Ström från tangentbordskontakten? (DIN)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Ström från tangentbordskontakten? (DIN)

Inlägg av JimmyAndersson »

Nu kommer en såndär tråd igen.. :)

Kom på att det vore smidigt med en +5V-anslutning direkt på tangentbordet (ett gammalt med stor DIN-kontakt) så man slipper gräva i datorn när man vill testa någon liten grejj.

Här läste jag att:
"There is few hundred mA current available from this port and the keyboard takes it's own part of this available power."

Några hundra mA alltså. Men vidare står det att det sitter en säkring (typically 1A).

En del moderkort har en vanlig glassäkring, en del har ingen säkring alls och andra har en motståndsliknande komponent.

Varför är säkringen på ca 1A om man bara kan plocka ut några hundra mA?
Funderar lite på om man skulle sätta någon form av strömbegränsning. Eller vad tror ni?
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Snälla Jimmy, låt dator vara dator. Jag tror du har tillräckligt med transformatorer att göra kragg av. Kom inte sedan och säg att datorn kraschar stup i ett bara för att du hängt på allehanda icke CE märkt (potentiella radiosändare) labbdäckskopplingar.

Jag tror att du håller på att komma till det stadiet i dina konstruktioner att labbdäck är överspelat och man går direkt på ett etsat kort (man brukar få skära ibland) och då petar man dit en 7805 eller något annat som gör till spänning på en gång. Många av mina test och labbgrejor har ett DC jack och drivs av ClasO 12 V batterieliminator som standard.

JAJA du får väl plocka dina 5 volt, det finns ju redan många USB drivna pryttlar (den mest extrema är väl battreiladdaren ansluten till en laptop som laddar laptopbatteriet) :lol:

Prototypen
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

:D
Egentligen har du ju helt rätt.

När det gäller störningar till/från datorn så har jag "ordentligt på fötterna". En av mina "hemmabygge-meriter" är nämligen en konstruktion som hämtar data från en satellit och skickar in det i en dator via tangentbordskontakten. Det finns två exemplar av apparaten och vad jag hört från kunderna så fungerar de felfritt. Det var riktigt kul att sitta med ett dosfönster och kommunicera med satelliten, men det gällde att man skrev rätt. :)

När det gäller USB så är det redan ganska trångt med lediga platser. (Jopp, jag har redan en hub.) Det här var mest en idé jag fick när jag satt i en telefonkö och funderade på hur man kan fixa ett litet spänningsuttag som kan pluggas in i (nästan) vilken dator som helst, ny som gammal oavsett portar.
Radiohead

Inlägg av Radiohead »

Berätta mer om satellitprojektet!
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Jimmy: Naturligtvis har jag helt rätt

Prototypen
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Det brukar gå last 5V upp till ungefär 1A, men rekomenders inte. Alla moderkort har inte vettigt skydd.....

Ett par eller hellre några 10-tals mA är oki, men var rädd så att du inte injiderar störningar eller lastar för mycket - kortslut inte,...
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Prototypen: Inte ovanligt. :)

Radiohead:
Det blir lite svårt eftersom det är en smart lösning som jag inte skyddat på något annat sätt än att göra "svårspårade" kretskortslayouter och filat bort nummer på kretsar, men lite kan jag berätta:

Det finns stora dyra lösningar för att fjärrstyra och synka funktioner på radio/tv-stationer med andra stationer. Ofta innebär det stora apparater och program som stödjer just dessa apparater. De brukar inte heller kunna tidsynkas utan litar helt och hållet på tiden i datorn. I dessa system måste det hela tiden vara en person på plats ifall någon oplanerad sändning måste göras. Min konstruktion är ungefär likastor som om man lägger tre kassettband på varandra. Från apparaten går det tre sladdar till dator, mixer och satellitutrustning. Funktionen är sådan att allt synkas ner till någon millisekunds noggrannhet och hela mottagardelen sköter sig självt. Man kan alltså sitta i kiruna och styra en mixer och dator som står i en obemannad radiostation nere i malmö.

Jag hade nästan tagit en paus med elektronikbyggande och prioriterade musiken istället när jag fick idén till den här apparaten. Då vaknade intresset igen och jag byggde mitt första elektroniklabb på nästan 10 år. Några månader senare hittade jag elektronikforumet. :)

edit:
bengt-re: Tack för informationen! Nop, jag ska låta bli att kortsluta. :)
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Vi tillverkar en produkt på jobbet (där kbd och mus eller är kopplat till utsidan) - där snor jag matningen till touch-interfacet ifrån kbd anslutningen på moderkortet. En kille kopplade in en felaktig kabel en gång som kortslöt ansutningen - det var bara att kasta moderkort och processor.....
Skriv svar