Ja, ursäkta om det bar iväg, jag håller på att meka själv med egna maskiner... Jag är lika intresserad som du av original lösningarna som det såg ut från början!
Det följde med en stor VFD till en av motorerna där tidigare ägare gjort en box med en reostat för "fjärrstyrning" av VFD enheten som man styrde med en blinkerspak från en gammal SAAB... (jag antar att det är en skjutreostat bakom den, förmodligen hemmabygge). Därav att jag var intresserad av om jag tänkt rätt så att jag inte har sönder saker om jag startar en massa egna experiment...
Med motorn är det knappast några problem alls att reversera elektriskt som du säger, jag var mer osäker på själva VFD enheten om man reverserar motorn ofta genom den, eller om jag får tänka om här...
Det var mer därför jag funderade om jag skall ansluta ett kraftigare bromsmotstånd (då den motorn som sitter på fungerar som bromsgenerator om man gör det), reverserar man med en mekanisk strömställare på gammalt vis behövs detta så klart inte.
Edit, ja, jag hade nog en annan maskin i huvudet när jag skrev, på en borrmaskin blir ju detta knappast något problem eftersom motorn inte hinner agera generator särskilt länge... Detta är bara ett problem om man har saker som svänghjul med stor massa i rörelse. Jag håller på med snickerimaskiner parallellt, då blir det ju annat, de kan ju ha avsevärt mer massa i rörelse än metallmaskinerna...

Jag har haft problem med att man bränner träet ibland och att slipband sätter igen av bränd harts om man alltid kör motorn med full hastighet.