2,5" till 3,5" ide adapter pcb layout
- JimmyAndersson
- Kontakt:
- prototypen
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Jepp. Raderna byter liksom plats om man håller kontakterna så att den röda sladden är på samma sida som den andra kontaktens röda sladd.
Men däremot verkar det fungera med adaptern jag länkade till och en vanlig IDE-kabel. Testade att mäta och det ser ut att stämma. Då borde man kunna koppla en 3.5"-hårddisk till en laptop, om jag inte tänkt helt galet.
Men däremot verkar det fungera med adaptern jag länkade till och en vanlig IDE-kabel. Testade att mäta och det ser ut att stämma. Då borde man kunna koppla en 3.5"-hårddisk till en laptop, om jag inte tänkt helt galet.
Annars så har kjell en sådan: http://www.kjell.com/?item=38269&path=
Står att den ska konvertera från 2,5 till 3,5, sedan kan man ju koppla in en ganska lång 2,5 IDE kabel så att man får konverteraren utanför datorn.
Står att den ska konvertera från 2,5 till 3,5, sedan kan man ju koppla in en ganska lång 2,5 IDE kabel så att man får konverteraren utanför datorn.
Det är ju en ganska ovanlig sak han vill göra: Att installera en 3,5" disk i en laptop.
1. Inte bara fattas det 12V till disken,
2. det är troligen ganska svårt att trycka in en 3,5" disk i en hållare för en 2,5" disk.
Men vill man har en stationär laptop som server eller som en båt-dator så är det ju en bra ide.
1. Inte bara fattas det 12V till disken,
2. det är troligen ganska svårt att trycka in en 3,5" disk i en hållare för en 2,5" disk.
Men vill man har en stationär laptop som server eller som en båt-dator så är det ju en bra ide.
Han kanske ska fundera på ett externt HDD-kabinett med USB- eller Firewire-gränssnitt, hårddisken kommer ju ändå inte att få plats inne i laptoppen:
http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010099644
http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010099644
Mycket svårt att köra opertivsystemet från en USB-disk. Så kan han inte låta disken spinna ner i strömsparläge, så disken åldras ganska fort i en server.
Han kommer iallla fall få köra med en 230V -> 12V adapter till disken...
Kanske kan han få hela servern att gå ner i strömsparläge och sätta "LAN" till att vara skäl till att "vakna"? Det finns som alternativ i många BIOS men jag har inte provat hur det funkar. Kan ju vara lite spännande...
Han kommer iallla fall få köra med en 230V -> 12V adapter till disken...
Kanske kan han få hela servern att gå ner i strömsparläge och sätta "LAN" till att vara skäl till att "vakna"? Det finns som alternativ i många BIOS men jag har inte provat hur det funkar. Kan ju vara lite spännande...
jag personligen är ute efter att kunna köra en 3,5 disk i en bärbar.
inte för att disken ska sitta i bärbara skalet,
utan
mainboardet sätts i ett annat skal som har 12v och 5v som behövs till hdd
detta ska agera som server, och 2,5 diskarna är inte så lämpliga till detta.
varför mainboard från bärbar ?? ---> jo för att jag har ett liggande,
annars så hade de vart smart att köpa ett micro atx kort,
jag vill ha den tyst med bra energi egenskaper.
usb->ide är inte att tänka på =).
hoppas de finns någo som funkar
inte för att disken ska sitta i bärbara skalet,
utan
mainboardet sätts i ett annat skal som har 12v och 5v som behövs till hdd
detta ska agera som server, och 2,5 diskarna är inte så lämpliga till detta.
varför mainboard från bärbar ?? ---> jo för att jag har ett liggande,
annars så hade de vart smart att köpa ett micro atx kort,
jag vill ha den tyst med bra energi egenskaper.
usb->ide är inte att tänka på =).
hoppas de finns någo som funkar