Drivrutin för AVRISP MKII till Win11?
Drivrutin för AVRISP MKII till Win11?
Hej!
Jag har en AVRISP MKII som jag inte använt på några år. Tänkte försöka få igång den igen men hittar ingen lämplig drivrutin. Är det någon som vet om och i så fall var jag kan hitta en drivrutin för Win11 för denna?
Jag har en AVRISP MKII som jag inte använt på några år. Tänkte försöka få igång den igen men hittar ingen lämplig drivrutin. Är det någon som vet om och i så fall var jag kan hitta en drivrutin för Win11 för denna?
Re: Drivrutin för AVRISP MKII till Win11?
Jag tänker använda den för att skriva Arduino bootloaders, alltså inte med Atmel Studio.
Jag har hittat och laddat ner senaste libusb-win32 drivrutinen (v1.4.0.0), men får det ändå inte att funka.
Någon som någon har input?
Jag har hittat och laddat ner senaste libusb-win32 drivrutinen (v1.4.0.0), men får det ändå inte att funka.
Någon som någon har input?
Re: Drivrutin för AVRISP MKII till Win11?
Om du körde Linux tidigare så kanske detta är intressant?
Se sid 9.
https://www.electrokit.com/upload/produ ... SP-MK2.pdf
/π
Se sid 9.
https://www.electrokit.com/upload/produ ... SP-MK2.pdf
/π
Re: Drivrutin för AVRISP MKII till Win11?
Jag har den "blå varianten" som enligt tillverkaren inte längre finns tillgänglig. Och jag körde tidigare på Win7.
https://www.microchip.com/en-us/develop ... /atavrisp2
Jag tror att det var en äldre version av libusb som jag använde då, men nu får jag det inte att funka. Den etablerar ingen anslutning med uC.
https://www.microchip.com/en-us/develop ... /atavrisp2
Jag tror att det var en äldre version av libusb som jag använde då, men nu får jag det inte att funka. Den etablerar ingen anslutning med uC.
Re: Drivrutin för AVRISP MKII till Win11?
Följer inte med i denna?
https://www.microchip.com/en-us/tools-r ... hip-studio
https://www.microchip.com/en-us/tools-r ... hip-studio
Re: Drivrutin för AVRISP MKII till Win11?
Studio använder inte samma drivrutin som Arduino (avrdude). De krockar med varandra.
Men jag löste det precis, tror jag. Jag försökte läsa upp en bootloader på ett Arduino-kort, men utan att tillföra extern matning
(jag tänkte att det skulle räcka med det som kom via ISP-konnektorn). Med separat matning så fungerade det plötsligt.
Men jag löste det precis, tror jag. Jag försökte läsa upp en bootloader på ett Arduino-kort, men utan att tillföra extern matning

Re: Drivrutin för AVRISP MKII till Win11?
Går ju att ladda bootloder i studio med och ställa om alla fuses i grafiskt gränsnitt.
Re: Drivrutin för AVRISP MKII till Win11?
Semi-sidospår:
Har inte koll på exakt vad detta är för burk, men har du provat att installera drivrutiner som uttryckligen sägs bara vara för äldre versioner av Windows?
Vet inte om Windows 11 ändrat något i allmänhet, men för WIndows 10 så lär väl drivrutiner för Windows 7 eller åtminstone 8 ofta fungera. Jag kör rent av drivrutiner för Windows 8 under Windows 10 för "Intel HD 3000"-blaha-moderkort-grafik i en laptop, och grafikdrivrutiner lär väl vara det mest krävande av alla drivrutiner med avseende på ändrad arkitektur i OS:et osv, antar jag. (Och som ännu mer sidospår, men ändå kanske relevant till minimal grad, så går det att spela vissa spel på den trots att spelen egentligen specar att man minst måste ha en riktig GPU, typ AMD/nVidia. Man får mellan ca 2-12 FPS i Workers&Resources, och försöker man köra Cities Skylines (1) så måste man köra helt utan DLC:er och det tar en halvtimma att starta spelet
).
Har inte koll på exakt vad detta är för burk, men har du provat att installera drivrutiner som uttryckligen sägs bara vara för äldre versioner av Windows?
Vet inte om Windows 11 ändrat något i allmänhet, men för WIndows 10 så lär väl drivrutiner för Windows 7 eller åtminstone 8 ofta fungera. Jag kör rent av drivrutiner för Windows 8 under Windows 10 för "Intel HD 3000"-blaha-moderkort-grafik i en laptop, och grafikdrivrutiner lär väl vara det mest krävande av alla drivrutiner med avseende på ändrad arkitektur i OS:et osv, antar jag. (Och som ännu mer sidospår, men ändå kanske relevant till minimal grad, så går det att spela vissa spel på den trots att spelen egentligen specar att man minst måste ha en riktig GPU, typ AMD/nVidia. Man får mellan ca 2-12 FPS i Workers&Resources, och försöker man köra Cities Skylines (1) så måste man köra helt utan DLC:er och det tar en halvtimma att starta spelet
