Letar sladd med adapter från denna kontakt till en lätt isärtagbar en.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
JensHaglof

Letar sladd med adapter från denna kontakt till en lätt isärtagbar en.

Inlägg av JensHaglof »

Hej på er!

Har en fläkt som sitter fast i ett kretskort med denna kontakten:
Bild

Fläkten monterar jag i taket på min 3D-skrivarinhägnad, den leder luften ut i ett ventilationsrör. Problemet är att om jag vill lyfta bort taket så måste jag skruva isär inhägnaden för att komma åt kretskortet för att dra ut kontakten, väldigt mycket jobb.

Jag skulle vilja ha en kontakt som är lätt att koppla i och ur så att jag lätt kan lyfta bort taket på 3D skrivaren. Så här:

Bild

Jag kopplar den nuvarande kontakten i en skarvsladd som har en mer lätturkopplad kontakt i andra sidan. Sedan har jag en motsvarande sladd från kretskortet (fast hane blir hona och tvärtom). Då kan jag lätt koppla isär sladden och lyfta bort taket till 3D skrivaren.

Finns det en kontakt-typ som är lätt att koppla ur och i? Utan att man behöver fippla och vara försiktig? Den skall vara fyra-polig. Jag skulle i så fall vilja ha en färdig sladd. (Dvs från min kontakt (vad den nu heter) till den lätturkopplade kontakten) Känns för pilligt att fixa en egen koppling, antar att det krävs lödning? Eller det kanske är lätt?

/Jens
Senast redigerad av JensHaglof 7 december 2024, 13:29:14, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
MiaM

Re: Letar sladd med adapter från denna kontakt till en lätt isärtagbar en.

Inlägg av MiaM »

Tips: Det går att bifoga bilder direkt i forumet. Chansen att nån slacker ser en bild och ger bra svar, men däremot inte orkar följa en länk, är inte helt försumbar.

Jag orkade följa länken, men utan att veta exakta mått (åtminstone avstånd mellan stiften osv) så är det kanske inte jättelätt att identifiera kontakten.

Om du allmänt söker kontaktdon som (jag tror fortfarande) är prisvärda, och tål att kopplas i/ur många gånger, så är det klassiska DIN-kontakterna kanske ett bra val.

Dock har det börjat bli svårare att köpa vissa typer - jag anar att tillverkningen lagts ner för vissa varianter. Gissar att 5-pol 180-grader torde finnas i många år, eftersom den är den vanliga. För en enda apparat spelar detta dock ingen roll, men ändå.
JensHaglof

Inlägg av JensHaglof »

Hej Miam!

Tack för tipset om att det går att bifoga bilder! :)

DIN kontakter ser ju bra ut. Skulle det vara svårt att klippa den sladden jag har itu, och sätta dit en DIN hona i ena änden och en DIN hane i andre? Det är väldigt tunna trådar, går de att löda?
Nerre

Inlägg av Nerre »

Att klippa och sätta dit en annan 4-polig kontakt är väl det enklaste? DIN-kontakter är billiga och då det bara handlar om att driva en fläkt skulle jag nog satsat på en sån.
hawkan

Inlägg av hawkan »

Det där är väl en JST PH kontakt. De är väl inte speciellt svåra att ta isär eller sätta ihop?
Finns kit på om du vill göra egna
Nerre

Inlägg av Nerre »

Jag tänkte först föreslå dem men insåg 3,5 mm kontakt är inte så lyckat om det är för en fläkt, eftersom när man sätter i och tar ur så kommer man få en sekvens av ihopkopplingar som eventuellt kan leda till kortslutning.

Visst, om det alltså kopplas i och ur i avstängt läge är det kanske inte så farligt. Tills den dag man inte trycker i kontakten i botten....
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Klokt tänkt Nerre!

Annars finns det väl sådana där modulkontakter, vad de nu heter och typ de där stora kontakterna till chassifläktar i datorer.
JensHaglof

Inlägg av JensHaglof »

Tack för svar alla! :)

Ok, då är det en JST PH kontakt. Jag såg en video hur man sätter ihop sådana och det krävdes ju ingen lödning. Perfekt! Då finns det lite alternativ.

Modulkontakter verkade nästan enklast och ingen lödning krävdes. Krävdes ett specialverktyg dock men det kan man ju köpa. Skulle kunna köpa https://cdon.se/produkt/telekomkontakt- ... 450ae5904/ sedan köpa en adapter hona-hona https://www.kjell.com/se/produkter/mobi ... j11-p55934

Dessa klickar man i och ur lätt ju. Fråga:

Behöver jag en speciell modulkontakt i och med att kabeln är platt? Eller kan jag ta vad som helst? Tänker om dragavlastningen blir fel.

/Jens
Skriv svar