Smedens rostborttagare jämfört med fosforsyra

Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Smedens rostborttagare jämfört med fosforsyra

Inlägg av psynoise »

Funderar på att prova rostborttagare då mina rostlagningar på bilar inte brukar hålla särskilt många år. En gissning är att jag inte lyckas slipa bort all rost.

Jag har uppmärksammat att Smedens rostborttagare verkar populär.

https://smedjans.com

Dock består denna av fosforsyra vilket kan köpas billigare koncentrerat. GDS butiken ser jag har 85% fosforsyra för 275 kr.

https://gdsbutiken.se/produkt/fosforsyra-85/

Därav undrar jag vilken skillnad det är på Smedens rostborttagare jämfört med utspädd fosforsyra. Båda ska lämna efter sig ett skyddande lager. Fosforsyra bildar ett skyddande lager järnfosfat. Frågan är då om Smedens gör något ytterligare än detta eller om det är samma järnfosfat som bildas .

Vad tror ni andra?
Användarvisningsbild
4kTRB

Re: Smedens rostborttagare jämfört med fosforsyra

Inlägg av 4kTRB »

Vet inte fakta här men vet att en del innehåller zink som pläterar ytan.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Zinkklorid, eller? (går de att blanda?) :humm:
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Menar du på typ en bil? I så fall är det förmodligen för att rosten kommer från andra sidan plåten.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Så kan säkert fallet varit någon gång. Dock var det nu senast endast lackskada från stenskott där missfärgning från rost kommer redan efter två år.

Men om ingen har jämfört Smedens rostborttagare med fosforsyra tidigare tänker jag mig att börja med Smedens först då det borde vara enklare.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Jag vill minnas att det finns en gammal tråd om detta.
Vi får leta.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Nedanstående tråd har jag tittat igenom:

smedens rostborttagare ?
viewtopic.php?t=66565

Där sades det att Smedens ger ett skyddande lager. Däremot inget om att fosforsyra skulle ge ett skyddande lager. Men eftersom fosforsyra bildar järnfosfat funderar jag på om de båda inte har samma verkan. Det vill säga att Smedens inte ger bättre skydd än fosforsyra.
davidi

Inlägg av davidi »

Hur funkar Biltemas rostätare? Jag har använt den rätt framgångsrikt på min båt med järnköl innan jag målar och spacklar.
Användarvisningsbild
pi314

Inlägg av pi314 »

Corrostabil
Nu är det länge sedan jag använde den. På den tiden kom det i en liten plåtburk, typ målarfärgsburk. Man skulle avlägsna lös rost, se till att det var ordentligt torrt, och sedan måla på "mirakelmedlet".

Då hade jag bra erfarenhet av produkten. Det fungerade i alla fall några år på rostbubblor i lacken.

Det finns tydligen fortfarande.
Förenar sig med rosten och bildar en kemisk förening som effektivt stoppar fortsatt rostbildning. Borsta bort lös rost, måla tunt 2-3 ggr och ytan är klar att överlackas.
https://www.skruvat.se/Rostomvandlare-C ... 48505.aspx

Lite dyr kanske? Ca 1687:-/liter.

Jag som tyckte att partikelfilterrenare, för 500:-/liter, var dyr! :roll:

Mekonomen har en billigare produkt med liknande namn. Jag vet inget om den.
https://www.mekonomen.se/roststopp-corr ... t-11225117

Jag hittade en annan produkt från Corrostabil, i en förpackning som liknar den jag använde för åtskilliga år sedan. Den här produkten är dock grå. Den jag använde var röd-brun, ungefär som gammal "hederlig" blymönja. Som väl varit förbjuden i många år?

https://www.skruvat.se/Rost-Stopp-grund ... 48097.aspx

Jag har använt kallförzinkning ibland. Som t.ex. Biltema har. Tycker det fungerar ganska bra, om miljön inte är alltför påfrestande. Har inte använt det på bil. Jag tror att bilens exponering för -25° till +40°, för salthaltigt, sandhaltigt, "vägsprut", m.m. är ganska tuff och ställer höga krav.

Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Är det där samma som Noverox som jag använde på 80-talet?
Användarvisningsbild
pi314

Inlägg av pi314 »

Är det där samma som Noverox som jag använde på 80-talet?
Vet inte. Har för mig att innehållsbeskrivningen inte var särskilt informativ.

