Vz-bot 330

Allt som rör 3D-skrivare.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Vz-bot 330

Inlägg av MNorrgren »

Hejsan.

Jag håller på att börja bygga en vz-bot. Tog över ett påbörjar projekt som aldrig blivit färdigt, så en del är klart, en hel del kvar att göra! Jag har under lång tid nu samlat ihop grejor, delar åringar ut saker osv för att kunna färdigställa projektet.

Jag har lite kvar att göra, eller rätt mycket ärligt talat men det börjar så sakta ta sig.

Tänkte lägga ut lite bilder på vad jag har tillgång till och vad jag har gjort än så länge. Jag tar tacksamt emot tips och råd , förslag på hur jag kan lösa det på ett bättre sett eller på ett helt annat sätt. Man kan lätt bli både fartblind och fastna i sina egna tankesätt.

I botten är det en core xy skrivare om jag inte missminner mig. Har för mig han jag köpte den av sade så, men osäker.

I vilket fall, den här en byggyta på 330x330mmx 400mm höjd.

Jag kommer ha ett styrkort som heter Bigtreetech kraken, 4 ch på x och y med vardera 8A /ch. På z och extruder 4ch med vardera 4A ström. Jag sitter och funderar på om jag ska nöja mig med 48V så länge eller om jag inte bara ska få upp till 60V direkt i spänning på X och Y. Varför inte, när ändå kortet är byggt för det?!

Jag har ett par hyfsade motorer just nu, men det är ett pågående projekt att hitta större motorer med mer kraft och vridmoment. Motorerna sitter fast, hela gantryt rör sig med hjälp av dubbla remmar, så jag kan i princip ha hur stora motorer som helst utan att vikten på gantryt påverkas. Jag ska försöka hitta några stora rackare, säg upp mot en 60mm nema 17. Brukar då hamna rätt bra upp i vridmoment och de brukar ligga runt en 2.5-3A också. Schysst. Men, de är svindyra och jag får försöka spara lite innan jag kan byta till dem…. Om inte någon sitter på fyra likadana stora, starka nema 17 som vill sälja dem för ett bra pris?!

Bommen eller vad det kallas till gantryt ska bytas ut från en aluminiumprofil till en fyrkantsstång i kolfiber, eller i alla fall något lättare aluminiumrör. Att ha en sån tung profil där, nej!

X och Y gå på linjärskenor, så förhoppningsvis blir det ganska fritt från glapp och så.

Extruder och hotend kommer bli till en början en hemmabyggd vattenkyld historia. Bilder kommer nedan. Jag har byggt den helt själv, utfräst i kolfiber och ihopsatt efterhand. Den är i princip klar, men jag ska bara bygga bakstycket och göra fästen för remmen som ska sättas fast i den sen. Som sagt, lite pyssel här och där!
Jag har gjort ett eget heatblock i aluminium, som jag bad om råd om. Det slutade med aluminium till en början nu, hade en hård rackarns legering , tror 7075, som jag fixade till igår kväll. I den sitter nu dubbla 70W värmeelement, en Pt-100 tempsenspr med tre trådar. Drivkortet klarar pt-100,pt-1000 samt vanlig hederlig termistor, men jag valde en pt-100 här efter lite tips och råd från pappa. Jag vill att den ska klara upp mot 500 grader och då ska det ju hålla.

Själv kylningen är en vattenkyld historia som jag designat själv, men fått utskriven i aluminium också. Brotschat upp hålen, gängat , satt fast nipplar för slanganslutningar osv. Det blev kanon faktiskt. Enda jobbiga var att få locket tätt, det var lite pyssel men med en bra packning mellan så gick det till slut.

Jag har också köpt saker för att ha aktiv vattenkylning på motorerna på X och Y, och kan kommer ha vattenkylning även på extrudern. Det kylblocket är på väg från Kina så det kommer ta några veckor innan det är klart. Hittade en extra tunn modell som väger mycket lite. Får se om det fungerar, ingen aning!

Kylaren är från en gammal bil från skroten, pumpen har ja fått från min bror. En behållare till vätskan är också från en bild tror det var styrservooljebehållare från en Hyundai… slangar och anslutningar osv från diverse ställen, amazon, AliExpress osv.

