Nylonutskrift warping
Nylonutskrift warping
Har tillgång till en raise3d pro3-printer och försöker mig på att skriva ut i nylon men det går inget bra. Utskriften släpper bara från plattan (warping).
Har provat med lim men det funkar inte. Gjorde en bas-platta i PLA och försökte skriva i nylon på den men funkade inte heller.
Har provat både nylon och glasfiberarmerad nylon
Hur gör ni för att komma runt problemet med "warping" med nylonfilament?
Har beställt en glasfiberväv-platta (FR-4) som jag ska prova med o se om utskriften fastnar bättre på den.
Har provat med lim men det funkar inte. Gjorde en bas-platta i PLA och försökte skriva i nylon på den men funkade inte heller.
Har provat både nylon och glasfiberarmerad nylon
Hur gör ni för att komma runt problemet med "warping" med nylonfilament?
Har beställt en glasfiberväv-platta (FR-4) som jag ska prova med o se om utskriften fastnar bättre på den.
- SeniorLemuren
Re: Nylonutskrift warping
Jag brukar lägga ett ankare på de ställen där det vill resa sig. En rund bricka ca 10 mm i diameter 1 mm tjock vars ytterkant går in i det som skall skrivas ut, någon mm. T.ex i alla hörn. Mycket enkelt att bryta loss när utskriften är klar.
Blå tejp kan fungera. En platta av nylon kan också fungera, lite väl bra till och med...
Fr4 vet jag inte om det fungerar så bra, det som brukar rekommenderas är väl Fr2, eller hellre laminat med bommulsväv istället.
Väl torkat behöver det vara också, och inget drag(men det är väl inget problem med den skrivare).
Lemurens tips är också bra.
Fr4 vet jag inte om det fungerar så bra, det som brukar rekommenderas är väl Fr2, eller hellre laminat med bommulsväv istället.
Väl torkat behöver det vara också, och inget drag(men det är väl inget problem med den skrivare).
Förstår inte riktigt hur du menar.SeniorLemuren skrev: ↑25 oktober 2024, 16:19:02 Jag brukar lägga ett ankare på de ställen där det vill resa sig. En rund bricka ca 10 mm i diameter 1 mm tjock vars ytterkant går in i det som skall skrivas ut, någon mm. T.ex i alla hörn. Mycket enkelt att bryta loss när utskriften är klar.
Mitt problem är att efter att ha skrivit ut ca 1-3mm på höjden så släpper utskriften och är väldigt kupig/skev.
Hur ska jag lägga brickan?
Kommer inte munstycket på printern att krocka med brickan?
Vad är det för blå tejp, vart köper jag den?ds77 skrev: ↑25 oktober 2024, 17:33:50 Blå tejp kan fungera. En platta av nylon kan också fungera, lite väl bra till och med...
Läste någonstans att en platta av "garolite" skulle funger för nylon. Hittade dock ingen som var tillräckligt stor för att passa bra i skrivaren. Chansade på att en FR4 kanske funkar, får testa när jag får den.
för nylon ska man alltså inte ha igång lagerfläkten.
nylon krymper när det svalnar så utskriften vara så varm som möjligt tills det är klart.
nylon krymper när det svalnar så utskriften vara så varm som möjligt tills det är klart.
Garolite finns i flera varianter, tror att CE eller LE borde fungera. Men jag har inte testat allt.
- SeniorLemuren
Kolla denna video 1:50 min in. Där förklaras det. Funkar mycket bra. Man föreslår en tjocklek på 0.2 mm. Jag gör dom 1 mm, de håller mycket bättre, men där får man testa sig fram vilket som fungerar bäst.ehlmatlab skrev: ↑25 oktober 2024, 18:10:14Förstår inte riktigt hur du menar.SeniorLemuren skrev: ↑25 oktober 2024, 16:19:02 Jag brukar lägga ett ankare på de ställen där det vill resa sig. En rund bricka ca 10 mm i diameter 1 mm tjock vars ytterkant går in i det som skall skrivas ut, någon mm. T.ex i alla hörn. Mycket enkelt att bryta loss när utskriften är klar.
Mitt problem är att efter att ha skrivit ut ca 1-3mm på höjden så släpper utskriften och är väldigt kupig/skev.
Edit. Du behöver ju inte rita in musöronen när du caddar. Du kan bara helt solo addera in lämpliga musöron direkt i t.ex cura där ditt objekt redan ligger och dra dem till rätt plats.
- SeniorLemuren
Här är ytterligare en beskrivning. Kolla gärna hela videon. visar olika sätt att få dit musöron.
Ska prova med öron/ankare.SeniorLemuren skrev: ↑25 oktober 2024, 20:19:32Kolla denna video 1:50 min in. Där förklaras det. Funkar mycket bra. Man föreslår en tjocklek på 0.2 mm. Jag gör dom 1 mm, de håller mycket bättre, men där får man testa sig fram vilket som fungerar bäst.ehlmatlab skrev: ↑25 oktober 2024, 18:10:14Förstår inte riktigt hur du menar.SeniorLemuren skrev: ↑25 oktober 2024, 16:19:02 Jag brukar lägga ett ankare på de ställen där det vill resa sig. En rund bricka ca 10 mm i diameter 1 mm tjock vars ytterkant går in i det som skall skrivas ut, någon mm. T.ex i alla hörn. Mycket enkelt att bryta loss när utskriften är klar.
Edit. Du behöver ju inte rita in musöronen när du caddar. Du kan bara helt solo addera in lämpliga musöron direkt i t.ex cura där ditt objekt redan ligger och dra dem till rätt plats.
Tack för tipset.

- SeniorLemuren
När jag skrev ut nylon , ja och även petg… jag använder som andra sagt blå tejp. 3m blå maskeringstejp. Det sätter sig sjukt bra, inga lyfta kanter eller att det släpper. Det sitter som berget! Kan bli lite att slipa efteråt men men, det är lätt ordnat i sammanhanget!
https://www.thansen.se/baat/vaard-och-u ... -233677538
https://www.thansen.se/baat/vaard-och-u ... -233677538
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.