Trådlös strömbrytare för garaget?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
RoAd

Re: Trådlös strömbrytare för garaget?

Inlägg av RoAd »

Ja, som mycket annat så går det att "hacka" till en lösning vilket är vad som gjorts i både Homey och Home assistant (och säkert fler system). Men eftersom det bygger på att någon tredjepart löser detta utan hjälp från Plejd så betyder inte det att Plejd är kompatibelt med dessa.

Om Plejd byter eller ändrar sitt protokoll så måste "hacken" i Homey anpassa sig eller så slutar de fungera. Du som användare kan inte göra något åt det (om du nu inte är en av de som kan och orkar fixa det). Jag vet att jag hellre väljer ett öppet system från början än att riskera att hamna i den situationen.

Söker man på "Är Plejd Matter kompatibel?" på google så får man mycket riktigt upp en sida där det står det du skriver ... om en produkt från en annan tillverkare :oops:

https://www.smartahemtest.se/product-vs ... plug-spr-1

Plejd är notoriskt dåliga på att implementera kompatibilitet för andra system. De lovade stöd för homekit i flera år innan de till sist lyckades infria löftet. Matter har de på samma sätt pratat om ett tag nu , men jag håller inte andan. Är ganska säker på att de även lovade ett samarbete med SONOS som det inte blev ett skit av.

Att Plejd har en bra support är väl bra, men det är inte så väldigt komplicerade saker de behöver hjälpa till med heller. Det är trots allt ett enkelt belysningssystem. Att dimma upp en lampa när en rörelsedetektor triggar låter inte så komplicerat.

Att vissa shelly-modeller gått sönder lite väl ofta är ingen hemlighet. Kondensatorerna i vissa äldre enheter var av usel kvalitet. Men att de skulle brunnit i någon större utsträckning har jag inte fått uppfattningen av. Och de exempel jag sett så ser det mest ut som om de förkolnats vid kabel-anslutningarna. D.v.s. högst troligt felaktig installation. Shelly testar trots allt sina produkter enligt rätt hårda standarder, så att de skulle vara farligare än Plejd tror jag inte.

Däremot är det väl så att Plejd mestadels installeras av elektriker och Shelly mestadels av outbildade privatpersoner, med ett kanske inte helt otippat resultat. Vad jag än tycker om elektrikers kompetens så kan de trots allt (oftast) skala och skruva fast en kabel på ett säkert sätt.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Mindmapper skrev: 3 november 2024, 14:52:02KNX är en internationell standard som många av de största el tillverkarna ställt sig bakom. Kom på 80-talet som EIB (europian installation bus). Vilket inte var ett bra namn för internationellt genomslag. KNX är väldigt kompetent men också dyrt och svårt att underhålla. För större installationer där man kan utnyttja KNX till fullo och kan ha kompetenta beställare och underhållsavdelningar är det ett bra alternativ.
Detta med dyrt och svårt stämmer säkert om man köper allt färdigt, men om man nyttjar de opensourcelösningar för att själva styra KNX-aktuatorer så är det mer fråga om att ta tid att pyssla med det som hobby. I detta fall är KNX alltså att betrakta som nätspänningsswitchar/dimmers som uppfyller alla CE/säkerhetskrav osv men också kan styras av hobbymässiga mikrokontrollerbyggen och liknande.
danei skrev: 3 november 2024, 15:31:53De hotellrum jag har varit på har haft konventionellabrytare
Det verkar vara olika praxis i olika länder. Det verkar t.ex. vanligt i just Belgien att ha impulsreläer för cirka all belysning och knappar överallt, typ t.ex. så kan takbelysning tändas från tryckknapp på båda sidor av dubbelsäng samt också såklart vid dörren. (De har också infravärmare i badrummen, märkligt...)
hawkan

Inlägg av hawkan »

Produkter finns för olika behov och människotyper, det är naturligtvis bra. Många uppskattar bra support och letar efter det.
Jag ser ner på en produkt som man måste söka hjälp från supporten för att få en lösning. Inget nedvärderande, snarast mot mej själv då. Nåväl.

Nu har ett nytt behov dykt upp, inte oväntat.
Jag vill att ljuset tänds när garageporten öppnas. Vem såg det komma?

Jag har tittat på motorn, en Somfy 600 RTS, och där finns inget som signalerar att porten öppnas. Internt kanske men inte sugen på att gå in där.
Så vad brukar man göra? Finns dörr/fönster-brytare man kan sätta där.
Rörelsesensor som märker av bilen och att det rör sej nåt inne i garaget.
Hur brukar man göra?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Min lösning hade varit en gränslägebrytare (microswitch) monterat ett ställe där den påverkar/avpåverkas av att porten INTE är i helt stängd läge.

Detta ger en brytare som anger om porten är helt stängd eller inte.

Hur man sedan använder denna brytare, beror på hur resten fungerar.

Med remote on/off hade jag nog kopplat mig in på ett sätt som ville aktivera lyset, oavsett tidigare läge. Då aktiveras ljuset av portöppningen, oavsett om det var släckt tidigare.

