Fulladdat NiMh-batteri ?
Re: Fulladdat NiMh-batteri ?
Detta är manualen...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Fulladdat NiMh-batteri ?
Nu har jag laddat i flera timmar. Vid start var spänningen på de nya batterierna ca: 1.25V och är nu uppe i 1.45V och de är lite ljumma.
Ingen indikation på fulladdat ännu (LED-displayen ska visa detta enligt manualen).
Ingen indikation på fulladdat ännu (LED-displayen ska visa detta enligt manualen).
Re: Fulladdat NiMh-batteri ?
Såja ta det lugnt. Låt den göra klart. Det kommer att gå bra det här.
Re: Fulladdat NiMh-batteri ?
Nu är två batterier fulladdade sedan en stund, 1.423V och 1.408V håller de i spänning fortfarande monterade i laddare.
De andra två som fortfarande laddas håller 1.452V och 1.450V.
Undra hur laddaren avgör när det är fulladdat?
De andra två som fortfarande laddas håller 1.452V och 1.450V.
Undra hur laddaren avgör när det är fulladdat?
Re: Fulladdat NiMh-batteri ?
Se Elfas faktasidor sidan 1766
https://www.google.com/url?sa=t&source= ... _gM9RKYcvX
https://www.google.com/url?sa=t&source= ... _gM9RKYcvX
Re: Fulladdat NiMh-batteri ?
Ett batteri fungerar ju inte som en kondensator eller en bensintank.
De flesta batterier har en rätt flat kurva när det gäller cellspänning (eftersom användare av batterier hellre har ett batteri som ger samma spänning hela tiden än ett där spänningen sjunker linjärt med urladdningen).
Jag har precis själv hållt på och försöka motionera igång gamla R03 NiMH, jag insåg att den "smarta" laddare jag har (som har funktioner som Discharge Refresh) är konstruerad för fräscha batterier, den tömde dem inte tillräckligt. Så jag letade fram en hel näven gamla LED-ficklampor som tog 3xR03 och använde dem för att ladda ur batterierna.
Det intressanta var att ett batteri som hade väldigt låg cellspänning när man tog det ur lampan bara behövde vilja några timmar så var cellspänningen på normal nivå igen. Och det förstår man ju att batteriet knappast blev mer laddat av att ligga en stund, så cellspänningen är en väldigt dålig indikation på SOC.
De flesta batterier har en rätt flat kurva när det gäller cellspänning (eftersom användare av batterier hellre har ett batteri som ger samma spänning hela tiden än ett där spänningen sjunker linjärt med urladdningen).
Jag har precis själv hållt på och försöka motionera igång gamla R03 NiMH, jag insåg att den "smarta" laddare jag har (som har funktioner som Discharge Refresh) är konstruerad för fräscha batterier, den tömde dem inte tillräckligt. Så jag letade fram en hel näven gamla LED-ficklampor som tog 3xR03 och använde dem för att ladda ur batterierna.
Det intressanta var att ett batteri som hade väldigt låg cellspänning när man tog det ur lampan bara behövde vilja några timmar så var cellspänningen på normal nivå igen. Och det förstår man ju att batteriet knappast blev mer laddat av att ligga en stund, så cellspänningen är en väldigt dålig indikation på SOC.
Re: Fulladdat NiMh-batteri ?
Då bör väl den här ALIVE-laddaren ha både dV och dT avkänning eftersom det rekommenderas att ladda NiMh-batterier så enligt ELFA-boken.
Re: Fulladdat NiMh-batteri ?
Det finns inget tillförlitligt sätt att bestämma laddningstillståndet på NiMH. Mäta hur mycket kapacitet som tas ut och veta hur mycket det finns i batteriet från början är bästa sättet.
En bra laddare har tre brytkriterier. När spänningen passerar en liten puckel, när temperaturen börjar öka hastigt samt en maximal laddtid. Det är givetvis bäst med individuell styrning för varje cell.
När Du känner att batterierna börjar värmas upp, bryt. Då är de fulladdade. Sätts ett redan laddat batteri till laddning fungerar avkänning av spänningspuckel dåligt och det är stor risk att överladda.
