bygga H-Brygga

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

bygga H-Brygga

Inlägg av squiz3r »

Hej,

jag hadde tänkt bygga en H-Brygga utav den enklaste varianten (4 transistorer 2st PNP 2st NPN, o två motstånd).

mina fråger då är:

varför är dem mer advenserade H-Bryggerna bättre (finns ju sånna med massvis av transistorer m.m.)??

på motorerna jag ska köra med står det:

Edit: kan man göra någon enkel strömbegränsning så att dem inte kann ta mera än typ 10A styck? Det står också: NOMINAL SPEED: 85 min-1 vad betyder det? :roll:

12V, 8,9W
normal curent: 6A
max curent: 25A

Några tipps på transistorer som jag kan driva dem med?

//Daniel A, Tack på förhand!
Användarvisningsbild
anlamotte
Kontakt:

Inlägg av anlamotte »

Ofta brukar man bygga in någon typ av felsäkerhet.
Annars kan skiten lätt brinna upp om det t.ex råkar
bli något fel i ev. mjukvara och båda ingångarna blir aktiverade
samtidigt = kortslutning.

BBM - 'brake before make' kan även det vara en säkerhetsåtgärd...
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Min tanke va ha två PNP "där uppe", o två NPN "där nere", så kopplar man ihop basen på "den där uppe" med basen på "den där nere" på respektive sida, så kan man inte kortsluta det.
Millox

Inlägg av Millox »

Nej, men potentiellt blir det genomledning vid switchögonblicket. Det allra enklaste om du inte redan köpt transistorerna är att köpa 2 st IR2104, 4 st Mosfet-transistorer (exempelvis IRF540N), 2 dioder typ 1N4148 eller så(inte kritiskt), 2 motstånd på 10 Ω, 2 ellyt-kondensatorer om 2-5 µF(min 16 V) eller så(jag kör med 25 µF och det är mycket) eventuellt parallella med nån keramisk kondensator, 1 bulk-kondensator typ 20 µF eller så (ev parallellt med keramisk kondensator) och några(min 4) 10 kΩ pullup-resistorer.

I databladet för IR2104 finns det en schematisk bild av en halvbrygga. Koppla bara in din motor mellan 2 sådana halvbryggor. Värdena på komponenterna har du ovan. Motståndet till gaten är det på 10 Ω, kondensatorn på 2-5 µF är bootstrap-kondensatorn i skissen.

Lycka till.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

>> squiz3r

Du tänker nästan rätt...
Huromhelst så kan jag tipsa om att "vanliga" bipolära trasistorer inte passar så bra i H-bryggor av den här klassen. Använd fälteffekttransistorer istället, som Millox skriver.

Det millox tipsat om är alltså en H-bygga med endast N-kanal-transistorer. Om du vill göra din brygga med komplementära N/P-kanal-transistorer så är den här ritningen väldigt bra :wink:
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Millox:

Tack! det låter väldigt bra! billigt o bra :D

men hur gör jag för att styra den? är det bara en etta eller nolla in?

Edit: vad gör ic-kretsen för nytta?

$tiff: vad är skilnaden på en N-kanal-transistorer o den du tippsar om :?:
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

N-kanal är motsvarande NPN.
P-kanal är motsvarande PNP.
Fälteffekt- kontra bipolära transistorer, olika benämning.

ICn inehåller styrlogik, bl.a. dödtidsgenerering för att förhindra genomslag i halvbryggorna, som nämndes tidigare. Vidare så trollar den fram extra ~12 V över drivspänningen som behövs för att styra de övre N-kanal fälteffekttransistorerna.

Språkpolisen anmärker på att begreppet "IC-krets" är en tautologi och borde inte alls få användas. :wink:
Senast redigerad av $tiff 9 januari 2007, 20:18:26, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

vad blir skilnaden om jag använder det millox tipsade om, eller det du tippsade om?
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Använd Millox exempel om du vill ha en lösning som är halvfärdig med de viktigaste fuktionerna i de integrerade kretsarna. Den kommer funkar väldigt bra så länge du inte kopplar helt galet fel.

Använd den jag länkade till om du vill experimentera med hur H-bryggan funkar, där har du ju verkligen ett byggelement för varje funktion. Tar du bort en detalj ser du vad som slutar fungera, åssåvidare.
Lilleskutt

Inlägg av Lilleskutt »

Sorry squiz3r, men jag snattar din tråd lite för en kort fråga när vi ändå har H-Brygg experterna här :roll:

Är denna H-Bryggan nånting att ha ? Funkar den?

Bild

Tack så mycket i förhand :wink:

//jonas
Tekko

Inlägg av Tekko »

Exakt en sån H-brygga byggde jag till en bipolär stegmotor, funka fint :) tills det blev kortis på en utgång :(
Lilleskutt

Inlägg av Lilleskutt »

Okej, gött! tack :D Men jag såg att transistorn 2N2222 var ganska dyr, i alla fall på ELFA :roll:
Men finns det ingen annan billigare som man skulle kunna använda för samma funktion? och i så fall: behöver jag ändra några motstånd då eller ?
eriikh

Inlägg av eriikh »

Har du tur så finns den ganska så billigt här: http://www.st.com/stonline/domains/buy/ ... /index.htm

Men kan du inte undvara 16kr/styck?

/Erik

PS. Om det finns någon som funkar lika bra vet jag dock inte eftersom du aldrig skrev vad du ska använda den till :roll:
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Titta i schemat. :)

Du kan nog använda vilken som helst som klarar ungefär samma ström då det inte ser ut att behövas något speciellt i detta schema.

Och skall du köpa något billigt så är det inte Elfa som jag hade rekommenderat i så fall. :)
Lilleskutt

Inlägg av Lilleskutt »

Men kan du inte undvara 16kr/styck?
jo da, jag bara undrade om det fanns något "smartare"/billigare altenativ till dom. :)
PS. Om det finns någon som funkar lika bra vet jag dock inte eftersom du aldrig skrev vad du ska använda den till :roll:
hehe.. okajj, jo jag missade visst det :lol:
Jo det är så att jag ska ha bryggan till en LEGO-Motor. (typ nån Ampere, eller kanske två vid tung drift)

Men om jag inte misstar mig så, på just det stället (om man tar sig en liten titt på schemat) så behöver den väl inte palla så mycket ström, det är la mer kritiskt med dom andra (runt motorn) ? eller är jag helt ute och cyklar ? :humm:

eller det kanske var det som Henry villa säga ? (att det inte var något speciellt där)

Tack för snabba svar i alla fall ! :wink:

//Jonas
Senast redigerad av Lilleskutt 10 januari 2007, 21:16:37, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar