Gitarrförstärkare Tamaha TA-60 (Enhörning)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
KentOsd

Gitarrförstärkare Tamaha TA-60 (Enhörning)

Inlägg av KentOsd »

Hej,

Gitarrstärkaren gick sönder. Trist.
Googlade runt och hittade detta forum. Kul! =)

Gjorde ett (skulle det visa sig) fint loppisfynd, nämligen en Yamaha TA-60 Gitarrförstärkare förra veckan.
Det är en udda fågel, transistorstärkare med triangulär form. Och när jag tittade in såg jag de märkliga styrofoam "Natural sound" högtalarelementen i "rombform". Reverb och vibrato.
Var "bara tvungen" att slå till.

Väl hemma pluggar jag in gitarren, och till min stora förvåning låter funkar den, och låter därtill kanon!
Fin ton och väldiga basresurser. Den gör bara clean, men funkar fint med pedaler och även sång(!). Det blev ett spontangig med bandet, och stärkaren blev genast en gemensam favorit.

Tyvärr gick den sönder häromdan, hade lämnat den på någon halvtimme och börjar höra ett brum ifrån källaren.

Nu får jag inget ljud ur den. Inte ett livstecken när jag testar gitarren. Dött, förutom brummet.

Har någon något tips om var jag bör börja leta?
IMG_7267.jpg
IMG_7338.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
alexanderson

Re: Gitarrförstärkare Tamaha TA-60 (Enhörning)

Inlägg av alexanderson »

Börja med att kontrollera spänningarna från nätdelen +32 och +68 volt.
Förmodligen kortslutning i någon elektrolytkondensator. Mät upp alla elektrolytkondensatorer både på det övre och det nedre kretskortet.

Den är ganska gammal. Transistorförstärkaren är uppbyggd med enbart NPN-transistorer därför mellantransformator.
KentOsd

Inlägg av KentOsd »

Tackar, testar det.

Har multimeter med kapacitans. Antar att jag måste lätta på alla.
Kan det vara ide att börja i slutsteget? Har verkligen noll respons på insignal, rörelse på potar mm.
alexanderson

Inlägg av alexanderson »

Var säkringen hel ?
Påverkas brummet av volymkontroller eller tonkontroller ?
Finns det 20 volt i förförstärkaren ?
Två vanliga fel på en elektrolytkondensator, 1. minskad kapacitans eller nästan ingen kapacitans 2. kortslutning.
Akai

Inlägg av Akai »

Är det gamla Germanium transistorer i den är dessa också en potentiell felkälla.

Mycket konstigt kan hända med dem, har varit med om både sakta minskad förstärkning och rena kortslutningar utan förvarning.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Nu är det så dags, men allmänt tips för saker som legat i dvala många år är att starta dem ett ögonblick, och sen slå av strömmen, och vänta ett tag. Upprepa detta men med strömmen på lite längre varje gång.

Poängen är att elektrolytkondingarna "vänjer sig" vid den högsta spänning de utsätts för under den senaste tiden så att säga, och högre spänning gör att de börjar läcka likström och detta ger värmeutveckling som i sin tur skadar dem. Men det leder också till att de "vänjer sig", så om man bara har apparaterna påslagna ett ögonblick i taget så "vänjer de sig" utan att värmas såpass att de tar skada. Det svåra är att veta exakt hur länge man bör göra detta, och hur länge man bör hålla på. För dyra speciella kondensatorer så bör man istället ha justerbart nätaggregat och seriemotstånd som bara orkar ge någon milliampere eller liknande, och sakta rampa upp spänningen. Men det är ju opraktiskt att göra för ett par dussin små elektrolyter fastlödda på ett kretskort ; jobbet att löda loss dem för att reformera dem (som det kallas) är ju samma som att byta ut alla mot sprillans nya, så då kan man lika gärna chansa på min metod, åtminstone om det är en apparat man använder för hobbygrejer.

Om den ska användas för något kritiskt, oavsett om det är i ett företag eller ett band som har en viktig konsert, så är det bättre att bara byta alla kondingarna.

Eller om det är något av stort musealt värde så bör man istället kanske faktiskt löda loss och reformera alla kondingarna, och sätta tillbaka de som reformerades och ger bra mätvärden efteråt.

Det är stor skillnad mellan olika fabrikat på kondingar. Min erfarenhet är att Philips från 70-talet är ovanligt bra, medan Frako och ROE från 70-80-talet är usla. Japanska kan väl vara lite si och så med.
KentOsd

Inlägg av KentOsd »

Alla 4 säkringar jag hittat är hela.

Jag har dragit ur kontakten som ansluter försteget till slutsteget, samma brum.
Av den anledningen tror jag att felet ändå är i slutsteget.