NiMH används vanligen seriekopplade. Där är alltid en liten variation mellan celler. Särskilt i batterier med många celler är det lätt hänt att etn enskild cell polvänder. Det är mycket skadligt för cellen som snabbt går sönder. Därför är det ytterst olämpligt att pressa ur det sista från äldre skrundragare o.dyl. som har NiMH.
En bra laddare har tre brytkriterier. När spänningen passerar en liten puckel, när temperaturen börjar öka hastigt samt en maximal laddtid. Det är givetvis bäst med individuell styrning för varje cell.
När Du känner att batterierna börjar värmas upp, bryt. Då är de fulladdade. Sätts ett redan laddat batteri till laddning fungerar avkänning av spänningspuckel dåligt och det är stor risk att överladda.
NiMH används vanligen seriekopplade. Där är alltid en liten variation mellan celler. Särskilt i batterier med många celler är det lätt hänt att etn enskild cell polvänder. Det är mycket skadligt för cellen som snabbt går sönder. Därför är det ytterst olämpligt att pressa ur det sista från äldre skrundragare o.dyl. som har NiMH.
Re: Fulladdat NiMh-batteri ?
Hittade den här sidan https://www.powerstream.com/NiMH.htm
Där talar de om "false peaks" och att dT/dt är bättre än dV/dt -avkänning.
Där talar de om "false peaks" och att dT/dt är bättre än dV/dt -avkänning.
Re: Fulladdat NiMh-batteri ?
Jag har jobbat med att utveckla en NiMH-laddare, och "false peak" var ett av problemen jag fick lösa med programmet.
Det är inte helt enkelt att kunna hantera att kunden stoppar i batterier med alla olika laddningstillstånd, temperaturer, och ålder. Jag jobbade mycket med batterier från "tippen" för att få laddaren att hantera även gamla batterier. Problemet med "false peak" blir mycket värre med åldrade celler.
Den enklaste lösningen på "false peak" är att vänta en fast tid (typ 10 minuter) innan dV/dt-avkänningen sätter igång. Problemet med det är att kunden kan ladda ett batteri fullt så att det är kanske 40 grader varmt, sedan ta ut det ur laddaren, och stoppa in det igen. 10 minuter extra med 1C laddning från 40 grader värmer batteriet förbi 50 grader. Om kunden då gör samma sak igen börjar temperaturen överskrida spec. Så det är lite klurigt att göra en "smart" laddare som klarar "dumma kunder".
Men CC-CV till 1,4V per cell är en helt okej laddningsmetod faktiskt. Finns en application note från Atmel som beskriver detta, har jag för mig. Garanterar inte 100% SOC i alla lägen, men nästan. Kan man använda ifall man bara har labb-agget att tillgå när NiMH-ska laddas.
Det är inte helt enkelt att kunna hantera att kunden stoppar i batterier med alla olika laddningstillstånd, temperaturer, och ålder. Jag jobbade mycket med batterier från "tippen" för att få laddaren att hantera även gamla batterier. Problemet med "false peak" blir mycket värre med åldrade celler.
Den enklaste lösningen på "false peak" är att vänta en fast tid (typ 10 minuter) innan dV/dt-avkänningen sätter igång. Problemet med det är att kunden kan ladda ett batteri fullt så att det är kanske 40 grader varmt, sedan ta ut det ur laddaren, och stoppa in det igen. 10 minuter extra med 1C laddning från 40 grader värmer batteriet förbi 50 grader. Om kunden då gör samma sak igen börjar temperaturen överskrida spec. Så det är lite klurigt att göra en "smart" laddare som klarar "dumma kunder".
Men CC-CV till 1,4V per cell är en helt okej laddningsmetod faktiskt. Finns en application note från Atmel som beskriver detta, har jag för mig. Garanterar inte 100% SOC i alla lägen, men nästan. Kan man använda ifall man bara har labb-agget att tillgå när NiMH-ska laddas.
Re: Fulladdat NiMh-batteri ?
Kanske går bra att använda min LTSpice- prototyp jag presenterade här tidigare om jag anpassar brytning vid 1.4V och adderar en timer också.
Re: Fulladdat NiMh-batteri ?
Säg inte att jag förbrukat 85kr på något jag kunde svängt ihop för 15kr ?