Texten löd ungefär så här:
Ingår kemisk förening med rosten så att ett varaktigt skydd mot fortsatt rost bildas.
Jag köpte min första bil på 1970-talet. Det var en ca 10 år gammal VW 1200 och den hade en hel del begynnande rostfläckar från stenskott. Jag slipade bort lös rost. Målade på Corrostabil 2-3 gånger. Målade sedan över med förbättringsfärg på sprayflaska. Det varade i stort sett dom fem år som jag hade bilen.

Det var någon bilentusiast som jag stötte på som rekommenderade Corrostabil.

Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Försök hitta videor där folk använder dessa olika kemikalier.

Jag har verkligen inte koll, men mitt intryck är att "alla" dessa mirakelmixturer / rostlösare ger en lilafärgad vätska som sakta sipprar ut där det är rost, och man kan också applicera dem utanpå lacken på befintliga bilar för att ta de små prickar av rost som kan finnas, typ stenskott eller liknande från förr, och efter rengöring så lär man rent av kunna polera lacken och poleringen flyttar runt material i lacken så att den täcker rostprickarna. Vet inte om detta stämmer eller om det bara är mirakelmixtur. Typ jämför ungdomen norröver i landet som grävde upp en gammal Saab tvåtaktare från en lada och "Gör det med RW" körde infomercial där han använde sina mirakelmixturer osv för att få bort vad han kallade "flygrost". Det är nästan helt säkert samma medel i hans produkter som billigare produkter, men videorna (från för några år sen) visar iaf proceduren. Det vore intressant att se hur den Saab:en ser ut idag, d.v.s. om rosten kommit tillbaka (om den ens varit utomhus, den kanske stått i garage och renoverats på övriga sätt under tiden?).

Annars, "hot take": Vad för fordon gäller det? Om det är en vardagsbil så är det väl värt att överväga att bara byta bilen istället för att laga rosten? Det verkar ju finnas bilar som i princip inte rostar alls - byt till en sån. Svårare om det är nån slags mer entusiastmässig bil dock. Men ur bilentusiastperspektiv så har jag hört att BMW från 90-talet lär klara sig väldigt bra från rost, så om man vill ha en entusiastmässig bil (säkert med "entusiastisk" försäkringskostnad...) så kan en sån kanske vara ett förslag.
Användarvisningsbild
norlin

Inlägg av norlin »

En som gjort sin egen blandning.
The Ultimate HOMEMADE Rust Remover (Better than EvapoRust)
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

psynoise skrev: 19 oktober 2024, 08:34:44 Så kan säkert fallet varit någon gång. Dock var det nu senast endast lackskada från stenskott där missfärgning från rost kommer redan efter två år.

Men om ingen har jämfört Smedens rostborttagare med fosforsyra tidigare tänker jag mig att börja med Smedens först då det borde vara enklare.
Jag tror ju personligen på fosforsyran för den ger en sorts passiveringsliknande effekt. Å andra sidan en liten reparation jag gjorde på tröskeln till min saab så gjorde jag rostborttagningen med aceton och en vinkelslip med roterande stålborste. Märkte att om jag vätte borsten lite med aceton så lämnande den skinande ren metall efter sig, porerna såg rena och fina ut. Men måste va snabbt dock innan den avdunstar. Sen satte jag glasfiberspackel, sandade och målade över. Det var nu 6-7 månader sen och ingen rost verkar ha kommit tillbaka, jag hade inte trott det. Ska prova kombon igen nån gång.

Edit, här är hur jag lagade rosten, uppenbarligen hade jag rostkonverter också, tror det var biltemas den gången.

viewtopic.php?p=1798219#p1798219
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

norlin skrev: 21 oktober 2024, 14:08:34 En som gjort sin egen blandning.
The Ultimate HOMEMADE Rust Remover (Better than EvapoRust)
Jag har kört den blandningen och den funkar väldigt bra. Den är kanske lite mer aggressiv än EvapoRust (lite lägre pH och enligt hans mätningar tar den aningen mer av basmaterialet), men för det priset man kan blanda den är den sjukt bra. Man måste dock bada grejerna i det... Möjligen kan man väta en trasa eller liknande och lägga på ytan. Nedan en bild från i går, ca 20 minuter in i processen, det syns tydligt hur långt upp vätskenivån nådde. Det är givetvis viktigt att tvätta av och få torrt snabbt efteråt samt behandla med nåt rostskydd snabbt.
Image_20241021_144307_302.jpeg
EDIT: Stavning
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar