Backström i jord?
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Jag vet inte hur det är i Finland, men i Sverige är sådan fuljordning inte tillåtet. Går något fel, och en rörmokare samtidigt håller på och skruvar med rören nere i källaren, så kan han få en rejäl elchock. Jorda aldrig i elementen!Stuggi skrev:Jag har en vän vars dator gav ett intressant surr in i högtalarna. Så jag lutade ner för för att kolla om allt satt rätt till bakpå, och råkade ta i en chassiskruv samtidigt som jag tog i elementet. Ganska rejält med spänning, brände till rejält. Så jag tog en multimeter, 180V i chassit. Så jag skrapade bort lite mål från ett rör till elementet. Lödde fast en sladd, och isolerade med smältlim och eltejp. Sedan så virade jag andra ändan av sladden runt en chassiskruv och skruvade fast den. Först trodde jag att säkringen skulle fara pga. att fasen tog i chassit, men tydligen så var det bara induktion. Det tyder också stöten man fick på, den var obehaglig men inte paralysernade.
Många fastigheter har monterat en ickeledande rörbit av t.ex nylon mellan inkommande rör och fastighetens rörsystem för att det inte ska gå att jorda via elementen.
Är det något nytt?
Oftast brukar ju rör systemen vara jordade, det bruka sitta en jordledning ansluten till rören med en skylt som säger att jordrförbindelsen inte får brytas.
Detta för att förhindra fara för vvs´ar bla.
Det är ju inte så bra om nisse har ful jordat via elementet som inte är jordat.
Vid fel i nisses ful jordade apparat blir ju alla element i fastigheten farliga.
Däremot har jag hört något om att man kan "isolera" ink rör för att förhindra en massa fenomen.
Fjärrvärme rören har en förmåga att föra med störningar, bla var det en kyrka som hade fått fjärrvärme installerat med följden att ljudanläggningen börja brumma.
I dag "ska" ju allt potentialutjämnas vid nyinstallation.
Oftast brukar ju rör systemen vara jordade, det bruka sitta en jordledning ansluten till rören med en skylt som säger att jordrförbindelsen inte får brytas.
Detta för att förhindra fara för vvs´ar bla.
Det är ju inte så bra om nisse har ful jordat via elementet som inte är jordat.
Vid fel i nisses ful jordade apparat blir ju alla element i fastigheten farliga.
Däremot har jag hört något om att man kan "isolera" ink rör för att förhindra en massa fenomen.
Fjärrvärme rören har en förmåga att föra med störningar, bla var det en kyrka som hade fått fjärrvärme installerat med följden att ljudanläggningen börja brumma.
I dag "ska" ju allt potentialutjämnas vid nyinstallation.
Möjligen kan det funka att jorda i elementet om du resistansmäter och ser till att du har bra kontakt mellan alla rör och inte en massa gängtejp/lin i skarvarna, men kan du garantera att det fortsatt kommer vara bra kontakt?
Kan bli lite svårt att förklara den dagen som någon burk får isolationsfel och någon i ett annat rum blir dödad av vattenkranen
Kan bli lite svårt att förklara den dagen som någon burk får isolationsfel och någon i ett annat rum blir dödad av vattenkranen