Använda kraftig Solid State Relä (SSR)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Dalmas

Använda kraftig Solid State Relä (SSR)

Inlägg av Dalmas »

Följer upp med ny tråd som hänger ihop med 4mm glödtråden jag skrev om förut och fick många bra tips och förslag. Tack!

Det har tagits beslut nu om att vi ska använda transformator(!). Vi hade tidigare haft på bordet Svets eller bilbatteri. Dessa spår är nerlagda.
Jag är novis när det gäller Solid State Reläer och deras egenheter och behöver stöd. Nu finns det ju faktiskt SSR för antingen AC eller DC. Jag kan inte se vitsen med att använda DC faktiskt. Tråden, som ska glöda, struntar ju i om det är AC eller DC. Så jag lutar åt AC-transformator och en SSR avsedd för AC. Någon som är av annan åsikt?

Frågan är; behövs det ytterligare komponenter runt SSR:en? Finns det nåt annat att tänka på när jag släpper lös regulatorn (med reläutgång) på denna SSR?
hawkan

Re: Använda kraftig Solid State Relä (SSR)

Inlägg av hawkan »

Du får titta i databladet att det är lämpligt för de strömmar och spänningar du ska använda.
En SSR för nån enstaka Volt och hundratals Ampere köper man inte på aliexpress kan jag tänka mej.
Det är lätt att så höga strömmar genererar stora förluster, så kolla det så det inte blir för varmt.
Användarvisningsbild
Dalmas

Inlägg av Dalmas »

Ja, serieresistansen lär man hålla koll på. Glödtråden ska ha ca. 36W och det blir nog en hel del effektutv. på vägen. Bara transformatorns serieresistans ligger ju i samma härad som det jag ska reglera (glödtråden).

Frågan är om jag ska sätta SSR:en på primära eller om jag ska hålla mig till den sekundära sidan?
Vissa SSR:er kräver ju AC med nollgenomgång och har fått för mig att om jag reglerar effekten på lasten på primären genom att slå av och på SSR m.h.a en regulator så kan det bli större problem än om jag reglerar via SSR:en på sekundärsidan.
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

Trafon har en startström.

Den blir maximal om strömmen slås på i spänningens nollgenomgång vilket är hur de flesta SSRer arbetar.

Se datablad för SSR för max rekommenderad VA på ttafon.

Bara för att du bränner bort 100W i tråden och stoppar in en trafo på 200VA räcker det inte kanske med en SSR på 1 Ampere.
Användarvisningsbild
petertub
Kontakt:

Inlägg av petertub »

Dalmas skrev: 14 november 2024, 09:51:09 Följer upp med ny tråd som hänger ihop med 4mm glödtråden jag skrev om förut och fick många bra tips och förslag. Tack!

Det har tagits beslut nu om att vi ska använda transformator(!). Vi hade tidigare haft på bordet Svets eller bilbatteri. Dessa spår är nerlagda.
Jag är novis när det gäller Solid State Reläer och deras egenheter och behöver stöd. Nu finns det ju faktiskt SSR för antingen AC eller DC. Jag kan inte se vitsen med att använda DC faktiskt. Tråden, som ska glöda, struntar ju i om det är AC eller DC. Så jag lutar åt AC-transformator och en SSR avsedd för AC. Någon som är av annan åsikt?

Frågan är; behövs det ytterligare komponenter runt SSR:en? Finns det nåt annat att tänka på när jag släpper lös regulatorn (med reläutgång) på denna SSR?
Ett sådant här : https://www.electrokit.com/en/halvledarrela-3-32v-40a sätter du på trafons primär
och styr med en enkel likström ( 3-32 V några mA).
De vanliga sluter och bryter vid nollgenomgången vilket var vanligt tills för några år sedan.
Sedan kom det modeller för induktiva laster som sluter och bryter "på topp" vilket jag aldrig nyttjat, jag har
brutit både trafos i förstärkarer och fakiskt 220 elektromagneter i många år utan problem.

De är bekväma att montera då fästet är isolerat och de blir heller inte särskilt varam.

Ursprungliga tillverkaren var IR, men numera finns det många leverantörer.
Användarvisningsbild
Dalmas

Inlägg av Dalmas »

Det låter som du gjort detta förut @petertub. Jag ska absolut prova det du säger. Tack

Jag har precis skissat upp schemat för detta och ledar- och övergångsresistanser spelar roll här eftersom lastens resistans är 0.007 ohm. Effekten ska vara ca. 36W för att få den att glöda (Ska prova med en bilbatteri först) och de beräkningar jag gjort gör att lasten får 100W på sig om jag inkluderar trafo.spänningar och inre resistanser och allt det där. Om jag ser till att den får 100W så kommer en regulator att ha möjlighet att reglera ner totala effekten till 36W genom reläutgången genom en dutycycle på 1/3. (Den SSR du visade tänkte jag styra med reläutgång från en vanlig konfigurerbar regulator). Det måste bli lågt P och hög I på den regulatorn. Ibland har jag tankar om att bara köra fyrkantvåg tills den har rätt temperatur.
Vad vill jag ha sagt med detta? Jo, strö-resistanser spelar roll och att SSR:en blir on-off styrd från regulator.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Ett bilbatteri är inget bra prof of concept, när ni beslutat att använda transformatorer.