Det jag känner spontant jag måste fixa först är att byta fästena till motorerna på x och y. De är idag utskrivna av Petg, det är väl ok men jag ska fräsa ut dem i aluminium istället. Måste bara hitta cad-filerna så jag kan fräsa ut dem. Det var ju inte det lättaste. Det finns mycket dokumentation men just dem… inte lätt att hitta. Det gör att köpa dem från AliExpress men jag vill inte betala det priset när jag kan fräsa ut dem själv!

Det är inte så enkelt heller pga de har inbyggt spänning av remmarna också så det är lite att ta hänsyn till där ju. Men, får börja designa själv i värsta fall om jag inte hittar filerna

Hela konstruktionen ska också förstärkas med extra stag och tvärstag så den blir absolut stabil!

Elektorniken ska byggas in i ett skåp tillsammans med pumpar och så, fick skåpet av svärfar. Han hade fått ett till övers, så ja… tackar ju inte nej direkt. Lite sugen på att täcka med en skiva av plexi så man kan se det inuti. Även spara lite plats och ta bort dörren, lättare med ventilationen där inne också.

Det hela ska styras med Klipper som ska läggas in på drivkortet. Jag har redan lagt in klipper på en Raspberry pi tillsammans med flera olika program, octopi och dem där, får testa mig fram vilken som passar bäst. Jag har också köpt en 7” pekskärm som jag ska styra allt från. Mycket trevlig kombo måste jag säga. Ska också ha möjlighet att styra det från datorn men börjar såhär!

Nåja, nog med prat. Nu kommer det komma ett par poster med bara bilder på vad jag har gjort än så länge! Uppdateringar kommer så ofta som jag hinner och orkar med! Två barn, jobbar 110%, 2 timmar pendling per dag… ja de gör fullt upp!
Användarvisningsbild
MNorrgren

Re: Vz-bot 330

Inlägg av MNorrgren »

Bilder på själva ramen och motorer, hur de sitter.

Jag håller upp en extra linjärskena, är lite osäker om det räcker med en ovanpå eller om jag ska ha dubbla skenor på gantryt för att det ska sitta stabilt och inte röra sig för mycket! Vill inte ha för mycket extra rörelser. Men får testa mig fram, hela extrudern är designad för att klara av en skena, men även för att få plats runt dubbla skenor! Återkommer i från här!

Längst ner i botten kommer det sitta raspberry pi, driv kort, osv.

Osäker var jag sätter vattenpump och kylare, men det kan bli antingen i elektronikskåpet eller i botten på skrivaren skönt att ha det samlat dock under skrivaren! Måste bara lösa luftning så det blir bra luftflöde och behåller ramen stabil!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Styrkortet kraken Samt lite elektronik och elskåpet!

Lite av delarna till vattenkylningen ligger med där också!
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Kylning!
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Styrsystem!
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Måååånga bilder, men efter många timmars pyssel så fick jag ihop den något så när… en del pyssel till som sagt men! Snart klart!
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Mer extruder!
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Jösses, kul att följa. :tumupp:
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Blev kanske lite för ambitiös med projektet?? Nåja, om allt går vägen, då ska det bli en kul maskin att köra! Hoppas kunna få riktigt riktigt bra precision och att det öndå går hyfsat fort att skriva ut ändå. Just nu kör min nuvarande skrivare på i 40mm/s och tar en eeeevighet på sig med halvt ok resultat!

Teoretiskt ska jag kunna skrämma upp denna i 1000mm/s med acceptabelt resultat och det ska, med denna setupen att kunna faktiskt köra med 2000mm/s, acceleration på upp mot en 50k… men, det är teoretiskt och resultatet kommer bli skit!! Det är inget snyggt utan bara en kul grej!

Här är en film från YouTube på när de testkör på 2000mm/s

Ska väl ge det ett försök!
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Kort uppdatering idag.

Hade tyvärr inte kolfiber hemma för att göra bakstycket, måste beställa och göra om det, hade inte heller rätt dimension så fick bli… ja, sådär. Men funktionen är där i alla fall. Ska slipa av så mycket som möjligt för att få ner vikten allt vad jag kan!!

Det är lite pyssel men men, det går. Stabilt och kommer verkligen ingenstans. Gjorde även fästen till remmen , den ska klämmas fast där bak så lika bra att göra det på en gång. Så mycket som möjligt ska bli i kolfiber! Även dessa delar!

Om, någon som kan leta bättre än mig. Kan någon av er hitta filer till motorfästen för att fräsa ut i aluminium?? Kanske kan konvertera delarna till 3d utskrift till aluminium, men det är så många extra delar på dem som jag inte kan fräsa ut. Så det är lite synd. Men om någon av er skulle dyka på dem, vänligen tjoa till!

Här kommer bilder på dagens uppdatering!
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Lite fler delar ikväll… hållare till alla sladdar och slangar på extrudern. Kom på att jag dumt nog glömde mäta hur lång motorn är och hur långt den sticker ut… så kanske går göra ett par distanser för att kompensera för det.. men det är ju inte hela världen. Det går att lösa! Men gah, dumt dumt! Nåja, släpp det!

Här kommer lite bilder i alla fall!
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Börjat på nya fästen till bommen på gantryt. De gamla var i tunn petg, jag vill inte ha det utan jag vill ha i aluminium. Inte helt enkelt att fixa själv, kanske skulle köpt färdiga men jag ville inte spendera säg en nästan 600kr på det. Inte direkt i alla fall utan jag testar att göra mina egna i aluminium. Nackdelen är att de blev ganska tunga, det gav några gram extra i onödan men men. Jag får ta och borra lite extra hål så jag får ner vikten i alla fall.

Ganska nöjd med resultatet, men gjorde en liten miss, hade för exakta toleranser. Nåja, får shimsa upp med lite tunt fjäderstål om det behövs, eller en gammal aluminiumburk eller så.

Ska fortsätta i morgon, orkar inte mer ikväll. Natti!
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Visst ja, glömde att jag gjort en sak till. Fick hem kylblocket till extrudermotorn också. En liten miss och det var att de gängade hålen var i storlek M6. Mina små slangadaptrar har ju M5… suck! Hade lyckligtvis ett par helicoils liggandes. Fick med nöp och näppe in dem, hade på ett sånt medel till att täta rör med, gängorna till rör och så. Något från loctite….

Fick först i helicoilsen, sedan fick jag ihop det med slandsdaptrarna som också fick sånt medel på sig. Och se på fasen, det blev ju också tätt!!

Ska bara vänta att limma fast den på motorn också så jag vet jag har fritt bakom! Well…

Inte så mycket bilder på bygget men när det är klart i alla fall.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Avslutade gårdagens projekt med att sätta ihop hållarna till bommen på gantryt. Kan ej alla ord, så ni får ha överseende med om jag utrycker mig lite felaktigt ibland.

Nåja, skruvat och gängat och borrat. Inte helt perfekt men får duga! Fått måtten rätt ok, får slipa av lite så har några hundradelars marginal men men. Det blev faktiskt inte helt fel, de blev ca 2mm djupare än de utskriven plast, så jag tappar totalt 4mm i bredd , men det är faktiskt något jag kan leva med, det blev i vart fall mycket mer stabilt. Jag ska dock också fixa en sak till, det är ett par sidostöd eller vad jag ska kalla det, så de är inte helt klara. Men det kommer också , får ta lite i taget bara.

Ska även borra ut en massa material så jag får ner vikten en hel del. De är tunga nu, vilket är olyckligt men som sagt, de lär ju inte trilla isär i första taget när jag drar upp farten. Hoppas inte i alla fall…
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Det är kanske den dummaste frågan någonsin, jag tror jag vet svaret men måste ändå fråga. Kanske det finns en chans/möjlighet att det går.

Jag har fått tag på ett par rätt häftiga motorer, som jag skulle vilja använda. Dock, det tråkiga är, istället för 4 likadana så är det två och två, dvs två par eller vad man ska säga. De är ganska lika i spec osv men lite skiljer ju såklart…

Den enda är specad till 2.81A per fas medan den andra är 3.0A per fas. Båda har en moment på 400mNm, 1.8 grader, 200 steg per varv. Spolresistensen skiljer sig dock en hel del x en har 0,5 ohm medan den andra har 1,5ohm.

Jag skulle mycket gärna använda dem, men, jag vill heller inte använda det ens paret på ena axeln och det andra paret på andra axeln utan helst skulle jag vilja ha en motor av var, på samma axeln.

En motor 1 på X och en motor 2 på X , respektive på Y . Är det ens rimligt att ens tänka tanken eller det är bara helt uteslutet??

De sitter ihop med samma rem, dvs en gemensam rem för båda motorerna. Drivkortet har separata drivers för alla motorerna såklart…
Skriv svar