Men jag hade nog ÄVEN lagt in någon funktion som bara ville ge en puls, då kan man släcka även om porten står öppet.
I min värld kan detta behövas i vissa specifika tillfällen o då vill jag inte behöva att skulle pilla med en manuell brytare eller liknande.
RoAd

Inlägg av RoAd »

Detektering av öppen port löses väl enklast med en magnetkontakt. Väljer man zigbee finns det en uppsjö av dem. Ikea har bl.a. en.

https://www.ikea.com/se/en/p/parasoll-d ... e-80504308

Shelly har också sådana, men då får man kolla upp så man köper matchande sensor och relä-puck. Båda måste (om jag förstått det rätt) stödja blåtand då sensorn är batteridriven och därför inte är wifi-ansluten.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

... och eftersom den ska styra belysningen och inte ändlägen för portens motor så är det dessutom inte särskilt noga att den reagerar exakt vid ändläget. kanske snarast reagera när den rört sig halvvägs rent av?
hawkan

Inlägg av hawkan »

Ok, om man tänker inte-Shelly då. Hur kan det se ut med zigbee-prylar?
Jag vill ha den mekaniska trådade kontakten och den nya magnetkontakten. Ny puck som styr ljuset? Vilken?
Nåt jag kan utgå från och titta vidare på.

Med Shelly verkar det vara en sån här https://www.styrahem.se/p/853/magnetkon ... doorwindow
och jag råkade köpa en Plus puck som har Bluetooth.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Två lägesgivare, "nära öppet" och "nära stängt", kopplade till on/off på trådlös sändare, som tillägg? Poängen med detta är, som med annat jag föreslagit i tråden, att den delen kan göras på ett sätt som helt är befriat från behörighetskrav, och därmed kan ingen klaga på materialval och liknande. T.ex. så ligger det väl nära till hands att inte ha deluxe-IP-klassade kapslingar till varje ingående del, speciellt om det sitter nära taket, ifall det bara är klenspänning.
RoAd

Inlägg av RoAd »

Jag har en hel del Zigbee och shelly, men jag kör dem via home assistant så direktkoppling mellan enheter har jag egentligen ingen praktiskt erfarenhet av.

Men, lite har man ju snappat upp ändå. Det jag tror att du bör kolla är att enheterna du ska använda använder ZLL (zigbee light link). Då ska det gå att para ihop dem utan att det behövs en sk. koordinator (basenhet). Så vitt jag vet använder exempelvis Ikea detta för sina "trådfria" produkter.

Men nu skriver du att du köpt en Shelly-puck med BLU så då borde väl den länkade magnetbrytaren fungera. Men återigen, jag har ingen praktiskt erfarenhet av direktkoppla shelly heller.

Det ser dock rätt enkelt ut enligt denna guiden: https://kb.shelly.cloud/knowledge-base/ ... ication-gu

Eller river du av plåstret direkt och installerar en HA-server, kanske overkill för en belysning, men varför stanna där ;)
hawkan

Inlägg av hawkan »

Så här långt vill jag försöka hålla det till lokala lösningar, dvs utan HA.
Tittade på en youtube video om hur man satte upp en Shelly BLU dörrfönster sensor och köpte en sen.
Vem vet, det kanske kommer en hårtork imorgon?
Skärmbild 2024-11-05 130511.png
Jag installerade HA på min filserver men det stökade till ordentligt, så jag tog bort det och ska det in igen blir det på en egen dator.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
RoAd

Inlägg av RoAd »

Det där kommer nog bli bra, och de är inget som hindrar att de importeras i en senare HA-installation.

Den installationen gör du med fördel med hassio på en dedikerad raspberry pi. Det ger minst huvudvärk.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Jag har i alla fall löst mitt behov av ledljus i garaget med en helt vanlig taklampa med inbyggd sensor (radar). Den tänder så fort porten börjar öppnas och tänder om jag är i garaget, men som hawkan skriver så länge användaren är nöjd finns miljoner lösningar att välja mellan....
hawkan

Inlägg av hawkan »

Jag hade det tidigare men när man bytte däck och sånt så släckte den sej när man satt som sämst till.
Så rörelsesensor plus brytare för att tvinga ljuset att vara på är väl en möjlighet.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Kanske ett litet sidospår då dessa strömbrytare som tas upp i tråden inte förlitar sig på SMS
vilket jag inte begriper att vissa gör. Läser man specen för SMS på Wiki:

"Funktionen att leverera meddelande är ”best effort”, vilket betyder att det inte finns några garantier för att meddelandet faktiskt kommer fram till mottagaren.
Förseningar och förlorade meddelanden är inte ovanliga fenomen. Användaren kan begära att få en meddelandeindikation när meddelandet kommit fram till mottagaren."

Wifi kan ju i och för sig också dyka men SMS verkar ju idiotiskt till en strömbrytare.
RoAd

Inlägg av RoAd »

Det är ju inget som hindrar att enheten som ska styras bekräftar att kommandot är mottaget, eller hur? Sådan applikation har jag själv skrivit ihop.

Situationen när man använder SMS är väl dessutom aldrig samma som den i den här tråden utan på rejält avstånd. Tänk sommarhus eller liknande. Det blir lite svårt att få WiFi att räcka då ;)
Skriv svar