Först av allt är bilbatteri DC och ni ska använda AC. Ska ni då ha olika SSR i de olika fallen.
Sedan är spänningen från bilbatteriet beroende av den inre resistansen. Den är låg men det är också resistansen i belastningen. Med en inre resistans i batteriet som varierar kommer strömmen i hela kretsen att variera mycket.

Bespar er en massa onödigt extra arbete och satsa på en transformatorlösning på en gång.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Dalmas skrev: 15 november 2024, 07:36:56 Det låter som du gjort detta förut @petertub. Jag ska absolut prova det du säger. Tack
Effekten ska vara ca. 36W för att få den att glöda
Det låter väldigt lite tycker jag. :humm:
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Behövs inget kraftigt för så lite ström.
Tycker Jameco har ett bra sortiment https://www.jameco.com/c/Solid-State-Relays.html
Användarvisningsbild
Dalmas

Inlägg av Dalmas »

säter skrev: 15 november 2024, 13:33:33
Dalmas skrev: 15 november 2024, 07:36:56 Det låter som du gjort detta förut @petertub. Jag ska absolut prova det du säger. Tack
Effekten ska vara ca. 36W för att få den att glöda
Det låter väldigt lite tycker jag. :humm:
Ja. Det är min åsikt också. Jag vill påstå 150W.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Är ju egentligen i princip bara en optokopplare modell triac och en standard triac som behövs.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Problemet är inte effekten i elementet (tråden). Problemet är den höga strömmen beroende på den låga resistansen i elementet. Tack vare denna låga resistans kommer man att behöva ha låga resistanser överallt i systemet. Annars ökar förlusterna snabbt i systemet.

Det behövs också större effekt för att få elementet att öka temperatur snabbt om temperaturen går ner. Vid en omgivning där omgivningsluften står still försvinner mindre värme än om det blir ett plötsligt luftflöde i omgivningen. Detta behöver kompenseras.

Ex. Om elementet ska ha 36W. Låt säga att du har 0,1 ohm i matningar och inre resistans i strömkällan kommer du att få drygt 500W i förlusteffekter för att få dessa 36 W till elementet. Ska du kompensera för ett tillfälligt ökat luftflöde runt elementet behöver du mera ström att leverera till elementet och då ökar förlusterna ännu mer. Vid en ström på 150A för att köra PWM vid tidigare 0,1 ohm kommer förlusteffekten att bli över 2 kW.
Det gäller alltså att hålla ner totala resistanserna i systemet.

Det är inga problem att styra dessa effekter på primärsidan av en transformator. Det är på sekundärsidan problem uppstår med att hålla resistanserna låga.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Du kan ju pulsa statiska reläer så medeleffekten blir till det du vill ha.
Användarvisningsbild
stenD

Inlägg av stenD »

se upp med vart du köper ssr'en så du inte får en fejk variant som har så hög inre resistans så all effekt försvinner
gissa hur jag upptäckte att det hade hänt mig. höll på med hotbed till en 3d skrivare och ssr blev varm som tusan.
Användarvisningsbild
Dalmas

Inlägg av Dalmas »

Mindmapper skrev: 15 november 2024, 16:36:37 Problemet är inte effekten i elementet (tråden). Problemet är den höga strömmen beroende på den låga resistansen i elementet. Tack vare denna låga resistans kommer man att behöva ha låga resistanser överallt i systemet. Annars ökar förlusterna snabbt i systemet.

Det behövs också större effekt för att få elementet att öka temperatur snabbt om temperaturen går ner. Vid en omgivning där omgivningsluften står still försvinner mindre värme än om det blir ett plötsligt luftflöde i omgivningen. Detta behöver kompenseras.

Ex. Om elementet ska ha 36W. Låt säga att du har 0,1 ohm i matningar och inre resistans i strömkällan kommer du att få drygt 500W i förlusteffekter för att få dessa 36 W till elementet. Ska du kompensera för ett tillfälligt ökat luftflöde runt elementet behöver du mera ström att leverera till elementet och då ökar förlusterna ännu mer. Vid en ström på 150A för att köra PWM vid tidigare 0,1 ohm kommer förlusteffekten att bli över 2 kW.
Det gäller alltså att hålla ner totala resistanserna i systemet.

Det är inga problem att styra dessa effekter på primärsidan av en transformator. Det är på sekundärsidan problem uppstår med att hålla resistanserna låga.
Jag har gjort beräkningar på till-ledningar och problemet ligger i att matningsdonet håller hög spänning och att lasten ses som en kortslutning om vi diskuterar DC aggregat. Det man kan göra är att skaffa en ringkärnetrafo och linda några varv med grov kabel (5x2.5mm2 typ) och få ut 1.0V. Då bör effekten bli så att regulatorn tillsammans med SSR:en har nåt att arbeta med.
Skriv svar