Vad blir Strömmen?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Re: Vad blir Strömmen?

Inlägg av SeniorLemuren »

Delade meningar, så vad gör man då? Jo man frågar AI:
Om man parallellkopplar ett oändligt antal resistanser på 1 ohm men sätter en resistans på 1 ohm i serie mellan varje parallellkopplad resistans, vad blir då den totala resistansen?
ai problem1.png
ai problem2.png
ai problem3.png
Mission completed.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
guckrum

Inlägg av guckrum »

Har du ens läst vad den skriver? Tycker du att den ens beskriver samma problem som tråden handlar om? Vilka är de delade meningarna?
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Problemet här är att människans tankeförmåga inte är bra på att förstå och hantera oändligheten. Den ligger lite utanför boxen för de flesta.

Det kommer att flyta ström genom samtliga parallella resistorer oavsett hur lång kedjan är, spelar ingen roll att det finns resistans i kedjan.

Ni som inte tror det, försök att förklara när de parallella och seriella resistorerna slutar att leda ström helt och varför. För skall närmevärdet på strömmen inte bli 10 A, ja då måste de parallella och seriella resistorerna sluta leda helt någonstans i kedjan.

Någon var tidigare inne på att Excel slutade visa en beräknad ström-minskning efter ett visst antal iterationer, visst vi pratar om ett oändligt tal av decimaler och det klarar ingen dator i världen av att räkna eftersom det inte finns något slut.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Man kommer ju efter två steg fram till att resistansen ligger mellan 1 och 0,5ohm.

Sätt R4 till noll och utgå från att alla resistenser till höger uppför sig som du påstår. Då blir inte totalen 0 ohm. Sedan kan du flytta ett stag till höger och göra samma sak. Efter 5steg kommer du fram till att det inte är meningsfullt längre.

Jag tror inte att du ska döma ut övrigas tankeförmåga.
guckrum

Inlägg av guckrum »

SeniorLemuren skrev: 4 oktober 2024, 18:32:28 Problemet här är att människans tankeförmåga inte är bra på att förstå och hantera oändligheten. Den ligger lite utanför boxen för de flesta.
Jag håller med om att förstå oändligheter låter konstigt, men att hantera dem kan man ofta göra ändå.
Det kommer att flyta ström genom samtliga parallella resistorer oavsett hur lång kedjan är, spelar ingen roll att det finns resistans i kedjan.
En lurig grej är att problemet handlar om ganska enkel fysik, fast själva lösningen är omöjlig att realisera fysiskt (för den skulle kosta oändligt mycket (tid och resurser)). Så det är ett rent tankeexperiment. Resonemang om att man kan ta ett steg i taget, när man hela tiden har oändligt många motstånd kvar, är bra initiativ, men i mitt tycke tveksamma. Det spelar ingen roll om man så tittar på lika många motstånd som det finns stjärnor i rymden för att approximera svaret, det är ingenting mot den oändlighet av motstånd man har kvar därefter, och hur argumenterar för att denna oändligt mycket större mängd motstånd inte skulle spela någon roll? (Det kanske mycket väl går, jag vet inte.)
Någon var tidigare inne på att Excel slutade visa en beräknad ström-minskning efter ett visst antal iterationer, visst vi pratar om ett oändligt tal av decimaler och det klarar ingen dator i världen av att räkna eftersom det inte finns något slut.
Precis, det går inte att summera ett oändligt antal tal, vare sig med eller utan dator. Så man får hitta en annan lösning, till exempel som visats tidigare i tråden. Massor av saker i din dator är byggda baserade på antaganden, resonemang och formler som inbegriper oändligheter, och den verkar ju fungera.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Jag blev lite lurad först, men sedan insåg jag hur det skulle vara, och ja strömmen blir 6,18A
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Ok. Är det riktigt att strömmen i första kretsen (bild 1) blir 10 A?
Lite dålig bild men U= 10 V och R = 1 Ohm och överkopplingen till höger representerar R= 0 ohm

Det är oomtvistbart att en oändlig krets (bild 2) går mot 0 Ohm med oändligt många decimaler.

Så ta nu bort kortslutningen på krets nr ett och ersätt den med den oändliga kretsen som går mot 0 ohm, vad finner du då?
problem22.jpg
problem-11.jpg
Användarvisningsbild
rvl

Inlägg av rvl »

Oändligt många parallella resistorer blir 0 ohm, ja. MEN nu har vi ju också serieresistorerna mellan varje.

Retorisk fråga: vad blir resistansen av oändligt många seriekopplade 1 ohms resisistorer?
guckrum

Inlägg av guckrum »

Kom igen nu, det är fredagkväll! :D
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Jag lägger ner detta nu. Det går inte att få vissa att förstå det de inte vill förstå. För mig är det klockrent och även för AI-chatgpt Jag får nöja mig med det. Ni andra får segla vidare i er egna tro. Skål!
Användarvisningsbild
rvl

Inlägg av rvl »

OK, så majoriteten i tråden har fel och AI som antagligen missförstod frågan och glömde alla serieresistorer utom den första, har rätt. Skål (utan ALKO-hål)! 8)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

SeniorLemuren skrev: 4 oktober 2024, 20:24:36 Jag lägger ner detta nu. Det går inte att få vissa att förstå det de inte vill förstå. För mig är det klockrent och även för AI-chatgpt Jag får nöja mig med det. Ni andra får segla vidare i er egna tro. Skål!
Du definierade problemet felaktigt, på samma sätt som jag gjorde, Varje pararellresistans är 1,66 Ohm
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Om man utgår ifrån min tidigare bild med (vad jag tycker) det logiska
resonemanget med att spänningarna fördelar sig på det sättet så
blir strömmen:

V - V/x = V/x + (V/x - V/x^2) , strömförgreningen mellan R2 och R3

det blir då att x = 3/2 +- sqrt(5)/2 (två svar x1 och x2)

V - V/x = 1 - 1/x och med x1 fås 1 - 3/2 + sqrt(5)/2 och x2 ger negativt resultat.
serieV.jpg
Användarvisningsbild
persika
EF Sponsor

Inlägg av persika »

Om det är tillräckligt många steg kommer strömmen att bli noll.
För i nåt steg kommer strömmen att vara en elektron, sen i nästa kommer det att vara noll elektroner.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

I sista steget i så fall. En teori antar jag.
Skriv svar