Backström i jord?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
benring

Backström i jord?

Inlägg av benring »

Hej.

Jag har en router jag anslutit i ett ojordat uttag.
Från den går en TP-kabel (CAT5) till en dator som är jordad.

När jag sätter i TP-kabeln och kommer åt kabelns jordning samtidigt som jag har armen mot datorchassit i plåt, så får jag en ganska kraftig kyss, inget litet pirr utan rejält obehagligt.

Jaghar fått höra att det bör vara krypströmmar så jag får spänning i jorden, vad säger ni?

Om så är fallet, hur fasen hittar jag orsaken?

Tackar allra ödmjukast för svar :)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det tror jag inte på alls.

Men det är vanligt att prylar som inte är jordanslutna får en ganska hög potential i "jorden". Så "felet" är att routern inte är jodrad.
benring

Inlägg av benring »

Det va en misstanke men man blir ju lite "rädd" att det är fel som skadar prylarna.

Då ska jag jorda routern så får vi se då! (Eller känna*s*)

Tackar för svaret :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Testa att vända på nätadaptern till routern. Dvs så "pinnarna" byter plats. Det brukar hjälpa eftersom de olika GND'erna hamnar på samma potential.
Millox

Inlägg av Millox »

Anledningen till att det blir så är att det sitter kondensatorer mellan fas/nolla och skyddsjord så man får en kapacitiv spänningsdelning där chassit får 115 V jämfört med riktig jord om det inte är inkopplat i ett skyddsjordat uttag. Man kan alltså få en ordentlig kyss om man kommer åt både riktig jord och chassijord samtidigt, men det blir inte någon kontinuerlig ström utan bara en urladdning.

(Jag håller precis på att exjobba på just den här problematiken i ett lite större perspektiv ;-) )
benring

Inlägg av benring »

Då är detta inte farligt för varken grejer eller personer då?

Nog för att jag ska ordna det men det kanske inte är panik? :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Det kan vara "farligt" för grejjerna. Jag har förstört ett modem på det sättet. :roll:

Men som sagt, vill du lösa det enkelt: Vänd på stickkontakten. Om man har många apparater i en kedja så kan det vara flera som är "felvända", men det går att mäta sig fram med en voltmeter.

edit: Mätte mellan en ojordad dator och elementet: 0,8V.
Satte fast en sladd i datorchassit och en i elementet. Kopplade in en lysdiod och den lös. När man satt sladden från elementet mot lysdiodbenet så kom det gnistor, så nog finns det "kräm" i ojordade grejjer. :)
Senast redigerad av JimmyAndersson 8 januari 2007, 16:02:07, redigerad totalt 1 gång.
benring

Inlägg av benring »

PANIIIK!!! :lol:

Ärligt asså, nu måste jag hem o fixa! Har INTE råd med nya prylar o jag som precis fått igång mediacenter och xbox360 med TVkort o sånt :)

Jag ser till att jorda alla grejer i samma kontakt, kommer riva det ikväll o fixa!

/B
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Tyvärr löser det ju inte problemet med ojordade grejjer, men det är bättre än inget iallafall. Du *kan* få problem mellan jordade grejjer, men det kan vi ta senare.

Ha det så kul med rivandet och kopplandet. :)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Om amn har flera ojordade prylar så kan man koppla dom till en grendosa med jord bleck. Även om det fortfarande är ojordat så har de iafa samma jordpotential.
benring

Inlägg av benring »

Det lutar mer o mer åt att problemet ligger i att jag har ett jordat och ett ojordat uttag i samma rum och dessa prylar sitter ihop via andra kablar (TP-kabel).

Nu vet jag att man inte ska blanda dessa uttag, varför det sitter så vet jag inte för jag har inte monterat det.

Har inte haft problem innan men nu sitter ju grejerna där och "stör" :)

/B
Användarvisningsbild
Stuggi
Kontakt:

Inlägg av Stuggi »

Jag har en vän vars dator gav ett intressant surr in i högtalarna. Så jag lutade ner för för att kolla om allt satt rätt till bakpå, och råkade ta i en chassiskruv samtidigt som jag tog i elementet. Ganska rejält med spänning, brände till rejält. Så jag tog en multimeter, 180V i chassit. Så jag skrapade bort lite mål från ett rör till elementet. Lödde fast en sladd, och isolerade med smältlim och eltejp. Sedan så virade jag andra ändan av sladden runt en chassiskruv och skruvade fast den. Först trodde jag att säkringen skulle fara pga. att fasen tog i chassit, men tydligen så var det bara induktion. Det tyder också stöten man fick på, den var obehaglig men inte paralysernade.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Vanlig LAN går genom trafo och är äkta LVDS-signalering. Det skall till rejält höga spänningar för att skada välkonstruerad nätverksutrustning.
Användarvisningsbild
Stuggi
Kontakt:

Inlägg av Stuggi »

Det som jag märkt är när man ansluter två separat jordade datorer med sköldad Cat-kabel... Inge bra...
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Nej, UTP är bättre - sällan det inte funkar... Jorden kan ställa till det. Jag var med om på en båt där det INTE fungerade störningsmässigt med skärmad. Antar att det gick HF-störningar i jorden. Bytte kabel till UTP och det har fungerat sedan dess..
Skriv svar