2,5" till 3,5" ide adapter pcb layout
- bachler
- EF Sponsor
- Kontakt:
2,5" till 3,5" ide adapter pcb layout
Hej på er.
Innan jag kanske uppfinner hjulet igen så skulle jag vilja veta om det är någon
som möjligtvis ha gjort sej en enkelsidig pcb layout för att konvertera en 3,5" ide
till 2,5" ide
ska alltså koppla en 3,5" disk till en bärbar dator.
men problemet är att jag inte hittar rätt library part i eagle för min hålmonterade 44pins
header på disken, kansek någon som vet vart håller hus?
hade, och tack på förhand
//bachler
Innan jag kanske uppfinner hjulet igen så skulle jag vilja veta om det är någon
som möjligtvis ha gjort sej en enkelsidig pcb layout för att konvertera en 3,5" ide
till 2,5" ide
ska alltså koppla en 3,5" disk till en bärbar dator.
men problemet är att jag inte hittar rätt library part i eagle för min hålmonterade 44pins
header på disken, kansek någon som vet vart håller hus?
hade, och tack på förhand
//bachler
- JimmyAndersson
- Kontakt:
3,5"-kontakten är lätt: Bläddra ner till "Pinhead" och välj en med rätt antal poler.
Det var bengt-re som gav mig det tipset i en annan tråd.
2,5"-kontakten har en *lite* annan delning, så där vet jag tyvärr inte.
edit: Vänta förresten, jag tror jag har en..
edit 2:Nop, det var fel delning. Men tipsen ovan fungerar iallafall för 3,5"-kontakten.
Det var bengt-re som gav mig det tipset i en annan tråd.

2,5"-kontakten har en *lite* annan delning, så där vet jag tyvärr inte.
edit: Vänta förresten, jag tror jag har en..
edit 2:Nop, det var fel delning. Men tipsen ovan fungerar iallafall för 3,5"-kontakten.
- bachler
- EF Sponsor
- Kontakt:
jopp, detdär med 3,5" headern är redan klart.. men somsagt det som saknas är
library part för 2,5" headern...
om inte annat så ska jag nog köpa mej ett digitalt skjutmått på tradera innom snar framtid.
så då kanske jag kan göra en egen 2,5" header och delge världen :-D
men det MÅSTE finnas någon som har jort en sådan grej förut i eagle...
library part för 2,5" headern...
om inte annat så ska jag nog köpa mej ett digitalt skjutmått på tradera innom snar framtid.
så då kanske jag kan göra en egen 2,5" header och delge världen :-D
men det MÅSTE finnas någon som har jort en sådan grej förut i eagle...
- prototypen
- prototypen
Ja det verkar så, det verkar som det är enklare att skrika på forumet. Skulle det finnas färdiga lib till allt så får man nog montera en extra disk för att rymma allt.
Jobbigt? plutta ut paddarna med rätt delning och en ram runtom, klart. Ja kanske någon extra krumelur för att visa hur den är vänd.
Men till er alla nybörjare på cad, var noga då ni skapar era nya footprints. Om några år kanske ni plockar fram en gammal och placerar lite tight och den verkliga komponenten är 0,2 mm större på ena sidan........ Det har hänt mig.
Prototypen
Jobbigt? plutta ut paddarna med rätt delning och en ram runtom, klart. Ja kanske någon extra krumelur för att visa hur den är vänd.
Men till er alla nybörjare på cad, var noga då ni skapar era nya footprints. Om några år kanske ni plockar fram en gammal och placerar lite tight och den verkliga komponenten är 0,2 mm större på ena sidan........ Det har hänt mig.
Prototypen
Jag är ju lite nyfiken på hur du ska få detta att funka.
[2,5" hårddisk IDE] sitter normalt i botten av ett djupt hål. Ett hål som är så litet att du inte kan få in en 3,5" disk. Så utan sladd så måste du ha en bra lång adapter... eller ett större hål i laptopen.
Jag har köpe en _mycket_ skum pryl på Ebay. Impulsköp på att den var så _extremt_ udda, ändå användbar. jag, tyckaom!!!
http://cgi.ebay.co.uk/PCMCIA-TO-IDE-for ... dZViewItem
Där bifogas den adapter du fråga efter, eller så var det i alla fall för 6månader sedan... skriv och fråga om inte annat...
[2,5" hårddisk IDE] sitter normalt i botten av ett djupt hål. Ett hål som är så litet att du inte kan få in en 3,5" disk. Så utan sladd så måste du ha en bra lång adapter... eller ett större hål i laptopen.

Jag har köpe en _mycket_ skum pryl på Ebay. Impulsköp på att den var så _extremt_ udda, ändå användbar. jag, tyckaom!!!

http://cgi.ebay.co.uk/PCMCIA-TO-IDE-for ... dZViewItem
Där bifogas den adapter du fråga efter, eller så var det i alla fall för 6månader sedan... skriv och fråga om inte annat...
finns de att köpa sådanna adaptrar ??
jag är intresserad att köpa en om någon vet vart ??
ska sätta up en liten tyst server vilket jag har en bärbar "snart iaf hoppas jag " =)
så då skulle de vara nice om jag kunde använda en 3.5 disk till de.
spänning är inge problem
någon som vet vart, gärna här i sweden så att säga =)
jag är intresserad att köpa en om någon vet vart ??
ska sätta up en liten tyst server vilket jag har en bärbar "snart iaf hoppas jag " =)
så då skulle de vara nice om jag kunde använda en 3.5 disk till de.
spänning är inge problem
någon som vet vart, gärna här i sweden så att säga =)
Är det ok med ett fusk?
Köp då denna:
http://cgi.ebay.co.uk/Laptop-2-5-to-3-5 ... dZViewItem
Den är hona - hona så du får plugga in 44 stift för att få hane - hona. Så använder du en vanlig IDE kabel, den är hona - hona till din 3,5" disk.
Köp då denna:
http://cgi.ebay.co.uk/Laptop-2-5-to-3-5 ... dZViewItem
Den är hona - hona så du får plugga in 44 stift för att få hane - hona. Så använder du en vanlig IDE kabel, den är hona - hona till din 3,5" disk.
- JimmyAndersson
- Kontakt: