Vart köpa Li-Ion batterier?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
FS

Vart köpa Li-Ion batterier?

Inlägg av FS »

Vart kan man köpa litium-jon batterier till bra pris?

Krav: ~3.7V, >2000mAh, ingen konstig formfaktor (läs skruvdragar-acc mobiltelebatteri) gärna nåt liknande fast Li-Ion istället för NiMH:
Bild
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Modellhobby firmor brukar allrid ha färska och bra batterier. När jag köpt lipo så har jag gjort det på:
http://www.hobbyverkstad.se/

deras KOKAM HD-S är riktigt bra om du är ute efter bra batteriprestanda. Det finns billigare iofs...

Lipo har alltid "konstig" formfaktor... Li-Ion finns i "vanliga" former ifrån GP, ja - det kanske finns lipo i vanliga format också, men det är inget jag känner till iaf.

EDIT:
Lite OT, men instressant enkel och fungerande laddare också:
http://www.hobbyverkstad.se/bygg_sjalv/li_laddare.html
gvs
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gvs »

Angående laddaren...
Byggde mig en och använde länge, den funkar bra men den bör modifieras så man får en signal när det är färdigladdat...

Tröttnade efter ett tag och köpte mig en riktig laddare för under 300.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Li-Ion skall väl inte laddas med en sådan typ av laddare? Passar bra till Ni-Mh och Ni-Cd batterier men inte Li-Ion vad jag förstått. Dessa batterier har ju en laddnings algoritm som skiljer sig från andra batterier.
gvs
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gvs »

Li-ion laddas med 1C och max 4,2v per cell. när spänningen stiger mot 4,2 volt så kommer strömmen att sjunka mot 0. Då spänningen har nått 4,2 volt så är laddningen klar. Svårare än så är det inte.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

När spänningen kommer upp till 4.2V så skall det går över från konstant ström till konstant spänning och det skall inte vara baserat på batteriets uppbyggnad eller egenskaper utan kontrolleras av laddningskretsen vad jag läst. Även om det kanske fungerar tillfälligt så lär det ju finnas en anledning att den algoritmen används av alla bra laddningeskretsar till Li-Ion, annars så hade det bara varit att ha en konstantström källa på 4.2V men det har dom alltså inte.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det är ju samma sak som gvs skrev. Även om det inte är lika luddigt i hans inlägg.

"konstantström källa på 4.2V" låter minst sagt lite skumt.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Tror att Li-Ion batterier kan bli överladdade om det laddas med konstant ström hela tiden vilket det väl gör med en sådan här krets. För precis när det kommit upp till 4.2V så tror jag inte precis att laddströmmen då bara abrupt tvärdyker utan den avtar då kanske bara långsamt. Långt ifrån så snabbt som den gör med riktiga kretsar som bryter precis när den når till 4.2V. Man tycker ju att det borde finnas en anledning till att denna laddnings algoritm finns till dessa batterier och man ser ju även varningar lite här och var att man inte skall ladda Li-Ion och Li-Pol batterier med laddare för Ni-Mh eller Ni-Cd batterier, som jag har för mig just fungerar efter konstantströms principen.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

du skerev ju att man skulle ladda med konstan spännig när man kommit upp till 4.2V nu ska man bryta??

NiMh laddare kör med konstat störm tills spänningn minskar. Och det ska man som sagt inte göra på Li-jon celler.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Ja bryta var fel, kretsarna byter till konstant spänning när batteriet kommit upp till 4.2V.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

http://www.candlepowerforums.com/vb/sho ... p?t=140362

AW säljer bland annat 18650 på 3.7v, 2200mah, 18*65mm i rund formfaktor.

Dessa är skyddade celler och klarar ändå över 4A konstant strömuttag utan att dom bryter strömmen.

Storleken är alltså ungefär som två stycken 123A staplade på höjden.
FS

Inlägg av FS »

Tack för alla svar. Tanken med batterierna var att göra ett eget "externt" batteri till laptopen.

Har en Compaq Evo N200 men dock tyvärr ej det externa batteriet som kunde köpas med laptopen "back in the days"... Tänkte göra en föllösning och bara löda på sladdar till laptopen på vilka jag sedan kunde koppla in 4st Li-Ion i serie. Tanken var att de sedan skulle laddas genom datorn när man kopplade in ac-adaptern. Eller är det så att det finns nån slags intelligens i batteriet?

Hade man haft skalet kunde man ju skickat in det för byte av batterier: http://www.batteryrefill.com/laptops/co ... n200.phtml
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Jo batterierna brukar väl ha inbyggd intelligens i sig. Att driva en laptop går väl kanske, men att ladda det från datorn är kanske inte helt 100.
FS

Inlägg av FS »

Varför går inte det? Är det så att det förutom Li-Ion cellerna sitter nån form av intelligens i den svarta "staven" som man kopplar till datorn? På sidan jag länkar till i mitt föregåenede inlägg känns det lite som att "staven" endast innehåller Li-Ion celler och all intelligens sitter i datorn... Men jag kan ju ha fel :roll:
FS

Inlägg av FS »

Meduza skrev:http://www.candlepowerforums.com/vb/sho ... p?t=140362

AW säljer bland annat 18650 på 3.7v, 2200mah, 18*65mm i rund formfaktor.

Dessa är skyddade celler och klarar ändå över 4A konstant strömuttag utan att dom bryter strömmen.
Vad menas med skyddade celler?
Skriv svar