Om Plejd byter eller ändrar sitt protokoll så måste "hacken" i Homey anpassa sig eller så slutar de fungera. Du som användare kan inte göra något åt det (om du nu inte är en av de som kan och orkar fixa det). Jag vet att jag hellre väljer ett öppet system från början än att riskera att hamna i den situationen.
Söker man på "Är Plejd Matter kompatibel?" på google så får man mycket riktigt upp en sida där det står det du skriver ... om en produkt från en annan tillverkare

https://www.smartahemtest.se/product-vs ... plug-spr-1
Plejd är notoriskt dåliga på att implementera kompatibilitet för andra system. De lovade stöd för homekit i flera år innan de till sist lyckades infria löftet. Matter har de på samma sätt pratat om ett tag nu , men jag håller inte andan. Är ganska säker på att de även lovade ett samarbete med SONOS som det inte blev ett skit av.
Att Plejd har en bra support är väl bra, men det är inte så väldigt komplicerade saker de behöver hjälpa till med heller. Det är trots allt ett enkelt belysningssystem. Att dimma upp en lampa när en rörelsedetektor triggar låter inte så komplicerat.
Att vissa shelly-modeller gått sönder lite väl ofta är ingen hemlighet. Kondensatorerna i vissa äldre enheter var av usel kvalitet. Men att de skulle brunnit i någon större utsträckning har jag inte fått uppfattningen av. Och de exempel jag sett så ser det mest ut som om de förkolnats vid kabel-anslutningarna. D.v.s. högst troligt felaktig installation. Shelly testar trots allt sina produkter enligt rätt hårda standarder, så att de skulle vara farligare än Plejd tror jag inte.
Däremot är det väl så att Plejd mestadels installeras av elektriker och Shelly mestadels av outbildade privatpersoner, med ett kanske inte helt otippat resultat. Vad jag än tycker om elektrikers kompetens så kan de trots allt (oftast) skala och skruva fast en kabel på ett säkert sätt.