara så att att den kör Y (eller X) åt ena hållet under hålet och växlar riktning vid hålet. Så att ett glapp gör sej gällande. Bara en idé, din skrivare kanske är i topptrim.
Tycker det borde synas i previewen om lagren ligger fel, en halv mm borde synas på skärmen isf.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Visst syns det tydligt i previewen. På kanten i det stora hålet till vänster kan man se att felet börjar exakt i underkant på det lilla hålet och slutar vid lilla hålets (kilspår) upptill.

Edit: Lade till bild
cura fel.png
Bild utan funktionen vald
cura fel-1.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
hawkan

Inlägg av hawkan »

Ja det var märkligt.
Skriv svar