Undersöker DTMF

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
4kTRB

Undersöker DTMF

Inlägg av 4kTRB »

Labbar med DTMF och just nu filtren för att detektera och eventuellt sedan kunna avkoda
en sekvens med DTMF-signaler. Tog hjälp av Analogs filterprogram. 3dB gain, -3dB bandbredd 25Hz och 30Hz,
-24dB dämpning till nästa högre frekvens för att klara mig med ett enkelt steg. Valde LT1350 som OP och
byter den sedan mot en 082 JFET. Som synes avtar amplituden en aning över 1kHz och det gör den med LT1350 också.
Finns färdiga chip, till exempel LM567 men den har blivit dyr. Koilalde på några varianter ifrån Holtek som verkar intressanta.
Ska man bara avkoda några få DTM-signaler kan det vara värt att bygga filter med OP tror jag väl.
LTSch_000.jpg
LTTrace_000.jpg
LTFFT1209_000.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
persika
EF Sponsor

Re: Undersöker DTMF

Inlägg av persika »

Intressant att du gör egen krets för avkodning, inte världens enklaste (?).

Här är ett projekt jag gjorde med DTMF, använde färdig krets från Holtek för avkodning. För kodning av dtmf gjordes det i detta fallet i mjukvara.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jag tror du glömde visa projektet :D

Jag använde MT8870 de gånger jag avkodade DTMF.
Användarvisningsbild
persika
EF Sponsor

Inlägg av persika »

Oj...
Här är det:
viewtopic.php?t=100818
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Vad kostar ett löst chip vs en.microprosessor med AD? Känns som det rätt enkelt skulle gå att lösa helt i mjukvara nuförtiden?
Användarvisningsbild
pi314

Inlägg av pi314 »

Kuriosa och på gränsen till off-topic.

Det handlar dock om en variant av undersäkning av DTMF.

Under 1970-talet utvecklade Ericson en digital telefonväxel, AXE, som skulle ersätta dom gamla reläväxlarna. Den första AXE-växeln i Sverige installerades 1976. AXE fungerade med både gamla pulskodade telefoner och med telefoner med DTMF. Men, dom "nya digitala" tjänsterna i AXE, som man kunde aktivera från en telefon, krävde DTMF från telefonen. Vidarekoppling och call pending var ett exempel på sådana tjänster.

I början av 1970-talet hade jag ett sommarjobb på Ericson i Bollmora där då bl.a. en DTMF-kodare utvecklades. Mitt jobb var att analysera kretsen med hjälp av ett datorprogram för simulering av elektronik som kördes på en av den tidens mest kraftfulla datorer i landet. Det var en CDC 6600 som fanns hos CDC i Västberga.

Jag hittade några konstruktionssvagheter i konstruktionen som kunde rättas till innan kretsen började produceras.

I Bollmora bedrevs på den tiden arbete med en vocoder, som inrymde tankar som var rätt avancerade i början av 1970-talet.

Ett exempel på hur DTMF och vokodrar kunde användas överraskade mig när jag stötte på det i USA runt 1980. Jag blev uppringd av en dator som försökte sälja en pensionsförsäkring till mig. Datoriserad telefonförsäljare... :humm: :roll: :lol:

Ericsson-Telia_Diavox.png

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

AndLi skrev: 22 oktober 2024, 08:48:46 Vad kostar ett löst chip vs en.microprosessor med AD? Känns som det rätt enkelt skulle gå att lösa helt i mjukvara nuförtiden?
Mycket enkelt. Tänkte först genomföra den här laborationen https://eecs.umich.edu/courses/eecs206/ ... 7/lab7.pdf
men väljer att labba med ordinära filter. Enklast är ett färdigt chipp eller några LM567, finns färdigt schema i databladet till en DTMF-avkodare.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

MC145436 är en variant som ska fungera bra. next.gr har många kul scheman med dtmf-ic https://www.next.gr/telephone/Telephone ... 5061.html
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Om man sänder bara 2 stycken DTMF-tecken, säg 0 och * så kan de motsvara 0 och 1.
0 och stjärna behöver endast 3 st olika frekvenser, 941, 1209 och 1336 Hz, och alltså enbart 3 st BP-filter.
En viss sekvens inskiftat i ett skiftregister kan jämföras med ett förinställt mönster och man får ett OK-svar.

Skifta in 0*0**0*0 och det kan tolkas som ett kommando.
Då kan man ha en liten meny med olika kommandon baserat på endast 2 DTMF-tecken.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

pi: Vocoder är väl dock inte talsyntes utan en slags ljudeffekt som används främst för musikproduktion? Mest tänkt för att använda röst för att styra ljud från instrument, men t.ex. Adolphson&Falk använde vocoder på trummorna :O

Ävne jag använde MT8870 då det begav sig. Byggde en burk som lyssnade på telelinjen utan nämnvärd last, och matade ut resultatet seriellt. Jag använde två 74xx165 skiftregister och en 4040 räknare och en grind, tror att jag delade 8870-klockan med 3072 eller liknande och matade in till skiftregistren. Utgången från 8870 som talade om ifall korrekt kod detekterades styrde load/shift. Fyra bitar var kopplade till 8870 och övriga hårdkodade för att få korrekt startbit, stoppbit och rimliga varianter så att 1-9 blev rätt asciikod och övriga åtminstone skrivbara tecken. Alltså de genererade ascii 48-63 för de 16 möjliga DTMF-koderna. Fritt ur minnet så tror jag att DTMF-0 blev :, och ascii 48 = tecknet 0 motsvarande * eller #.

En lurig grej är alltså att både för DTMF och även för t.ex. NMT mobiltelefoni så är siffran noll hex A, decimant 10, istället för 0 som man väntat sig.