Det är inte en oförsvarlig mängd kondingar på denna, och inga superstora.
Är det så enkelt som att byta kondingarna så gör jag det gladeligen.
De ser ok ut, men tar som sagt gärna ur dom och byter.

En rysare är 7:an, som är nån sorts Push/pull trafo, som knappast går att hitta.

Angående kondingarna, skall man köpa lytar eller byter man mot plastfilm?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Akai

Inlägg av Akai »

Jag skulle kontrollerat 8, den ser ut att ha varit så varm att krympplasten dragits åt.

Du kan i de flesta fall inte byta elektrolyter mot plastfilm. Möjligen små elektrolyter i signalvägen.
Senast redigerad av Akai 20 november 2024, 06:45:45, redigerad totalt 1 gång.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Hur ser mätningarna av matningsspänningarna ut. Vilken nivå har du på likspänning och brum på dessa?
KentOsd

Inlägg av KentOsd »

Akai skrev: 20 november 2024, 06:07:09 Jag skulle kontrollerat 8, den ser ut att ha varit så varm att krympplasten dragits åt.

Du kan i de flesta fall inte byta elektrolyter mot plastfilm. Möjligen små elektrolyter i signalvägen.
Tackar för observationen. Börjar där.

Generellt, är större kondingar känsligare än små? Finns ett antal pickliga PF kondingar också. Men man börjar med de större?
KentOsd

Inlägg av KentOsd »

Mindmapper skrev: 20 november 2024, 06:12:28 Hur ser mätningarna av matningsspänningarna ut. Vilken nivå har du på likspänning och brum på dessa?
Jag skall ta en titt på det. Jag får multimetern i morgon tror jag.

Brum på likspänning, är det på högtalarterminalen du tänker, allts ut till högtaöare?
Akai

Inlägg av Akai »

KentOsd skrev: 20 november 2024, 08:03:34 Tackar för observationen. Börjar där.

Generellt, är större kondingar känsligare än små? Finns ett antal pickliga PF kondingar också. Men man börjar med de större?
De mindre är troligen keramiska/plastfilm och de brukar inte vara felbenägna. MEN, man får jobba med öppet sinne när man felsöker äldre apparater, ingenting är omöjligt :) vet att jag hade en större Sansui förstärkare inne för felsökning som hade havererat pga kortslutning I en keramisk konding och tagit med sig utgångstransistorer och allt.. Det är ytterst ovanligt, men händer.

Mäta matningsspänningar och rippel, tex pin 3+5 på slutsteget är steg 1. Men troligen har du dessa då du har brum. Om inte kondingen är helt slut.
Sen får man följa signalen genom förstärkaren, försteg, slutsteg osv.

Vart finns du i landet? Det kanske är någon snäll person som kan hjälpa dig med felsökningen och lära dig lite på vägen :)
KentOsd

Inlägg av KentOsd »

Hej,

Jag bor i Östersund.

Hade gärna fått hjälp med felsökningen.
Är intresserad av gamla förstärkare, både HIFI och gitarr, och sugen på att kunna repa litet.

Har skaffat en äldre signalgenerator och oscilloskop, men förstår att det behövs litet mer grejjor.
Detta råkade bli ett bra första objekt möjligen.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

KentOsd skrev: 20 november 2024, 08:09:24Brum på likspänning
Detta är en lurig grej om man endast har multimeter och inte t.ex. oscilloskop.

Vissa multimetrar ställda på AC volt mäter endast AC, och kan då mäta brum (överlagrad AC på DC), medan andra multimetrar ställda på AC volt visar även ett felaktigt/ospecat värde om de mäter på ren DC.

Det är lätt att prova hur din mätare gör när du får hem den. Bara att ställa den på volt AC och ansluta pinnarna till ett batteri.

P.S. varning för alla nybörjare med mätare: De flesta har separata anslutningar för strömmätningar (ampere). Det klassiska misstaget som jag tror alla gjort nån gång är att ledningarna är anslutna för att mäta ström, men man tror att man mäter spänning, och så sätter man mätpinnarna mot något och det blir kortslutning, poff...
alexanderson

Inlägg av alexanderson »

KentOsd skrev: 19 november 2024, 20:10:30 Alla 4 säkringar jag hittat är hela.

Jag har dragit ur kontakten som ansluter försteget till slutsteget, samma brum.
Av den anledningen tror jag att felet ändå är i slutsteget.
Om elektrolytkondensator 4 eller 6 har lagt av kan detta ge upphov till brum.
Om elektrolytkondensator 2 har minskat sin kapacitans, kan detta också ge brum.
Skriv svar