Hur optimera antalet parter ur en plåt med givna dimensioner.
-
Hur optimera antalet parter ur en plåt med givna dimensioner.
Hej alla.
Jag vill göra en tving enligt det som kallas "kant style clamp". Har en plåt som är 271x270 mm. Finns något program, som optimerar antalet parter som kan erhållas ur denna plåt.
Mvh John Eriksson i Bollnäs.
Jag vill göra en tving enligt det som kallas "kant style clamp". Har en plåt som är 271x270 mm. Finns något program, som optimerar antalet parter som kan erhållas ur denna plåt.
- Synesthesia
-
Re: Hur optimera antalet parter ur en plåt med givna dimensioner.
Hej.
Laddade hem filerna och gjorde en mapp, packade upp filerna till denna mapp. Körde igång programmet men det verka som att man skall ladda upp en.svg fil. Mitt CAD program kan inte spara en .svg fil så jag kan inte nyttja programmet. Annars verkar det vara just vad jag söker.
Laddade hem filerna och gjorde en mapp, packade upp filerna till denna mapp. Körde igång programmet men det verka som att man skall ladda upp en.svg fil. Mitt CAD program kan inte spara en .svg fil så jag kan inte nyttja programmet. Annars verkar det vara just vad jag söker.
svg är Inkscape filer. Spara t ex en dxf-fil från cadden, läs in i Inkscape och spara. Inkscape kan många format.
Fick precis en tanke om inte det programmet kan hjälpa mig med ett pussel jag inte lyckas lösa 
-
Hej.
installerade Inkscape. Sparade min CAD modell som en DXE fil. Öppnade filen i Inkscape. Sedan spårade det ur. Har en plåt som är 67x420 mm. Där vill jag fräsa ut så många delar som är 90x120 om jag ritar en rektangel runt ytterkanterna. Och få så många som möjligt möjligt. Jag kan änmdra storleken på Display i Inkscape välja mellan stående eller liggande display. Går att välja mm i Inkscape. Efter import av DXF filen så blir mo0dellen i iInkscape alldeles för stor för displayen.
Var tvingad att följa länken till svgnest.com laddade upp en svg fil där och startade på "Start Nest" det blev inte färdigt inom rimlig tid.
Om det skulle fungerat så tillkommer ett annat problem hur generera g-koden.
installerade Inkscape. Sparade min CAD modell som en DXE fil. Öppnade filen i Inkscape. Sedan spårade det ur. Har en plåt som är 67x420 mm. Där vill jag fräsa ut så många delar som är 90x120 om jag ritar en rektangel runt ytterkanterna. Och få så många som möjligt möjligt. Jag kan änmdra storleken på Display i Inkscape välja mellan stående eller liggande display. Går att välja mm i Inkscape. Efter import av DXF filen så blir mo0dellen i iInkscape alldeles för stor för displayen.
Var tvingad att följa länken till svgnest.com laddade upp en svg fil där och startade på "Start Nest" det blev inte färdigt inom rimlig tid.
Om det skulle fungerat så tillkommer ett annat problem hur generera g-koden.
Finns även web baserad dxf till svg, cloudconvert.com t ex.
Hur ska du tillverka de? Fräsa? Plasmaskära? Vattenskära? Osv.
Verka komma ut en svg fil ur svgnest, gör om den till dxf och läs in i cammen för beredning.
Många som kör plasmaskärning med linuxcnc tycker att Sheetcam är det som gäller.
Kanske det men den är inte gratis och kan inte automatnesta som svgnest.
Hanterar de andra bitarna dock gkod skärdata osv.
Kanske fusion funkar, speciellt om du ska fräsa går det bra där.
Hur ska du tillverka de? Fräsa? Plasmaskära? Vattenskära? Osv.
Verka komma ut en svg fil ur svgnest, gör om den till dxf och läs in i cammen för beredning.
Många som kör plasmaskärning med linuxcnc tycker att Sheetcam är det som gäller.
Kanske det men den är inte gratis och kan inte automatnesta som svgnest.
Hanterar de andra bitarna dock gkod skärdata osv.
Kanske fusion funkar, speciellt om du ska fräsa går det bra där.
Vilket program använder du, Fusion?John Eriksson skrev: ↑5 oktober 2024, 20:23:00 Hej.
Jag testade svgnest. Hoppa över det och gå till deepnest.io istället.
Gjort av skaparen av svgnest verkar det som. Läser skriver dxf-filer direkt. Bättre upplevelse öht.
Gjort av skaparen av svgnest verkar det som. Läser skriver dxf-filer direkt. Bättre upplevelse öht.
Hur gick detta till?
deepnest.io installerade sig på Windows10 utan minsta fråga eller popup från Windows security.
deepnest.io installerade sig på Windows10 utan minsta fråga eller popup från Windows security.
Är ju lite misstänkt deepstate o så, men är det ett virus eller trojan så kan det i alla fall dessutom autonesta