Gammal hederlig kabeltelefon

Berätta om dina pågående projekt.
burrap

Gammal hederlig kabeltelefon

Inlägg av burrap »

Hej!
Är det någon som vet hur det gamla hederliga telefonnätet fungerade? Eller var man hittar information om det?
Min fru tog hem en gammal snygg telefon med nummerskiva och barnen tyckte det var jättekul.
Känns som att det inte borde vara sjukt svårt att få ett system med två telefoner att fungera hemma..
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: Gammal hederlig kabeltelefon

Inlägg av Glenn »

Att bara prata mellan dom är inte så svårt, ska du ha till ringsinalen blir det lite jobbigare.
nifelheim
Den första

Inlägg av nifelheim »

om du kopplar ihop dom med ett batteri i serie kan du prata mellan dom
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

burrap skrev: 26 oktober 2024, 13:13:47 Känns som att det inte borde vara sjukt svårt att få ett system med två telefoner att fungera hemma..
Ska du använda dem på riktigt, ut på linjen?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag tror det finns två trådar på samma tema, med medlemmar som vill "liv" i dem. Sök och du ska finna.
opampen

Inlägg av opampen »

Om du bara ska använda de två så går det att koppla de i serie med ett 4,5V batteri eller liknande. Däremot ringsignalen kräver ca. 90 V. Ska du koppla ihop flera så är ju någon form av växel nödvändig. Är det bara några stycken apparater går det att göra växeln ganska enkel. Men några reläer. Borde gå att klara sig med en två tråds anslutning.

Tycker den här artikeln var trevlig! En är ju en riktg nostalgiker! Visst var det mysigt med dessa gamla telefoner och precis som artikeln säger, enkelheten och robustheten! Det var tider det! Några alternativ för att få igång en gammal trotjänare:

https://mobil-till-telefon.se/
Användarvisningsbild
Synesthesia

Inlägg av Synesthesia »

En annan tråd om att koppla ihop gamla telefoner: viewtopic.php?t=104378
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Jag har min gamla bakelitare står kvar på skrivbordet sedan jag ringde sista samtalet.
När jag slutade med verkstaden tyckte jag att den fasta avgiften vart för dyr.
Nerre

Inlägg av Nerre »

De gamla elektromekaniska växlarna var väldigt komplexa grejer, ska man bygga nåt idag är det enklast att använda en mikrocontroller eller flera som hjärna, och en massa reläer.

Den första var tydligen strowgerväljaren, har inte hittat så mycket om hur den fungerade, den användes nog bara i USA.

Koordinatväljarem och 500-väljaren tror jag var de svenska lösningarna.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Koordinatv%C3%A4ljare

500-väljaren var ju den som användes i stora telestationer så småningom, fram tills AXE kom tror jag.

https://sv.wikipedia.org/wiki/500-v%C3%A4ljare

https://www.aef.se/Elektronikutveckling ... ljaren.htm
Användarvisningsbild
rvl

Inlägg av rvl »

Visst är det väl coolt att emulera en hel växel, men ska det bara vara mellan två apparater, så kunde man tänka sig något litet mer förenklat för att generera ringspänning i den andra apparaten, om man grejar med nummerskivan på den andra. Och så naturligtvis centralspänning, när det väl är uppkopplat för tal.
Användarvisningsbild
pi314

Inlägg av pi314 »

Det fanns små växlar. Jag hade en liten Doro med, minns inte exakt, men tror det var 4-6 anknytningar och en utgående linje, i drift till ganska nyligen. Till den kunde man ansluta vanliga telefoner, så den hanterade ringsignaler. Den hanterade DTMF (tonkodade tryckknappstelefoner). Jag minns inte om den hanterade pulskodade telefoner. Jag minns att jag haft pulskodade telefoner med tryckknappar, utöver dom "klassiska" med roterande nummerskiva. Jag tror inte att jag haft sådana anslutna till den här växeln, så den kräver nog DTMF.

Den lilla Doro-växeln var ca 250 x 100 x 70 mm, vägde ca 1 kg och strömförsörjdes med 230 volt AC. Strömförbrukningen var liten. Ingen märkbar värmeutveckling.

Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Jag har en sådan här telefon.
Där måste det väl vara tänkt att man ska kunna ringa till en bi-apparat?
022wZ1c6qwz8.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
pi314

Inlägg av pi314 »

Säter:

Det tror jag också. Jag tror att knapparna är till för att koppla in eller ur biapparaten.

En del telefoner har vev. Kan det vara så att generatorn, som veven är kopplad till, genererar en ringsignal?

telefon_med_vev.JPG

En gång i tiden fanns något som kallades "party line". Flera telefoner på "samma" kabelpar.

https://en.wikipedia.org/wiki/Party_line_(telephony)

Det är lite likt vad TS vill göra. Men, TS behöver, förutom linjespänning, även något som genererar en ringsignal. Om det ska gå att ringa till en annan telefon.

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Först: Om man seriekopplar två telefoner med en spänningskälla så kortsluts spänningskällan om man använder nummerskivan/pulsvalsknappar på båda telefonerna samtidigt. Så sätt ett seriemotstånd. Det finns kanske rent av risk att steka halvledare ifall det är en knapptelefon med pulsval (typiskt att den har 10 knappar, eller att det står typ lagra/minne där stjärna och fyrkant brukar sitta). Så sätt et seriemotstånd, och kanske en konding parallellt med motståndet (för att släppa fram ljudet bra).

"Barnen" = fler än ett barn - i så fall överväg att leta reda på en gammal kontorsväxel för en billig slant, och installera anknytningar överallt i huset, kanske ett par per rum för barnens rum så kan de ringa till varandra i samma rum.

Det går också att ansluta till "riktiga" telefonnätet. Ett par metoder är antingen ett IP-telefoni-abbonemang över vanligt bredband, eller att i en dator köra mjukvaru-telefonväxeln Asterisk ihop med ett tillägg som pratar blåtand med en modern vanlig mobil, och mobilen tror att den pratar med ett blåtand-headset, men Asterisk betraktar mobilen som en anslutning till telenätet. Det går att programmera Asterisk att inkommande samtal till mobilen går ut till en/flera lokala anknytningar, och omvänt så kan man programmera Asterisk så att ifall man slår ett prefix för att ringa ut så ringer man genom mobilen. Inte helt säker men tror att man bör nog ha en separat blåtand-anslutning (typiskt USB-dongle) per mobil man gör detta mot. Sen kan man ansluta Asterisk antingen till en/flera burkar som ger en analog anslutning (typ t.ex. Cisco ATA 188 osv) eller med tur så kan man hitta en kontorsväxel som kan prata IP-telefoni enligt någon standard som Asterisk stödjer.
Skriv svar