Angående DTMF över walkie talkie så har jag också pysslat med detta. Jag kopplade hörlursuttaget på en walkietalkie till min DTMF-dekoder, och en tonsändare (som såldes när DTMF var nytt) tejpades ovanpå högtalar-mikrofonen på en annan walkietalkie :)

Apropå plustjänster: Inte 100% säker men tror att vissa AXE-växlar accepterar 1 och 2 som pulsval för R-1 och R-2 för att växla mellan samtal. Så med pulsval så kan man slå 0 1 respektive 0 2 för att växla mellan samtal osv. Har dock inte hört talas om nån som lyckats skicka 11 eller 12 pulser och få växeln att tolka det som * eller #. Har å andra sidan nog inte hellre hört talas om nån som provat.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Japp. En av de mest kända låtarna där de använde vocoder är Kraftwerk - The robots. Man talar själv och detta modulerar tonen från synten.
Användarvisningsbild
pi314

Inlägg av pi314 »

MiaM skrev: 22 oktober 2024, 14:26:18 pi: Vocoder är väl dock inte talsyntes utan en slags ljudeffekt som används främst för musikproduktion? Mest tänkt för att använda röst för att styra ljud från instrument, men t.ex. Adolphson&Falk använde vocoder på trummorna :O
Även detta är, minst på gränsen till, off-topic. Men jag vill förklara.

Jag tänkte när jag skrev om vocoder att ordets betydelse har glidit en hel del sedan början av 1970-talet.

Jag borde nog ha skrivit om det, men jag gjorde inte det. My bad.

Ett kort citat före en kort förklaring.
Vocoder (från engelskans voice encoder) är en ljudprocessor som fångar upp karaktären hos en ljudsignal för att påverka en annan ljudsignal.

Tekniken bakom vocodern användes först i ett försök att syntetisera röster. Praktiskt fungerar vocodern genom att den kombinerar två signaler, en instrumentsignal (carrier) och en annan signal som vanligen är en röstinspelning (source eller modulator). Resultatet blir att rösten har samma ljud och ton som instrumentsignalen.
(Min rödmarkering)

https://sv.wikipedia.org/wiki/Vocoder

Den vocoder som Ericson utvecklade i början av 1970-talet var utvecklad för röstsyntes, med syftet att skapa tal. En dator styrde vocodern med, väsentligen, text.

Syntesmekanismen baserades på att talet väsentligen består at tre komponenter:
– En grundton.
– Ett övertonsspektra.
– Ett brusliknande väsljud, som i s.

Grundtonens frekvens och nivån på dom olika komponenterna kan varieras.

Man kan också lagra tal genom att sampla, med iakttagande av samplingsteoriemt, och lagra nivån. Så som man t.ex. gör i en CD-skiva. Då med 44,1 kHz samplingsfrekvens och med fyra byte per sample. Det blir 176,4 kByte/s. I början av 1970-talet kostade en megabyte massor. Det kunde handla om miljonbelopp. För tal räcker betydligt lägre samplingfrekvens. Kanske 10 kHz och 2 byte/sample skulle ge ganska bra tal med 20 kByte/s. 1,2 MByte/minut. Med höga minnespriser blev det dyrt att lagra.

Jag minns inte "siffrorna" för Ericsons vocoder, men det kan ha varit ca 15-30 byte per sekund. Kanske 1200 Byte/minut. Det var under alla omständigheter en mycket liten bråkdel av den datamängd som behövs vid sampling och lagring av data för varje samplingspunkt. A la samplingsteoremet. En liten repertoire som, "vill du tala med försäljning, tryck ett, vill du tala med service, tryck två" och ytterligare ett antal fraser, kunde utan problem lagras med en vocoder.

Såvitt jag vet kommersialiserades aldrig den vocoder för talsyntes som utvecklades på Ericson. Några andra produkter, från andra företag, kommersialiserades.

Jag försökte hitta ett exempel på hur tal från en tidig vocoder låter. Men, jag hittade bara exempel från vocodrar av den typ som används av musiker. Dom som varit med på 1970 och början av 1980-talen kanske minns dom "artificiella och mekaniska" rösterna från tidiga vocodrar för talsyntes.

Texten om vocodrar på engelska hos Wikipedia täcker historiken lite bättre än den text som finns på svenska.
https://en.wikipedia.org/wiki/Vocoder

Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Aha, intressant!

Den klassiska talsyntesen som många hört är väl den som t.ex. DECTalk osv använder, men kanske även den som Sam Say It på C64 använder?
https://en.wikipedia.org/wiki/DECtalk
Användarvisningsbild
pi314

Inlägg av pi314 »

Utveckling av DTMF och talsyntes gick i viss utsträckning hand i hand.

Med en knapptelefon med DTMF kunde man skicka information till en dator eller till en datoriserad telefonväxel.

Med talsyntes kunde datorn eller växeln skicka meddelanden till den med luren.

Stephen Hawkings röst är välbekant för många. Kanske är den lite extrem som exempel på talsyntes? :roll:

Här finns mer historik, inklusive exempel från tidig talsyntes.

https://deepgram.com/learn/evolution-of ... thesis-tts

Fortfarande händer det ofta att vi "talar" med en dator med knappsatsen på telefonen. Ungefär samma UI som för ca 50 år sedan, även om tekniken utvecklats en hel del...

Edit: För den "leksugna" finns det gott om "vocodrar" på Github.
https://github.com/topics/vocoder

Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Touch-Tone systemet ser ut så här. Det var Bell System i början på -60-talet som tog fram det.
LowHigh..
120913361477
697123
770456
852789
941*0#
Skriv svar