Elverk till solinverter

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
PaNiC

Elverk till solinverter

Inlägg av PaNiC »

När nu vintern närmar sig och elpriserna åter skenar tänkte jag testa lite med att koppla in elverket till solinvertern. Första testet jag gjorde, som jag inte trodde skulle falla så väl ut, var med en enkel trefas likriktarbrygga och rakt in. Det blev inget bra, MPPTn vägrade stega upp, jag gissar nu bara för att spänningstappet på en olastad dylik likriktare initialt blir ganska högt vilket förvirrade den.
Andra testet gjorde jag genom att koppla in på DC-bussen i en frekvensomformare. Det var den stabiliserade spänning jag hade lättast att åstadkomma ett snabbt test med, men denna gången klagades det på isolationsfel i invertern. Det är såklart inte helt överraskande, som vi alla vet finns det gott om läckströmmar i frekvensomformare. Lite oklar över hur jag ska åstadkomma detta. Några förslag?
Och ja, det är biodiesel i tanken om nu någon hakar upp sig på det.
Haralt

Re: Elverk till solinverter

Inlägg av Haralt »

Har du sökt här i forumet? Det finns nämligen liknande tråd som din i detta forum.
Vad har du för växelriktare, fabrikat och typ? Alltid bra att visa och ange vad man har och vad man vill åstadkomma. Dvs: det här har jag och detta vill jag göra.
Användarvisningsbild
PaNiC

Inlägg av PaNiC »

Nej men vad trevligt, blev det något vettigt svar i den tråden? Kan du kanske tipsa om något sökord som jag har missat i mina försök?
Det är en Growatt MOD 6000 TL3-XH.
Och om det nu inte var tydligt nog, ett trefas 400V elverk där jag söker att likrikta växelspänningen på ett eller annat vis för att komplettera solpanelerna när de inte räcker till.
Haralt

Inlägg av Haralt »

Har man litet fantasi hittar man det mesta "Generator till solcellsanläggning"

Jag har för mig att vissa växelriktare Kostal har 3 MPPT-ingångar, och en av dem kan göras om medelst kod för programvara som man köper och bli då en ingång där lagringsbatteri ansluts.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

För laborationsändamål har jag matat solcellsinverter med DC från vanligt switchagg typ
https://www.aliexpress.us/item/32568029 ... 00457106_1

De laddar snällt batterierna och ger inga varningar (inte testat specifikt growatt dock).

Har du vägarna förbi kan du alltid låna med ett och prova.
Användarvisningsbild
PaNiC

Inlägg av PaNiC »

Haralt:
Ja du ser, jag sökte faktiskt på generator, men inte på solcellsanläggning, för varför skulle man vilja bakmata solcellerna? Det är ju växelriktaren man vill mata.
Men tråden gav i övrigt lite matnyttigt, får testa med kondingar och se om den blir gladare. Har dock noterat ett fenomen där matning nummer 2 visar väsentligt högre spänning än den borde. Oklart varför. Nästan som att solcellerna på ingång 1 bakmatar nummer 2. Kan det vara isolationen som nämns någonstans i tråden?

mrfrenzy:
Tack för erbjudandet. Har vägarna förbi nästa helg om du inte har flyttat, ska ha det i åtanke.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

kollade lite på detta

rippel från likriktaren kan ge bekymmer, ett LC filter är rimligt

generatorns konstruktion är värt att kolla på
en dc magnetiserad synkrongenerator kan ge mycket mer ström än nominellt värde

en permanentmagnetiserad generator kommer minska spänningen vid överlast, lite åt det hållet till som en solpanel beter sig
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

Jag bara undrsr hur du räknar på när.du säger att du vill köra ett elverk för elpriserna blir höga?

Biodiesel för 20kr/litern, 10kWh/liter och ca 30% verkningsgrad?
Användarvisningsbild
PaNiC

Inlägg av PaNiC »

Ohnej, verkningsgraden är lägre än så. Men kalkylen beror ju på vad man gör med spillvärmen också, verkningsgrad på tillkopplad värmepump, med mera. Inalles är det fullt möjligt att få ut mer nyttig energi än 10kWh/l, samtidigt som man exporterar en del för att få lite kompensation.
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

Så länge elen du producerar är dyrare än den du köper spelar det ingen roll vilken COP värmepumpen har.

Sedan kan man såklart utnyttja spillvärmen i avgaserna och möjligen ngn vattenkylning (fast de flesta elverk är luftkylda väl men kanske man kan utnyttja den värmen?)

Om du exporterar överskottet finns det klart en kalkyl men jag har svårt att se den gå ihop.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Isolationsfelet beror väl på ihopkoppling nolla-skyddsjord i elverket. Kolla om du kan lossa detta (men tänk efter noga hur detta kan påverka elverket - om det har nån elektronik som både ansluts till nätspänningssidan och ev 12V-elstart-ECU-o.s.v.-sida så kanske det blir dåligt om du försöker lossa detta).

Den extremt oseriösa fullösninngen är väl att lägga ett par pressningar ovanpå ett par lastpallar, ställa elverket ovanpå det, och endast ansluta faserna. JFB mellan elverket och invertern kommer lösa ut om någon tar i det då antagligen strömförande elverket och sann jord. Ska du göra detta "seriöst" fast ändå oseriöst så lås in elverket i t.ex. växthus eller liknande... Eller så får du sitta på en trädgårdsstol i närheten och vara beredd att stänga av när det kan hända.

Som andra skrivit, det är väl extremt sällsynt att det lönar sig att driva elverk med köpt bensin eller diesel. Inte helt säker men misstänker att man får köra ett sånt elverk med diesel som inte är skattad för vägbruk, men den kan vara svår att köpa.

Vad som kanske kan löna sig är att driva elverket med gengas eller liknande.

Och som andra skrivit, använd ett elverk med motor som har vattenkylning och låt detta vatten (via värmeväxlare) värma huset. Eller om du känner dig vågad/dumdristig så kan du använda luftvärmeväxlare typ de gamla folkvagnar använde och återvinna värme från avgaserna att cirkulera in i huset. Folkvagnar körde väl om jag minns rätt också luften först så att den kylde motorn, sen via värmeväxlare på avgaserna och in i kupén. "What could possibly go wrong" som det heter på engelska :D

Vet inte i vilken grad avgaserna smutsar ner metallytor, men i princip så kan du köra avgaserna genom ett kupévärmepaket eller en bilkylare och på så sätt utvinna värme till vätska som du värmer huset med. Rekommenderar starkt att ha ett öppet system, hellre riskera att det kokar torrt än att två läckor får avgaser att bubblas in i vätskan vid motorn och ut från vätskan inne i huset. Risken för detta är väl rätt låg, men det lär väl inte vara helt lätt att upptäcka att det hänt, annat än att ha CO2-detektorer i huset. (Om du inte har nån töntig usel förgasare så är väl detta med CO = kolmonoxid en mindre fara än förr, speciellt om du också kör vanlig mack-bensin med viss inblanding av etanol som ju ökar området av bränsle-luft-blandning som ger fullständig förbränning)
Användarvisningsbild
PaNiC

Inlägg av PaNiC »

Värmeåtervinningen är färdig sedan länge. Det är inkopplat på acktankarna till huset. Sitter avgaslimpa på motorn med.
Skriv svar